ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قمر زحل
علمی

ناسا اولین نقشه کامل ژئولوژی قمر تایتان را منتشر کرد

تیمی از متخصصان ناسا با تکیه بر داده های جمع آوری شده طی ۱۳ سال، نخستین نقشه کاملی از تایتان، بزرگترین قمر زحل ترسیم کرده اند. تایتان از جالبترین اقمار منظومه شمسی است و کاوشگر کاسینی ناسا ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳ آذر ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰

تیمی از متخصصان ناسا با تکیه بر داده های جمع آوری شده طی ۱۳ سال، نخستین نقشه کاملی از تایتان، بزرگترین قمر زحل ترسیم کرده اند.

تایتان از جالبترین اقمار منظومه شمسی است و کاوشگر کاسینی ناسا بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ سرگرم بررسی آن بوده است. کاسینی دو سال قبل با شیرجه به اتمسفر تایتان خودکشی کرد اما داده های آن کماکان مورد استفاده قرار می گیرند.

در نقشه تایتان خطوط مشکی نشانگر طول و عرض جغرافیایی بوده و با گام های ۳۰ درجه ای تنظیم شده اند. این نقشه بر اساس تصویرسازی «مالوید» ترسیم شده که در آن شکل اشیاء نزدیک به قطب دچار اندکی انحراف می شود.

قمر زحل

در این نقشه رنگ ها نشان دهنده واحدهای زمین شناسی مختلف در تایتان هستند، برای مثال دشت های مسطح پهناور به رنگ فیروزه ای و نواحی پشته ای مثل تپه و برخی کوه ها با رنگ زرد به تصویر کشیده شده اند. رنگ های آبی نزدیک قطب هم نشانگر دریاچه های متان و اتان است که در زمین به شکل گاز وجود دارند اما دمای منفی ۱۷۹ درجه ای تایتان آنها را به حالت مایع درآورده.

نکته جالب بارش باران های متان و اتان در تایتان است که چرخه ای مثل آب را در این قمر شکل می دهد. «روزالی لوپز»، زمین شناس نجومی ناسا و محقق اصلی این پروژه درباره ویژگی های تایتان می گوید:

تایتان دارای چرخه هیدرولیکی متانی است که در سطح قمر مناظر پیچیده ای را شکل داده و آنرا از نظر زمین شناسی به یکی از متنوع ترین نقاط منظومه خورشیدی تبدیل کرده است.

به گفته لوپز علی رغم تفاوت هایی که زمین و این قمر زحل از نظر  مواد، دما و میدان گرانش دارند، بسیاری از ویژگی های سطحی در دو جهان به هم شباهت دارد که احتمالا نتیجه فرایندهای زمین شناسی یکسان است.

 

تماشا کنید: نخستین شیرجه فضاپیمای کاسینی از میان حلقه های زحل

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • delta7
    delta7 | ۳ آذر ۱۳۹۸

    اخبار اونا:
    ۱- سفر به مریخ
    ۲- کشف آب در سیاره دور افتاده
    ۳- ماشین پرنده

    اخبار ما:
    ۱- اینترنت شاید وصل بشه ..
    ۲- همه بدبختن ما خوبیم

مطالب پیشنهادی