ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دنیای علم و فناوری طی 10 سال اخیر چه کسانی را از دست داد؟ [قسمت اول]

از نیل آرمسترانگ تا سالی راید، از استیو جابز تا استن لی، دهه اخیر با افراد سرشناس زیادی وداع کردیم. در این مطلب می خواهیم با افراد برجسته ای از حوزه های مختلف علمی و ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲ آذر ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

از نیل آرمسترانگ تا سالی راید، از استیو جابز تا استن لی، دهه اخیر با افراد سرشناس زیادی وداع کردیم. در این مطلب می خواهیم با افراد برجسته ای از حوزه های مختلف علمی و فناوری آشنا شویم که در دهه حاضر دنیا را وداع گفتند. البته سه موجود غیر انسان هم در این فهرست حضور دارند.

سال 2011

استیو جابز

بنیانگذار اپل و رئیس پیکسار در طول عمر 56 ساله خود دستاوردهای شگرفی داشت. او انقلاب کامپیوترهای شخصی را به راه انداخت، ماوس کامپیوتر را عمومیت بخشید، دستگاه پخش موزیک شخصی را روانه جیب میلیون ها کاربر کرد و مهم تر از همه، تلفن هوشمند را به عضو جدایی ناپذیر زندگی ما بدل نمود. جابز در تاریخ 5 اکتبر 2011 برابر با 13 مهر 1390 بر اثر سرطان پانکراس از دنیا رفت، یعنی دو سال پس از رونمایی آیپد به عنوان محبوب ترین تبلت دنیا.

دنیس ریچی

ریچی یکی از معروف ترین دانشمندان علوم کامپیوتر بود که زبان برنامه نویسی C را خلق کرد و در توسعه یونیکس هم مشارکت داشت. او پس از یک دوره طولانی بیماری، در تاریخ 12 اکتبر 2011 برابر با 20 مهر 1390 در سن 70 سالگی درگذشت.

سال 2012

کارول شلبی

کارول شلبی، طراح برجسته اتوموبیل و راننده زبردست مسابقات اتوموبیل رانی فرمولا وان در تاریخ 10 مه 2012 برابر با 21 اردیبهشت 1391 در سن 89 سالگی بر اثر بیماری قلبی از دنیا رفت.

ری بردبری

بردبری به عنوان یکی از پیشگامان ادبیات علمی تخیلی، آثار مشهوری مثل فارنهایت 451 و حکایت های مریخ را در کارنامه دارد. او پس یک دوره طولانی بیماری در تاریخ 5 ژوئن 2012 برابر با 16 خرداد 1391 در سن 91 سالگی درگذشت.

سالی راید

سالی راید در سال 1983 زمانی که تنها 32 سال داشت، به عنوان اولین زن آمریکایی به فضا سفر کرد و جوان ترین فضانورد آمریکایی لقب گرفت. راید یک سال بعد دومین سفر فضایی خودش را نیز با استفاده از شاتل فضایی چلنجر انجام داد. او در سال 2012 در سن 61 سالگی به علت سرطان پانکراس درگذشت.

نیل آرمسترانگ

فرمانده عملیات آپولو 11 اولین انسانی بود که در تاریخ 20 جولای 1969 روی ماه قدم گذاشت و این عبارت مشهور را بر زبان آورد: «یک گام کوچک برای انسان، یک خیز بزرگ برای بشریت». آرمسترانگ در تاریخ 25 اوت 2012 و در سن 82 سالگی پس از عمل جراحی بایپس از دنیا رفت.

سال 2013

آرون شوارتز

هکر و فعال سایبری معروف، آرون شوارتز در سن 26 سالگی بر اثر خودکشی درگذشت. او وب سایت ردیت را راه اندازی کرد و در تأسیس سازمان کریتیو کامنز، آر اس اس و Y Combinator نقش داشت. او در زمان مرگش با اتهاماتی از جمله اشتراک گذاری مقالات ژورنال آکادمیک MIT روبرو بود.

یوون بریل

بریل یکی از برجسته ترین پیشگامان علوم موشکی معاصر بود که سیستم پیشران ایستاجت هیدرازین را ابداع کرد. این سامانه به ماهواره های ارتباطی کمک می کند تا مدار گردش خود را حفظ نمایند. بریل در سن 88 سالگی و بر اثر سرطان پستان درگذشت.

راجر ایبرت

ایبرت نویسنده و خبرنگار معروف نشریه شیکاگو سان تایمز، اولین منتقد سینمایی بود که جایزه پولیتزر را دریافت کرد. او فعالیت گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشت و توانست نفرت جامعه گیمرها را برانگیزد، چون معتقد بود هیچوقت نمی توان بازی های ویدیویی را به عنوان آثار هنری قلمداد کرد. ایبرت در سن 70 سالگی بر اثر سرطان از دنیا رفت.

