کافه ای در هند که به مردم اکسیژن می‌فروشد

کافه ای در هند که به مردم اکسیژن می‌فروشد

به‌دنبال آلودگی هوا در هند که از حد هشدار عبور کرده، عده‌ای خلاقیت به خرج داده و کافه‌ای در دهلی‌نو افتتاح کرده‌اند که «اکسیژن خالص» به مشتری‌ها می‌فروشد!

کافه Oxy Pure در محله‌ی «ساکت» شهر دهلی‌نو، اکسیژن خالص با ۷ عطر مختلف را به مدت ۱۵ دقیقه به مشتری‌های خود ارائه می‌دهد. کپسول‌های اکسیژن با عطرهای پرتقال، دارچین، وانیل، نعنا، نعنافلفلی، اکالیپتوس، استوقدوس و علف‌لیمو در اختیار مشتری‌های قرار دارند. مزیت این کپسول‌ها این است که به‌اندازه کافی کوچک هستند تا مشتری بتواند آنها را جابه‌جا کند.

این ایده‌ی خلاقانه درست زمانی اجرایی شد که شاخص آلودگی هوا در کشور هند از خط هشدار عبور کرد.

مالک خلاق این کافه می‌گوید:

این کار به مشتری‌های ما کمک می‌کند تا حداقل چندین دقیقه در روز ریه‌های خود را با اکسیژن خالص پر کنند و از وضعیت بغرنجی که گریبانگیر شهر شده برای چندین دقیقه رها شوند.

این کافه در حال حاضر ۱۰ تا ۱۵ مشتری در روز دارد. مشتریان اکسیژن خالص می‌توانند کپسول‌ها خود را هر جا که دوست دارند حمل کنند.

کافه اکسیژن

این اولین بار است که چنین کافه‌ای در شهر دهلی‌نو گشایش یافته است. تنفس ‏۱۵ دقیقه ‏ اکسیژن خالص در این کافه ۲۹۹ تا ۴۹۹ روپیه قیمت دارد. مالک آن اعتقاد دارد تنفس این اکسیژن همانند معجزه عمل می‌کند و سبب برطرف شدن خستگی ذهنی، اختلال‌های خواب، فشار خون و استرس می‌شود.

در زمانی که آلودگی هوا با اوج خود برسد این کپسول‌های قابل‌حمل در فروشگاه‌های اینترنتی هم عرضه خواهند شد.

البته بسیاری از کارشناسان بر این اعتقاد هستند که تنفس اکسیژن در مدت زمان کوتاه بر بهبود شرایط عمومی  بدن و رفع بیماری‌های مذکور تاثیری ندارد. اما مالک این کافه اعتقاد دارد در چنین هوای آلوده‌ای عرضه اکسیژن خالص درمانی هرچند کوچک برای شهروندان هندی است. آلودگی هوا سالانه میلیون‌ها نفر را به کام مرگ می‌برد و چه چیزی بهتر از تنفس اکسیژن خالص!

کافه ای در هند که به مردم اکسیژن می‌فروشد

در این کافه محدودیت استفاده از کپسول اکسیژن وجود دارد زیرا اغلب مردم از تنفس بیشتر اکسیژن خالص هراس دارند و می‌ترسند مشکلی برایشان پیش بیاید. بنابراین مالک کافه تصمیم گرفته حداکثر ۱۵ دقیقه اکسیژن در هر بار به هر مشتری ارائه دهد.

در کشور هند هزاران نفر از مشکلات ریوی و تنفسی رنج می‌برند. یکی از قوانین این کافه این است که به افراد مبتلا به بیماری‌های آسم مزمن، برونشیت یا  آمفیزم اجازه استفاده از کپسول اکسیژن خالص داده نمی‌شود. همچنین زنان باردار نیز اجازه استفاده از آن را ندارند.

هر ۱۵ دقیقه تنفس اکسیژن خالص به مدت ۲۴ ساعت باعث شادابی فرد می‌شود.

منبع: indiatimes
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • unknow آذر ۴, ۱۳۹۸

    سلام

    تنفس اکسیژن خالص کشنده تر از تنفس هوای آلوده هست
    پاکترین هواهم اکسیژن خالص بحساب نمیاد
    البته اینم بگم جایی نخواندم ولی توی فیلم های علمی یا امداد و نجات که به تصویر کشیدن دیدم
    طرف یک لحظه اکسیژن کاملا خالص تنفس کرد نزدیک بود بمیره

  • amir آذر ۵, ۱۳۹۸

    من شنیده بودم که اکسیژن خالص ( یا به عبارتی غلیظ‌تر از اکسیژن جو) موجب سرخوشی میشه ولی درست یا غلطی این ادعا رو نسنجیدم و خودم هم تجربه اون رو ندارم. در هر صورت به نظرم اکسیژن خالص ارائه نمیشه توی این کافه و شاید با درصد بالاتری نسبت به هوای معمولی دارای اکسیژن باشه چون از نظر شیمیایی فکر کنم بسیار خطرناکه و ممکنه انفجار ایجاد کنه. هم چنین از نظر بیولوژیکی نیز به نظرم چندان سودمند نیست.

  • رضا آذر ۶, ۱۳۹۸

    جالبه!
    اما خود اکسیژن یکی از عوامل مرگ موجودات زنده است!
    در واقع اکسیژن یک نوع سم است، بدن ما به طور طبیعی توانایی استفاده از اکسیژن را ندارد، و فرانید اکسیداسیونی که دربدن ما اتفاق می افتد، در واقع در بدن باکتری هایی اتفاق می افتد که درون سلولهای ما بوده با ما همزیست شده و اکنون میتوکندریا نام دارند! اکسیداسیون بسیار خطرناک است، چون منجر به تولید رادیکالهای آزاد اکسیژن می شود، که برای رسیدن به پایداری از هر اتمی که بخواهند الکترون می کنند، و منجر به ضربه زدن به ساختارهای ملوکلی حساس درون سلولها می شوند.