ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سایبر تراک
تکنولوژی

سایبرتراک زودتر عرضه می‌شود یا ماشین پرنده؟ دو سال دیگر می‌فهمیم

ساختن آینده سخت و طاقت فرساست، اما ایلان ماسک با نمایش ماشین عجیب و غریبش که به درستی هم نام گذاری شده (سایبرتراک) قصد دارد تا تصور ما از آینده را کمی تغییر دهد. البته ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۳ آذر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

ساختن آینده سخت و طاقت فرساست، اما ایلان ماسک با نمایش ماشین عجیب و غریبش که به درستی هم نام گذاری شده (سایبرتراک) قصد دارد تا تصور ما از آینده را کمی تغییر دهد. البته موضوعی که آینده را در ذهن ما به تصویر می‌کشد، چیزی نیست جز ماشین پرنده. مطمئنا اگر کسی در دنیای امروز باشد که بتواند چنین ماشینی بسازد، ایلان ماسک خواهد بود، ولی ما کدام را زودتر خواهیم دید؟ ماشین پرنده یا سایبرتراک؟

اگر طراحی نامانوس این ماشین را کنار بگذاریم و اگر باور کنیم که شیشه‌های این ماشین «ضد گلوله» هستند و اگر بتوانیم چهره بهت‌زده طراح ارشد تسلا یعنی فرانز ون هولتزهاوزن (Franz von Holzhausen) را هم فراموش کنیم، نمی‌توانیم چندان به تاریخ عرضه ۲۰۲۱ این ماشین/ وانت/ باربر/ خاور (؟) اعتماد کنیم، چه برسد که از این مرد بخواهیم ماشین پرنده بسازد.

سایبر تراک

از زمانی که یادمان می‌آید، همواره وعده ماشین پرنده را به دو سال بعد موکول کرده بودند. یعنی همواره دو سال با عرضه آن فاصله داشتیم. سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۰۸، ۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱، ۲۰۱۲ (آخر الزمان)، ۲۰۱۳، ۲۰۱۴، ۲۰۱۵، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ همگی دو سال با عرضه ماشین پرنده فاصله داشتند. در کمال تعجب، تا عرضه سایبرتراک نیز دو سال فاصله داریم.

پس اگر بپرسیم که سایبر تراک زودتر به بازار عرضه می‌شود یا ماشین پرنده، چندان ناراحت نمی‌شوید نه؟ اما چرا اصلا باید ماشینی داشته باشیم که انگار توسط نینتندو ۶۴ رندر گرفته شده؟ ماسک می‌گوید:

وانت‌ها همواره یکسان بوده‌اند، به همین دلیل ما می‌خواستیم به شما چیز جدید نشان دهیم. البته این که منابع تجدیدپذیر هم می‌خواهیم، بی ربط نیست.

بر اساس گفته‌های ماسک، ارزان‌ترین مدل سایبر تراک ۴۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت و قادر است تا وزن ۳ تن را بکشد، یا این که ۱.۵ تن را حمل کند. باتری‌های این ماشین هم قادر خواهند بود تا مسافت‌های ۳۲۰، ۴۸۰ و ۸۰۰ کیلومتری را پیمایش کنند. عرضه وانتی با مشخصات بالا، هزاران بار از عرضه ماشین پرنده ساده‌تر خواهد بود، آن قدر ساده که تعداد بی‌شماری از سازندگان بلندپرواز ورشکسته ماشین پرنده هم آن را تایید می‌کنند.

سایبر تراک

ماشین‌های الکتریکی یا همان «برقی» خودمان، همین الان هم در خیابان‌ها پیدا می‌شوند. کمپانی‌های بسیاری هستند که چنین ماشین‌هایی را تولید می‌کنند. اما چرا نباید به ادعا‌های ایلان ماسک خوش‌بین باشیم؟ این مرد همواره گفته است که تا فلان سال، فلان مدل از ماشین‌های تسلا را به بازار عرضه می‌کنم. اما برای شروع، عرضه مدل S و مدل X با ۱۸ ماه تاخیر روبرو شد و همچنین ماشین رودستر این کمپانی هم چند «صد» سال دیگر احتمالا روشنایی روز را ببیند.

البته شاید مقایسه عرضه ماشین پرنده با کمپانی‌ای که یک ماهواره ۲۰۰ میلیون دلاری را منفجر کرد، کم لطفی باشد. با این حال ماسک می‌گوید که قرار است از نسخه تحت فشار گذاشته شده سایبرتراک در پروژه سال ۲۰۲۲ مریخ استفاده کند. البته فراموش نکنید که ماسک بارها گفته است که دوست دارد در مریخ بمیرد، پس بهتر است این چند صباحی هم که از عمرش مانده را صرف عمل کردن به وعده‌هایش کند.

سایبر تراک

تا صحبت از «تحت فشار گذاشتن» است (پنجره «ضد گلوله» سایبرتراک لب پنجره سیگار می‌کشد) بگذارید بگوییم گه کمپانی اسپیس ایکس یکی از موشک‌های حامل ماهواره به فضا را به دلیل همین «تحت فشار گذاشتن» منفجر کرد که البته کمپانی ماسک گفت چندان هم وخیم نبوده است. به همین دلیل است که نمی‌توان چندان روی «دو سال بعد» حساب باز کرد (گزارش دیجیاتو از پروژه استارلینک همین کمپانی را ببینید).

البته شرکت‌های دیگر کمی محتاطانه از پروژه‌های بلند پروازانه خود سخن گفته‌اند. برای مثال، دارا خسروشاهی مدیر عامل اوبر می‌گوید که ماشین‌های کاملا خودران «۳ تا ۵ سال» دیگر به بازار عرضه می‌شوند. حتی کمپانی‌های پیشرو در زمینه ماشین‌های پرنده هم از «۳ تا ۵ سال» آینده برای عرضه محصولاتشان صحبت می‌کنند.

ماسک اما عقیده دارد که تا دو سال آینده سایبرتراک با تمام وعده‌هایی که داده است به بازار عرضه خواهد شد و بالاخره ما برای اولین بار، دیگر شاهد عرضه ماشین پرنده نیستیم و دنیای تکنولوژی چیز جدید‌تری را در اختیارمان داده تا هر دو سال (بخوانید ۳ تا ۵ سال) به فکر عرضه آن باشیم. پس تا ۱۴۰۱ بدرود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • نپستر
    نپستر | ۴ آذر ۱۳۹۸

    پیشنهاد می کنم کتاب "رویای آریانا" که در دیجی‌کالا هم موجوده مطالعه کنید. دید متفاوتی نسبت به آینده که وعده های منطقی تری داره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی