ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آلودگی نوری
علمی

محققان دلیل جدیدی برای انقراض حشرات یافتند

حشرات جزو سودمندترین جانداران زمین هستند اما در سال های اخیر جمعیت آنها به شکل نگران کننده ای رو به کاهش گذاشته و حالا محققان از تاثیر آلودگی های نوری بر افزایش مرگ و میر ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳ آذر ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

حشرات جزو سودمندترین جانداران زمین هستند اما در سال های اخیر جمعیت آنها به شکل نگران کننده ای رو به کاهش گذاشته و حالا محققان از تاثیر آلودگی های نوری بر افزایش مرگ و میر حشرات سخن گفته اند.

کمتر حیوانی روی زمین به اندازه گربه و سگ آنقدر خوش شانس بوده که به همدم بشر تبدیل شده و از آزار او در امان بماند. در این میان اما حشرات جزو بدشانس ترین ها بوده اند و به جز چند گونه خاص، همیشه از دریچه تنفر به آنها نگریسته ایم. این درحالی است که این موجودات در تجزیه اجساد و بقایای گیاهان، درک کیفیت آب و هوای محلی و موارد دیگری به ما کمک می کنند. علاوه بر این با حضور فعال در گرده افشانی و حتی فتوسنتز گیاهان در تولید مواد غذایی نقش عمده ای داشته اند.

آلودگی نوری

اما واکنش انسان به این فواید چه بوده است؟ بر اساس تحقیقات مستدل ما با سمپاشی،  تغییرات اقلیمی و نابودی زیستگاه ها جمعیت این موجودات را به حدی کاهش داده ایم که تا چند دهه دیگر بالغ بر ۴۰ درصد از گونه های حشرات برای همیشه منقرض خواهند شد.

یکی از دلایل نابودی حشرات که کمتر به آن پرداخته شده آلودگی نوری در شب است. تیمی از حشره شناسان برای بررسی نقش این عامل در آخر الزمان حشرات حدود ۲۰۰ مطالعه و تحقیق را بررسی کرده اند. «برت سیمور»، محقق پسا دکترای دانشگاه واشنگتن سنت لوییس نقش آلودگی نوری را به ویژه روی حشرات موزی بسیار مخرب عنوان می کند.

آلودگی نوری

آلودگی نوری به اشکال مختلفی این جانداران را به کام مرگ می کشاند اما در ابتدایی شکل حشرات به سمت منبع نور جلب شده و توسط حرارت تولیدی آن کشته می شوند. دانشمندان هنوز دلیل این رفتار عجیب از سوی حشرات را درک نکرده اند علت آن احتمالا نه عشق بین پروانه و شمع بلکه وابستگی این موجودات به نشانه های آسمانی نظیر ماه برای جهت یابی است.

بر اساس این پژوهش آلودگی نوری احتمال مرگ حشرات بر اثر خستگی یا شکار شدن را تا ۳۰ درصد افزایش می دهند. وجود منابع نوری مصنوعی متعدد در شب روی تغذیه، تولید مثل، استتار از دید شکارچیان و حتی دوران رشد حشرات نیز تاثیرگذار است. برای مثال برخی گونه ها تنها در تاریکی مطلق برای خوردن غذا به حرکت درمی آیند و همین عامل باعث شده گاها مدت زیادی منتظر بمانند.

 

تماشا کنید: تحقق یک رویای مخوف؛ متافلای، رباتی که می تواند مانند حشرات پرواز کند

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • محمد معین
    محمد معین | ۳ آذر ۱۳۹۸

    یعنی خدایی خوش بحالتون البرز کلا هنوز ADSL هم نیومده تا ساعت 19 روز 3 آذز
    اسیاتک کسی کرج ، یا فردیس وصل شده

  • Amir
    Amir | ۳ آذر ۱۳۹۸

    ایرانسل هنوز قطعه ، این روز و حجم سوخته رو کی میده؟ بچاپ بچاپه دیگ ?

  • Ali moghtadery
    Ali moghtadery | ۳ آذر ۱۳۹۸

    سلام آقا کسی اینترنت td-lte ایرانسلش رو شیراز وصل شده؟

    • رضا
      رضا | ۳ آذر ۱۳۹۸

      شیراز همه چی قطعه

  • Erfan
    Erfan | ۳ آذر ۱۳۹۸

    همدان 18:06 ، همراه اول وصل شد?

مطالب پیشنهادی