ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

فورد موستانگ Mach-E در برابر تسلا مدل Y؛ نبرد کراس اوورهای برقی آمریکایی

فورد سرانجام از اولین خودرو تولید انبوه تمام برقی خود با نام موستانگ Mach-E پرده برداری کرد تا به رقابت با نسل جدید خودروسازانی همچون تسلا برود. موستانگ Mach-E به عنوان یک کراس اوور سایز ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۶ آذر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

فورد سرانجام از اولین خودرو تولید انبوه تمام برقی خود با نام موستانگ Mach-E پرده برداری کرد تا به رقابت با نسل جدید خودروسازانی همچون تسلا برود. موستانگ Mach-E به عنوان یک کراس اوور سایز متوسط در پر سود ترین کلاس بازار حضور دارد و با توجه به تشنه بودن بازار برای خودروهای جدید و برقی فورد به خوبی از این مسئله استفاده کرده است.

رقیب مستقیم و اصلی موستانگ Mach-E را باید هموطن غربی آن یعنی تسلا مدل Y که آن هم هنوز به صورت انبوه عرضه نشده است دانست تا شاید در سال 2020 شاهد یک رقابت تمام آمریکایی در این کلاس باشیم. به همین دلیل قصد داریم تا مقایسه ای بین مشخصات و قیمت هر دو کراس اوور داشته باشیم. در ادامه با ما همراه باشید.

تسلا مدل Y

بخش اول: برد حرکتی

ابتدا با برد حرکتی و مدل های مختلف بحث را آغاز می کنیم. فورد موستانگ Mach-E در 6 مدل مختلف عرضه خواهد شد. دو مدل اولیه با نام های First Edition و Premium در بازار عرضه می شوند که به ترتیب برد حرکتی آن ها در آزمون WLTP برابر با 434 و 482 کیلومتر بوده است.

تسلا نیز قول 4 مدل مختلف را داده است که در مرحله اول عرضه دو مدل Long Range و Performance صورت خواهد پذیرفت و برد حرکتی این دو خودرو نیز نیز به ترتیب برابر با 482 و 434 کیلومتر خواهد بود.

مدل های پایه هر دو کراس اوور نیز برد حرکتی برابر با 370 کیلومتر دارند.

بخش دوم: قدرت و عملکرد

بخش دوم به قدرت و گشتاور آنی موتورهای الکتریکی تعلق می گیرد. قدرتمندترین مدل Mach-E موسوم به GT حداکثر قدرتی برابر با 459 اسب بخار خواهد داشت که برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت به تنها 3.5 ثانیه زمان احتیاج دارد.

قدرتمندترین تسلا مدل Y نیز تا زمان عرضه قوای محرکه 3 موتور تسلا موسوم به Plaid برای رسیدن به 96 کیلومتر بر ساعت به تنها 3.5 ثانیه زمان نیاز دارد. تا بدین لحظه شرکت تسلا صحبتی درباره قدرت نهایی مدل Y نکرده است.

بخش سوم: ظرفیت و اتاق

در زمینه فضای کلی اتاق، صندوق عقب و صندوق جلو فورد در مجموع فضای برابر با 1823 لیتر برای عرضه دارد.

در این بخش تسلا کمی از فورد پیشی می گیرد و مجموع فضای تسلا مدل Y به 1868 لیتر می رسد.

در بخش طراحی داخلی اتاق تسلا با طرح کاملا مینیمالیستی خود نگاه های بسیار زیادی را به خود جلب می کند. تنها یک صفحه نمایش 15 اینچی در مرکز داشبورد قرار دارد و بر روی فرمان نیز 2 دکمه قرار داده شده است.

اما فورد نیز از این ترند عقب نیفتاده است و دو صفحه نمایش را در خودرو جدید خود عرضه کرده است. یکی از این دو صفحه نمایش 10.2 اینچی مربوط به سرعت بوده که در پشت فرمان جای گرفته و دیگری صفحه نمایش ایستاده 15.5 اینچی بوده که شباهت زیادی نیز با صفحه نمایش استفاده شده در تسلا دارد.

فورد حتی قول داده تا رانندگی بدون دست (همان سیستم رانندگی خودران) را برای این محصول جدید خود ارائه دهد تا در این زمینه نیز چیزی از تسلا کم نداشته باشد.

پلت فرم تسلا مدل Y تا 75 درصد بر اساس مدل 3 ساخته شده است و به همین جهت بیشترین شباهت را به این مدل دارد. با این وجود در پلت فرم این کراس اوور بخش هایی از برادر بزرگ تر آن یعنی مدل X به عاریت گرفته شده است که می توان به ردیف سوم صندلی ها اشاره کرد. به لطف بازار بسیار پرسود کراس اوور های سایز متوسط ایلان ماسک نتوانسته است چشم خود را بر روی این بخش از بازار بدون حضور یک نماینده از این شرکت ببندد.

در آن سمت میدان کراس اوور بشدت اسپرت فورد قرار دارد تا نیاز خریداران را برای داشتن یک کراس اوور اسپرت برقی فراهم کند. فورد از آنجا که این مدل را با الهام از مدل افسانه ای خود یعنی موستانگ طراحی کرده است نام و نشان این اسب آمریکایی را بر روی این کراس اوور قرار داده است.

بخش چهارم: قیمت

اما به مهم ترین بخش یعنی قیمت نهایی می رسیم جایی که Mach-E در مدل پایه قیمتی برابر با 43.895 دلار دارد و در مدل GT به 60.500 دلار می رسد.

تسلا مدل پایه Y را با برچسب قیمت 39.900 دلاری عرضه می کند. گرچه این مدل قیمت مناسب تری به نسبت فورد دارد اما برد حرکتی آن بشدت محدود است. قیمت بالاترین مدل نیز به 60.900 دلار می رسد.

مهم ترین مسئله زمان عرضه مدل های مختلف است که باید تا اواسط سال آینده میلادی صبر کنیم و مشخصا هر کدام از این دو خودروساز زودتر پای کراس اوورهای خود را به بازار باز کنند می توانند سهم بیشتری از بازار را نصیب خود می کند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • MOHAMMADmartin
    MOHAMMADmartin | ۶ آذر ۱۳۹۸

    ماشین برقی شبیه تسلا بسازن تا آلودگی هوا و مصرف زیاد بنزین کم بشه اگر دولت خیلی جوش آلودگی هوا و مصرف زیاد بنزین میزنه

    • jim kabir
      jim kabir | ۶ آذر ۱۳۹۸

      مگه مدل سوپر اسپرت سایپارو ندیدی ؟

      • رضا
        رضا | ۷ آذر ۱۳۹۸

        اول باید غزه و مردم مظلوم فلسطین از این امکانات برخوردار بشن بعد مردم ایران که از خوشی رفتن انقلاب کردن به امید خدا اسرائیل رو نابود می کنیم امریکارم نابود می کنیم و پراید رو به همشون می فروشیم و پولشو خرج یمن و فلسطین و غزه می کنیم

مطالب پیشنهادی