ری هری هاوزن

هری هاوزن یکی از پیشگامان جلوه های ویژه سینمایی بود و به خاطر انیمیشن های جذاب در فیلم هایی مثل «جیسون و آرگونات ها» در یادها باقی ماند. او در تاریخ 7 مه 2013 در سن 92 سالگی درگذشت.

داگلاس انگلبارت

انگلبارت یکی از مهم ترین پیشگامان علوم کامپیوتر و محاسبات است. او در سال 1968 در سن فرانسیسکو روی صحنه رفت و مجموعه ای از فناوری های نوین را معرفی کرد. در این مراسم، دنیای فناوری برای اولین بار ماوس کامپیوتر، هایپرلینک، پنجره های تعاملی، هایپرتکست و چند مورد دیگر را به چشم دید. انگلبارت پس از سال ها درگیری با بیماری آلزایمر در تاریخ 2 ژوئیه 2013 در سن 88 سالگی از دنیا رفت.

عمار بوز

عمار بوز، مهندس و مخترع مشهور آمریکایی با اصالت بنگالی بود که به عنوان استاد دانشگاه MIT فعالیت می کرد و شرکت تخصصی محصولات صوتی بوز (Bose) را تأسیس کرد. بوز در سال 2013 و در سن 83 سالگی درگذشت.

ری دالبی

دالبی یکی از پیشگامان حوزه صدا بود و در توسعه دستگاه ضبط ویدیو نقش داشت. او همچنین سیستم صدای فراگیر و سیستم کاهش نویز معروف به دالبی NR را ابداع کرد. دالبی در سال 2013 در سن 80 سالگی بر اثر بیماری سرطان خون درگذشت.

سال 2014

استفانی کولیک

کولیک شیمیدان زبردستی بود که الیاف مورد استفاده در لباس های ضد گلوله موسوم به کولار (Kevlar) را اختراع کرد. این الیاف هم اکنون در جلیقه های ضد گلوله، کابل های فیبر نوری و بسیاری از محصولات دیگر به کار می روند. کولیک 90 ساله در تاریخ 18 ژوئن 2014 از دنیا رفت.

سال 2015

لئونارد نیموی

نیموی را بیشتر به خاطر ایفای نقش آقای اسپاک در سری علمی تخیلی پیشتازان فضا می شناسیم. او در سن 83 سالگی در تاریخ 27 فوریه 2015 بر اثر بیماری مزمن انسدادی ریه درگذشت.

دیو گلدبرگ

گلدبرگ مدیرعامل شرکت تحقیقاتی SurveyMonkey در تاریخ 1 مه 2015 تعطیلات خود را سپری می کرد، اما به خاطر افتادن از روی دستگاه تردمیل جان خود را از دست داد. البته آریتمی قلب هم در مرگ او تأثیر داشت. گلدبرگ همسر شریل سندبرگ، مدیر ارشد عملیات فیسبوک بود.

سال 2016

ری تاملینسون

هر ایمیلی که ارسال می شود، باید از تاملینسون تشکر کرد. او سیتسم ارسال پیام الکترونیکی را توسعه داد و علامت @ را برای جدا کردن نام کاربری از آدرس دامنه ایمیل انتخاب نمود. تاملینسون در سن 74 سالگی و در سال 2016 بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

اندی گروو

اندرو گروو کارآفرین آمریکایی در سال 1936 در مجارستان به دنیا آمد. او پس از طی دوران جوانی زیر سلطه نازی ها و رژیم های کمونیستی، در سال 1957 وارد آمریکا شد و توانست شرکت اینتل را با همکاری رابرت نویس و گوردن مور راه اندازی کند. گروو نقش تعیین کننده ای در رشد صنعت ریزپردازنده ایفا کرد. او در سال 2000 به بیماری پارکینسون مبتلا شد و سپس در 75 سالگی در سال 2016 درگذشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • mostafa_darvari
    mostafa_darvari | ۳ آذر ۱۳۹۸

    عالی بود روح همشون در آرامش

  • احمد
    احمد | ۳ آذر ۱۳۹۸

    در عجبم چطور استیون هاوکینگ رو یادتدن رفت...

    • Unconventional_NyTro
      Unconventional_NyTro | ۳ آذر ۱۳۹۸

      استیون هاوکینگ تمام تلاشی که می کرد این بود که یک نظریه ریسمان جدید بسازه که با اطمینان کامل بگن خدا وجود نداره
      همه ی اینایی که توی این مقاله نوشته شدن ربع استیون هاوکینگ راجب وجود خدا یا نبود خدا اظهار نظر نکردن


      من عجیب از راجر ایبرت بدم میاد :)
      قیافش حالمو بهم میزنه

      • javad
        javad | ۳ آذر ۱۳۹۸

        داداش چرت نگو

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۳ آذر ۱۳۹۸

      سلام دوست عزیز. این قسمت اول مقاله س، توی قسمت دوم به هاوکینگ هم اشاره میشه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی