ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تعمیرکار آیفون
تکنولوژی

واکنش اپل به گرانی تعمیر محصولاتش: هزینه تعمیرات بیشتر از درآمد بوده است

تلاش کمپانی ها برای جلوگیری از تعمیر شدن محصولاتشان توسط کاربران، خشم عمومی از جمله جنبش «حق تعمیر» (Right to Repair) را به دنبال داشته است. یکی از این شرکت ها اپل است که به ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

تلاش کمپانی ها برای جلوگیری از تعمیر شدن محصولاتشان توسط کاربران، خشم عمومی از جمله جنبش «حق تعمیر» (Right to Repair) را به دنبال داشته است. یکی از این شرکت ها اپل است که به عقیده کاربران تمام تلاشش را می کند تا تعمیر محصولاتش بسیار سخت شود. این مسئله در کنار آمار خرابی بالای محصولات کمپانی کوپرتینویی سبب شده تا کنگره آمریکا وارد قضیه شود.

کمپانی کوپرتینویی با جلوگیری از تعمیر شدن محصولاتش توسط صاحبان آنها، کاربران را وادار می کند تا شخصاً به اپل استور مراجعه کنند و با پرداخت هزینه های گزاف دستگاه خود را تعمیر شده تحویل بگیرند. کاربر اجازه استفاده از قطعات شرکت های شخص ثالث (از جمله نمایشگر) را هم ندارد و در صورت استفاده از آنها باید ریسک خراب تر شدن دستگاه را بپذیرد.

«Kyle Andeer»، نماینده حقوقی اپل در پاسخ به اتهام ها می گوید این شرکت نه تنها سودی از تعمیرات دستگاه ها نمی برد، بلکه این کار برایش زیان آور هم هست. او مدعی شده از سال 2009 تاکنون هزینه ارائه خدمات تعمیر فراتر از درآمد از این طریق بوده است. وی علت تعمیرپذیری پایین آی دیوایس ها را «اطمینان از تعمیر شدن امن و مطمئن» آنها توصیف کرده است.

مستندات اما با حرف های نماینده حقوقی اپل جور در نمی آیند؛ برای نمونه این شرکت برای مشکل کوچکی که تعمیرکار متفرقه 75 دلار بابت آن اجرت می گیرد، از مشتری بخت برگشته 1200 دلار دریافت کرده است. تعویض نمایشگر آیفون X (پس از اتمام گارانتی) 279 دلار تمام می شود، ولی شرکت شخص ثالث 170 دلار بابت این کار طلب می کند.

نماینده حقوقی اپل در ادامه اضافه می کند که تعمیرکاران آموزش ندیده حین تعمیر آیفون ها سبب بروز اتفاقی به نام «رویداد ایمنی» (Safety Event) می شوند. مثلاً شل بودن پیچ می تواند به باتری صدمه زده و با گرم شدن بیش از حد آن را به آتش بکشد. البته این ادعا نیز جای بحث دارد؛ چون کاربران در ابتدا به آتش گرفتن باتری توجه می کنند نه تعمیر شدن غیر اصولی آن.

کالبدشکافی آیفون ۱۱ پرو مکس اپل

«Andeer» اشاره می کند که همکاری اپل با بخش تعمیرات کمپانی Best Buy و سیستم جدیدی که صحت تعمیرکاران شخص ثالث را تایید می کند، می توانند مشکلات را کمی برطرف کنند. این دسته از تعمیرکاران به قطعات اصلی و دستورالعمل های تعمیر کمپانی کوپرتینویی دسترسی دارند و می توانند همانند تکنسین های مجاز این شرکت تعمیرات را انجام دهند.

صحبت های نماینده اپل به مذاق جنبش «حق تعمیر» خوش نیامده و آنها فکر می کنند این شرکت در زمینه تعمیرات چندان منصف نیست. «Nathan Proctor»، رئیس این جنبش معتقد است تمام صحبت های اپل در این رابطه برای توجیه کردن هستند و ادعای دشوار بودن تعویض باتری آیفون خنده دار است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (47 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱ آذر ۱۳۹۸





  • fouadz
    fouadz | ۱ آذر ۱۳۹۸

    همینطور به قطعی نت ادامه بدین تا خشم مردم فوران کنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی