ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسناد محرمانه دولت چین فاش شد؛ جزئیات سرکوب مسلمانان اویغور

اسناد جدیدی از دولت چین لو رفته که در آنها نحوه سرکوب مسلمانان اویغور و اقلیت های دیگر در این کشور به طور مفصل شرح داده می شود. دو گزارش بر اساس این اسناد منتشر ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

اسناد جدیدی از دولت چین لو رفته که در آنها نحوه سرکوب مسلمانان اویغور و اقلیت های دیگر در این کشور به طور مفصل شرح داده می شود. دو گزارش بر اساس این اسناد منتشر شده و در آنها آمده که دولت چین با ابزارهای نظارتی گسترده، زندگی روزمره مردم چین را در ابعادی بی سابقه تحت نظر گرفته است.

گزارش اول در نشریه نیویورک تایمز منتشر شده و در آن با بررسی 400 صفحه از اسناد لو رفته، جزییات سیاست های خصمانه علیه مسلمانان اویغور توسط مقامات دولتی چین از جمله رییس جمهور این کشور با جزییات توصیف می شود.

گزارش دوم نیز توسط کنسرسیوم بین المللی خبرنگاران (ICIJ) تهیه شده و در آن با بررسی 24 صفحه از اسناد لو رفته، نحوه سوء استفاده دولت چین از تکنولوژی برای نظارت بر مردم، شناسایی افراد و بازداشت آنها در کمپ های این کشور شرح داده شده است. بر اساس گزارشات منتشر شده، در کمپ های بازداشتی این کشور بیش از یک میلیون مسلمان اویغور، قزاق و دیگر اقلیت ها (از جمله افراد دو تابعیتی) زندانی شده اند.

این گزارشات جالب توجه هستند چون درز اطلاعات با چنین وسعتی به ندرت از حزب کمونیست چین اتفاق می افتد و با گزارشاتی که قبلاً از زندانیان سابق، محققان و خبرنگاران منتشر شده، مطابقت دارند.

یکی از خبرنگاران ICIJ به نام «بتانی الن-ابراهیمیان» (Bethany Allen-Ebrahimian) با اشاره به اینکه صحت اسناد طبقه بندی شده توسط متخصصین مستقل و زبان شناسی بررسی شده، می گوید این اسناد تاثیر تکنولوژی در سوء استفاده از حقوق بشر را نشان داده و اقلیت های چین را وادار می کنند تا همیشه در ترس و واهمه زندگی کنند.

در ادامه گزارش ICIJ آورده شده که پلیس چین و مقامات رسمی این کشور به کمک پلتفرمی به نام IJOP، داده های شخصی کاربران و همچنین داده های دوربین های تشخیص چهره و دیگر ابزارهای نظارتی را جمع آوری کرده و به کمک هوش مصنوعی شهروندان منطقه خودمختار شین‌جیانگ را برای دستگیری دسته بندی می کنند.

دیده بان حقوق بشر، سال 2018 پس از مهندسی معکوس اپ IJOP متوجه شد پلیس چین اطلاعات گسترده ای از افراد دستگیر شده از جمله قد، گروه خونی، پلاک ماشین، سطح تحصیلات، شغل، سابقه سفرها و حتی میزان مصرف برق منزل را در آن وارد کرده و سپس به کمک الگوریتمی ناشناس، افراد «مشکوک» را شناسایی می کند.

اسناد فاش شده نشان می دهند دولت چین به مقامات منطقه شین‌جیانگ دستور داده تا کاربران اپ Zapya (با 1.8 میلیون نفر عضو) را نیز رصد کنند تا از احتمال دست داشتن آنها در کارهای تروریستی باخبر شوند. دست کم از ژوئیه 2016، مقامات چینی این اپ را در تلفن هوشمند تعدادی از مسلمانان اویغور رصد کرده اند تا اهداف مورد نظر را برای بازجویی شناسایی کنند.

گزارشات مورد بحث از این نظر مهم هستند که با ادعاهای دولت «شی جین پینگ»، مبنی بر تحصیلی و کاری بودن کمپ های بازداشتی در تضادند. با وجود انتشار اسناد محرمانه اما دولت چین همچنان بر مواضع قبلی خود پافشاری کرده و سفارت این کشور در انگلستان مدعی شده اسناد فاش شده کاملا جعلی بوده و گزارشات منتشر شده کذب هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • آریا
    آریا | ۶ آذر ۱۳۹۸

    همه دیگه اینجا میدونند من چقدر از چین و روسیه متنفرم
    ولی تنها جایی که طرف چین رو میگیرم همین موضوعه. به این مسلمون جماعت نباید رو داد. اینها تا قدرتی ندارند مظلومند. همین که به قدرت میرسند خوی جنایت کارشون بیدار میشه. این تک کتابی ها از خطرناکترین نوع بشر هستند. به خودشون هم رحم نمی کنند

    • molavy
      molavy | ۶ آذر ۱۳۹۸

      اون که مشخصه از دین بدت بیاد، چون پوش رو میگیری، چند روزی که اینترنت بین الملل قطع بود هم نمیتونی لحن پراکنی کنی، چون تو ایران نیستی، مزدور یک سنتی

  • molavy
    molavy | ۶ آذر ۱۳۹۸

    به مدت هزار سال بزرگترین و مدرن ترین تمدن و کتابخونه ها برای مسلمانان ها بوده، حالا این بودایی ها و بت پرست ها و لاییک ها دم در آوردن چند دهه است، شما که خودتون رو نمیشستید که کوچیک نشید میخواهید فرهنگ یاد مسلمان ها بدید

  • nexaen
    nexaen | ۵ آذر ۱۳۹۸

    دولت چین در این مورد کار درست رو میکنه. اگه میخوای کشورت پیشرفت کنه جلوی مواد مخدر و خرافات رو بگیر. اسلام از انسان ها زامبی میسازه. اگه میخوای کشورت به ویرانه تبدیل بشه و تو زمان به عقب سفر کنی به مسلمان ها اجازه فعالیت بده. تاریخ اسلام به خوبی این موضوع رو نشون میده. هر جا اسلام بوده خون و خونریزی و جنگ و کشتار و بدبختی و زور و ظلم و فساد بوده. از همون صدر اسلام گرفته تا همین امروزش.

    • آریا
      آریا | ۶ آذر ۱۳۹۸

      دقیقا درسته

  • Javad Fathi
    Javad Fathi | ۵ آذر ۱۳۹۸

    بازم بگین دنیا از مسلمونا نمیترسن.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی