ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دنیای علم و فناوری طی 10 سال اخیر چه کسانی را از دست داد؟ [قسمت دوم – آخر]

از نیل آرمسترانگ تا سالی راید، از استیو جابز تا استن لی، دهه اخیر با افراد سرشناس زیادی وداع کردیم. در این مطلب می خواهیم با افراد برجسته ای از حوزه های مختلف علمی و ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳ آذر ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

از نیل آرمسترانگ تا سالی راید، از استیو جابز تا استن لی، دهه اخیر با افراد سرشناس زیادی وداع کردیم. در این مطلب می خواهیم با افراد برجسته ای از حوزه های مختلف علمی و فناوری آشنا شویم که در دهه حاضر دنیا را وداع گفتند. البته سه موجود غیر انسان هم در این فهرست حضور دارند.

سال 2016

بیل کمپبل

کمپبل بی دلیل به «مربی» معروف نشده است، چون افراد مشهور زیادی در دنیای تکنولوژی زیر دست او پرورش یافته اند؛ از لری چیج، سرگئی برین، اریک اشمیت، جاناتان رزنبرگ و ساندار پیچای گرفته تا استیو جابز، برد اسمیت، جف بزوس، ماریسا مایر، مارک زاکربرگ و شریل سندبرگ. کمپبل 75 ساله در تاریخ 18 آوریل 2016 بر اثر سرطان درگذشت.

الوین تافلر

الوین لویس تافلر در سال 1970 کتاب پرفروش «شوک آینده» را نوشت تا ما را با تغییرات سریع و شگرف دنیا آشنا کند. تافلر با کتاب «موج سوم» در ایران معروف شد. از او به عنوان یکی از مهم ترین آینده پژوهان جهان یاد می کنند. تافلر در تاریخ 27 ژوئن 2016 و در سن 87 سالگی درگذشت.

جو ساتر

ساتر را «پدر 747» می نامند. او تیم مهندسی بوئینگ را رهبری کرد تا نخستین هواپیمای جمبوجت دنیا را بسازند، و سپس در ساخت بوئینگ 707 و 737 هم نقش مهمی را ایفا کرد. ساتر در تاریخ 30 اوت 2016 در سن 95 سالگی بر اثر ذات الریه از دنیا رفت.

اریش بلوخ

بلوخ در آلمان زاده شد و پدر و مادرش را در واقعه هولوکاست از دست داد. او سپس به آمریکا مهاجرت کرد و در سال 1952 به IBM پیوست. بلوخ در توسعه کامپیوترهای بزرگ IBM نقش مهمی را ایفا کرد و محاسبات کامپیوتری را در هان رونق بخشید. او در تاریخ 25 نوامبر 2016 در سن 91 سالگی بر اثر بیماری آلزایمر از دنیا رفت.

جان گلن

جان گلن، فضانورد و سناتور آمریکایی اولین شهروند ایالات متحده بود که به مدار زمین رفت. او سپس در سال 1988 و در 77 سالگی دوباره سوار بر شاتل فضایی دیسکاوری به فضا سفر کرد تا مسن ترین انسانی باشد که به فضا می رود. گلن 95 ساله در تاریخ 8 دسامبر 2016 درگذشت.

ورا روبین

ورا روبین، ستاره شناس آمریکایی اولین فردی بود که با تحقیقات گسترده روی اجرا کیهانی، توانست وجود ماده تاریک را اثبات کند. ماده تاریک احتمالاً 85 درصد جرم کل جهان را تشکیل می دهد. روبین در تاریخ 25 دسامبر 2016 در سن 88 سالگی درگذشت.

سال 2017

یوجین سرنان

سرنان با اجرای موفقیت آمیز مأموریت اپولو 17، یازدهمین نفر از مجموع 12 انسانی بود که روی ماه قدم گذاشت و جای پای خودش را روی تنها قمر زمین باقی گذاشت. او در تاریخ 16 ژانویه 2017 در سن 82 سالگی درگذشت.

رابرت تیلور

تیلور به عنوان پیشگام حوزه کامپیوتر، نقش محوری را در توسعه و پیاده سازی اینترنت، کامپیوتر شخصی و ماوس ایفا کرد. او پس از ابتلا به بیماری پارکینسون، در تاریخ 13 آوریل و در سن 85 سالگی از دنیا رفت.

سال 2018

اورسولا لو گویین

لو گویین یکی از برجسته ترین نویسندگان آثار علمی تخیلی محسوب می شود. او را یکی از معدود نویسندگانی می دانند که رویکرد فمینیستی را در حوزه علمی تخیلی به کار گرفته است. لو گویین بیش از 20 رمان و 100 داستان کوتاه را از خود برجای گذاشت. کتاب «دست چپ تاریکی» یکی از معروف ترین آثار او به شمار می رود. او در 22 ژانویه 2018 در سن 88 سالگی، احتمالا بر اثر سکته قلبی درگذشت.

جان پری بارلو

بارلو یکی از پیشگامان اینترنت آزاد بود و بنیاد مرزهای الکترونیکی (EFF) را بنا نهاد. او همچنین به عنوان ترانه سرا برای گروه موسیقی گریتفول دد (Grateful Dead) نیز فعالیت می کرد. پارلو در تاریخ 6 فوریه 2018 و در سن 70 سالگی درگذشت.

استفن هاوکینگ

آخرین مقاله استیون هاوکینگ

هاوکینگ را می توان معروف ترین فیزیکدان و نظریه پرداز معاصر دانست. او در دوران جوانی به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) مبتلا شد و باقی عمرش را روی ویلچر برقی سپری کرد. هاوکینگ در تاریخ 14 مارس 2018 در سن 76 سالگی از دنیا رفت. او تنها فیزیکدانی بود که به چهره سرشناس عامه مردم هم تبدیل شد و در برنامه های متعددی از جمله سری سیمپسون ها یا استارترک: نسل بعد حضور یافت.

ری مونتاگ

مونتاگ به عنوان یک زن سیاهپوست آمریکایی توانست به جرگه مهندسین نیروی دریایی آمریکا بپیوندد. او اولین فردی بود که نقشه کامل یک کشتی را با استفاده از سیستم کامپیوتری طراحی کند، و همچنین اولین مدیر برنامه کشتی ها در تاریخ نیروی دریایی آمریکا به شمار می رود. مونتاگ در تاریخ 10 اکتبر 2018 و در سن 83 سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

پل آلن

پل آلن را به عنوان یکی از مؤسسین مایکروسافت می شناسیم، اما او فعالیت های زیادی داشت. آلن مالک چند تیم ورزشی حرفه ای بود، در اولین شرکت فضایی خصوصی یعنی SpaceShipOne سرمایه گذاری کرد و مؤسسه علوم مغزی آلن را تأسیس نمود. آلن در تاریخ 15 اکتبر 2018 و در سن 65 سالگی بر اثر سرطان خون (لنفوم غیر هاجکین) از دنیا رفت.

استن لی

استن لی درگذشت

استن لی برجسته ترین شخصیت دنیای کمیک بوک ها و به خصوص کمیک های مارول حساب می شود. او بسیاری از شخصیت های معروف از جمله اسپایدرمن را خلق کرده است. لی در تاریخ 12 نوامبر 2018 در سن 95 سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

کالین کرال

کارآفرین آمریکایی و مؤسس سرویس میزبانی ویدیوی واین (Vine) و بازی HQ Trivia در سن 34 سالگی بر اثر اوردوز درگذشت.

نانسی رومن

رومن به «مادر هابل» معروف بود، چون نقش مهمی را در برپایی تلسکوپ فضایی هابل ایفا کرد. او که یکی از اولین مدیران ارشد زن ناسا محسوب می شود، در تاریخ 25 دسامبر 2018 و در سن 93 سالگی درگذشت.

