آیا مصرف ویتامین C می تواند از ابتلا به سرماخوردگی در فصل زمستان جلوگیری کند؟

آیا مصرف ویتامین C می تواند از ابتلا به سرماخوردگی در فصل زمستان جلوگیری کند؟

فصل زمستان کم کم در راه است و در کنار ورود موج سرما به اکثر نقاط کشور، سرفه ها، آبریزش بینی و بالا کشیدن های دماغ به امری طبیعی تبدیل شده است. در کنار این موضوع نیز مانند همیشه شاهد نسخه های متعددی هستیم که در خانه توسط افراد مختلف برای فرد سرماخورده تجویز می شوند. سرماخوردگی یک بیماری مسری است که می توان ادعا کرد درمانی ندارد اما با روش ها و مصرف برخی داروها، مکمل ها و غذاها می توان اثرات جانبی آن را کاهش داده و سریع تر آن را پشت سر گذاشت.

بدون شک هر کسی روش های زیادی برای درمان سرماخوردگی امتحان کرده و بسته به تجربه شخصی، نتایج متفاوتی از هر یک از این روش ها گرفته است. اما معمول ترین روش برای درمان سرماخوردگی همان استفاده از داروهاست. وقتی وارد داروخانه می شوید و به دنبال راهی برای جلوگیری از سرماخوردگی یا متوقف کردن علائم اولیه آن هستید، با گزینه های متعدد و متفاوتی روبرو خواهید شد؛ از داروهای ساده و معمولی که همه استفاده می کنند تا شربت ها و قطره های سرماخوردگی، چای های گیاهی و پودرها و قرص های ویتامین c. این باور که ویتامین  c می تواند شما را از یک سرماخوردگی بدقلق رهایی بخشد و مانع از ابتلا به آن شود دهه هاست که در میان مردم عمومیت دارد اما واقعیت چیز دیگری است.

این باور که ویتامین c می تواند شما را از یک سرماخوردگی بدقلق رهایی بخشد دهه هاست که در میان مردم عمومیت دارد اما واقعیت چیز دیگری است.

ویتامین c نمی تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند

دکتر لینوس پولینگ، برنده جایزه نوبل، در دهه ۱۹۷۰ در صحبت هایی مشهور ادعا کرده بود که استفاده از دُز بالای ویتامین c می تواند از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کند. اما دکتر پولینگ شواهد بسیار کمی برای اثبات ادعای خود داشت. بنیان های این ادعا از تنها یک مطالعه در گروهی از کودکان در کوهستان های آلپ سوییس بدست آمده بود که وی در ادامه نتایج آن را به کل جامعه تعمیم داده بود. بعدها مشخص شد که وی بیش از حد این نتایج را عمومی سازی کرده و مطالعات بسیار صورت گرفته ادعای دکتر پولینگ را رد کرده اند. با این وجود، هنوز هم باور عمومی نسبت به این که مصرف ویتامین c از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می کند وجود دارد هر چند مطالعات متعدد نشان داده که این باور واقعیت ندارد.

این باور که ویتامین c می تواند شما را از یک سرماخوردگی بدقلق رهایی بخشد دهه هاست که در میان مردم عمومیت دارد اما واقعیت چیز دیگری است.

ویتامین c می تواند به شما کمک کند که سریع تر از دست سرماخوردگی خلاص شوید

از این رو اگر سالم هستید و احساس بیماری نارید و تنها سعی دارید از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنید، ویتامین c نمی تواند کار زیادی برای شما انجام دهد. اما اگر از قبل به این بیماری عموماً مربوط به فصل سرما مبتلا شده اید داستان کمی متفاوت خواهد بود. به باور پزشکان، مصرف ویتامین c در دوران سرماخوردگی می تواند طول دوره بیماری را کاهش داده و شدت آن و عوارضش را نیز کاهش دهد. اما اگر می خواهید که طول دوره سرماخوردگی خود را کاهش دهید، احتمالاً به دُزی بالاتر از آنچه که روی خود بسته نوشته شده نیاز داشته باشید. به طور کلی برای یک فرد بالغ بین ۷۵ تا ۹۰ میلی گرم ویتامین c در روز توصیه می شود اما برای مبارزه با سرماخوردگی به بیش از دو برابر این مقدار نیاز خواهید داشت.

در یک بررسی صورت گرفته در سال ۲۰۱۳، محققان به شواهد بسیاری دست یافتند که نشان می داد افرادی که در طول سرماخوردگی دستکم ۲۰۰ میلی گرم ویتامین c به صورت هر روزه و مرتب مصرف می کردند زودتر از کسانی که از گزینه های دیگر استفاده کرده بودند بهبود می یافتند. افراد بالغی که ویتامین c مصرف می کردند در مقایسه با گروه های دیگر شاهد کاهش ۸ درصدی در طول دوره ابتلا به سرماخوردگی بودند. این عدد در مورد کودکان بسیار بالاتر و ۱۴ درصد بود. همچنین در ادامه بررسی ها مشخص شد که مصرف ویتامین c می تواند شدت سرماخوردگی و علائم آن را نیز کاهش دهد.

اگر چه با خوردن برخی میوه ها می توان مقدار زیادی ویتامین c به بدن تزریق کرد اما یک روش سریع تر برای این کار استفاده از مکمل های ویتامینی است که می تواند تنها در یک بسته تا ۱۰۰۰ میلی  گرم ویتامین c را به بدن شما برساند که بیش از ۱۰ برابر مقدار معمول توصیه شده برای مصرف روزانه است. البته مطالعات نشان داده که مصرف بیش از ۲.۰۰۰ میلی گرم ویتامین مذکور در روز می تواند به عوارض جانبی مانند دل پیچه و دل درد منتهی شود. به همین دلیل بهتر است بدون مشورت با پزشک از مصرف بیش از این مقدار ویتامین c خودداری کنید. همچنین پزشکان بر این باورند که استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین c بهتر از مکمل های ویتامینی است البته به شرطی که بتوانید مقدار گفته شده از ویتامین c را از طریق غذاهای طبیعی وارد بدن خود کنید.

بیشتر بخوانید: آیا خوردن سوپ مرغ در مبارزه با سرماخوردگی موثر است؟

دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • مصطفی آذر ۲, ۱۳۹۸

    اقا سلام
    من از بس که سرما خوردم یه جورایی چدر سرماخوردگی ایرانم
    در مورد ویتامین c بگم که واقعا کار میکنه (حداقل برا من )هم تو تسریع سرماخوردگی هم تو جلوگیری
    اما اگه متوجه شدین دیگه بیماری وارد بدنتون شده شل کنید یه روز بدن درد رو به جون بخرین بعد شروع کنین به قرص و هر چیز دیگه ای
    اصن هر گاری خواستین بکنین ?

  • fdj آذر ۲, ۱۳۹۸

    ریزش آب ازچشم وبینی کمبود جنبش وحرا رت و از کار افتادگی ودر نتیجه پتانسیل عکس العمل بدن به سرماست.وربطی به سرما خو, ردگی ندارد .ویتامین مخصوصآ سی پتانسیل گرم شدن سلول تحریک شده را جهت برگشت به قبل ا ز عکش العمل به سرما کمک خواهد کردلذا دانشمندان بدانندسرما وآب ریزش بعد آن لزومآ سرماخوردگدنی…. عکس العمل طبیعی یک بدن سالم است… ذدزیاد