ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تأثیر فضای سبز روی طول عمر انسان اثبات شد

بزرگ ترین تحقیقی که تاکنون روی ارتباط بین محیط اطراف و طول عمر انسان انجام شده، به نتیجه ساده اما مهمی رسیده است: اگر می خواهید عمر طولانی تری داشته باشید، فضای سبز اطرافتان را ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۵ آذر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

بزرگ ترین تحقیقی که تاکنون روی ارتباط بین محیط اطراف و طول عمر انسان انجام شده، به نتیجه ساده اما مهمی رسیده است: اگر می خواهید عمر طولانی تری داشته باشید، فضای سبز اطرافتان را بیشتر کنید.

دانشمندان به تازگی تحقیق جامعی را در هفت کشور روی حدود 8 میلیون نفر انجام داده اند. دیوید روخاس، پژوهشگر ارشد این تحقیق و استاد دانشگاه ایالتی کلرادو در این باره می گوید:

«نتایج ما نشان می دهند زمانی که داخل خانه یا اطراف آن، گل و گیاه و فضای سبز بیشتری داشته باشید، احتمال مرگ شما کاهش می یابد.»

تیم محققین فوق می گویند بر اساس نتایج به دست آمده، به ازای هر 10 درصد افزایش فضای سبز در شعاع 500 متری منزل، احتمال مرگ شما 4 درصد کاهش پیدا می کند. این نتایج از بررسی 9 تحقیق درازمدت در کشورهای استرالیا، کانادا، چین، اسپانیا، ایتالیا، سوئیس و البته آمریکا به دست آمده است.

روخاس می گوید یافته ها در تمام کشورهای فوق شبیه هم هستند. افرادی که فضای سبز بیشتری در اطراف خود داشتند، بیشتر عمر کردند. منظور از فضای سبز، درخت، چمن و باغچه است و هیچ تفاوتی بین مکان های عمومی و خصوصی نیز وجود ندارد. اما چرا این نتیجه به دست آمده است؟

روخاس نمی تواند به دلیل خاصی اشاره کند، اما چند احتمال وجود دارد. می دانیم که نگاه کردن به گیاهان باعث کاهش استرس می شود، چون سطح کورتیزول خون را پایین می آورد. لمس کردن گیاه هم میکروبیوم پوست را تغییر داده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. کیفیت هوا هم عامل دیگریست: یک درخت می تواند اکسیژن کافی برای چهار نفر را تولید کند. گیاهان همچنین اثر خنک کننده دارند و محیط زندگی را مطبوع تر می کنند.

حالا با این نتایج چه کنیم؟ قطعاً امکان ندارد که همه ما به مناطق سرسبز مهاجرت نماییم. بنابراین باید فضای سبز اطراف خودمان را افزایش دهیم. روخاس می گوید طراحان و مدیران شهری باید به فکر استفاده از گیاهان و درخت های مقاوم برای محیط های شهری باشند؛ گیاهانی که به راحتی رشد کنند و نیاز به نگهداری نداشته باشند.

او همچنین پیشنهاد می کند گیاهان بیشتری را به داخل منزل و محیط کار اضافه کنیم. اگرچه تحقیق فوق به نقش گیاهان در محیط داخلی اشاره ندارد، اما به عقیده روخاس این کار هم تأثیرات مثبتی خواهد داشت. بنابراین اگر می خواهید بیشتر عمر کنید، به فضای سبز اهمیت بدهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • mldkh
    mldkh | ۶ آذر ۱۳۹۸

    "اگر می خواهید عمر طولانی تری داشته باشید، فضای سبز اطرافتان را بیشتر کنید."

    چرندترین و سطحی‌ترین جمله‌ای که تاکنون بشر به زبان آورد.

    این نیز راه بی‌فایده‌ی دیگری‌ست برای آنکه به شما بگویند: "فضای سبز را به گند نکشید!".

    دانشمندان، روزبه‌روز کودن‌تر از پیش می‌شوند.

    ای جوان بشتاب که پیر کفتار خراب کرد!

    پاینده ایران بزرگ.

  • بهادر م
    بهادر م | ۵ آذر ۱۳۹۸

    ADSL استان البرز
    شرکت شاتل هم باز قطع کردن

  • alirezuaw
    alirezuaw | ۵ آذر ۱۳۹۸

    تاثیر زندگی تو ایران چیه ؟

  • mahdi_asdn
    mahdi_asdn | ۵ آذر ۱۳۹۸

    میگن ک تو خراسان جنوبی وصله نت هر س سیمکارت. حالا نمیدونم کدوم شهرش. اگه برا کسی اونجا وصله بگه

مطالب پیشنهادی