سال 2019

پیتر میهیو

میهیو هنرپیشه معروف آمریکایی بود که به خاطر ایفای نقش «چوباکا» در سری فیلم های جنگ ستارگان مشهور شد. او در تاریخ 30 آوریل 2019 و در سن 74 سالگی درگذشت.

لی لاکوکا

لاکوکا یکی از مدیران ارشد صنعت خودروسازی آمریکا بود که شرکت فورد را متحول کرد و در طراحی مدل های معروفی از جمله موستانگ، پینتو و اسکورت نقش مهمی داشت. او همچنین در دهه 1980 میلادی شرکت کرایسلر را نیز مدیریت می کرد.لاکوکا در تاریخ 2 جولای 2019 و در سن 94 سالگی بر اثر بیماری پارکینسون از دنیا رفت.

الکسی لئونوف

کیهان نورد روسی، الکسی لئونوف اولین انسانی بود که در سال 1965 راهپیمایی فضایی انجام داد. لئونوف در تاریخ 11 اکتبر 2019 در سن 85 سالگی درگذشت. آخرین پرواز فضایی او در سال 1975 و به عنوان بخشی از پروژه آزمایشی آپولو-سایوز انجام شد.

موجودات غیر انسان

کوکو، گوریل باهوش

کوکو گوریلی بود که توانست زبان اشاره را بیاموزد و با گربه ها هم دوست شود. این گوریل غربی سرزمین های پست در تاریخ 19 ژوئن 2018 در سن 46 سالگی درگذشت. کوکو شهرت جهانی داشت و در مستندهای تلویزیونی متعددی حضور یافت. تصویر او روی جلد مجله نشنال جئوگرافیک هم نقش بست.

مریخ نورد اپورچونیتی

مریخ نورد ناسا به مدت 15 سال در سیاره سرخ به سیاحت و اکتشاف پرداخت، اما در تاریخ 10 ژوئن 2018 ارتباطش با زمین قطع شد. پس از اینکه اپورچونیتی نتوانست به 1000 سیگنال مخابره شده از زمین پاسخ دهد، آژانس فضایی پایان کار مریخ نورد را در تاریخ 13 فوریه 2019 اعلام کرد.

گرامپی کت

گربه اخمو که به خاطر چهره خاصش به گرامپی کت معروف شده بود، ثروت هنگفتی را برای صاحبش به ارمغان آورد. این گربه حتی شرکتی به نام خودش داشت که محصولاتی مثل تقویم، لباس و اسباب بازی تولید می کرد. گرامپی کت در 7 سالگی و در تاریخ 14 مه 2019 مرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • mohammad2000a
    mohammad2000a | ۴ آذر ۱۳۹۸

    زندانی به نام ایران ...

  • mohammad2000a
    mohammad2000a | ۴ آذر ۱۳۹۸

    نت ایرانسل و همراه اول خراسان رضوی قطعه بعد توی اخبار جمهوری اسلامی میگن وصله ..با پشتیبانی ایرانسل تماس گرفتم میگن نامشخصه کی وصل میشه ..

  • علی
    علی | ۴ آذر ۱۳۹۸

    روح رابرت تیلور شاد ?

  • mldkh
    mldkh | ۴ آذر ۱۳۹۸

    مطلب سطحی و بی‌فایده‌ای‌ست.

    پاینده ایران بزرگ.

  • userx
    userx | ۴ آذر ۱۳۹۸

    بهتر میشه اگر آخر مطلب رو تصحیح کنید، به جای "مرد" بنویسید "در گذشت".
    ممنون از شما.

    • mldkh
      mldkh | ۴ آذر ۱۳۹۸

      "درگذشتن" با "مُردن" تفاوت دارد; "درگذشتن" به معنی "گذر از این جهان، و ورود به جهان‌ای نو" است، ولی "مُردن"، مرگ مغز است، که البته قابل فهم‌تر است.

      پاینده ایران بزرگ.

      • userx
        userx | ۴ آذر ۱۳۹۸

        الان تو این مطلب اکثرشون در گذشتن هستن. به جز آخری. یکم فکر کن.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی