ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف داروی غیر مجاز در مکمل های غذایی

محققان در شماری از مکمل های ایالات متحده دارویی که توسط سازمان غذا و داروی این کشور تایید نشده بود را پیدا کردند. گروهی از محققان دانشگاه هاروارد به سرپرستی «پیتر کوهن» (Pieter Cohen)، چهار ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۶ آذر ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

محققان در شماری از مکمل های ایالات متحده دارویی که توسط سازمان غذا و داروی این کشور تایید نشده بود را پیدا کردند.

گروهی از محققان دانشگاه هاروارد به سرپرستی «پیتر کوهن» (Pieter Cohen)، چهار تولیدکننده مکمل رژیمی در آمریکا را شناسایی کرده اند که در محصولات آنها داروی تایید نشده «پیراستام» (Piracetam) یافت شده بود.

محققان به آسانی و تنها با خواندن برچسب محصول، به وجود این داروی تایید نشده پی بردند. دو تولیدکننده به طور آشکار عبارت پیراستام را روی قرص های خود نوشته بودند و یک تولیدکننده نیز با وجود استفاده از اسم پیراستام، از این دارو در محصول خود استفاده ای نکرده بود.

محققان در مکمل های مغزی آمریکا داروی غیرقانونی پیراستام را پیدا کردند

صنعت پرنفوذ و عظیم مکمل های غذایی در آمریکا ارزشی بالغ بر 40 میلیارد دلار دارد و ابهامات گوناگونی پیرامون استفاده از مواد اولیه مضر و نامناسب در آن وجود دارد. سال 2015 مکمل های تقویت حافظه یا به قولی «نوتروپیک ها» (Nootropics) به تنهایی بیش از 640 میلیون دلار به فروش رسیدند.

اوایل سال جاری میلادی سازمان غذا و داروی آمریکا 17 تولیدکننده مکمل را که به طور غیرقانونی مدعی شده بودند محصولات نوتروپیک آنها آلزایمر را درمان می کند، شناسایی کرد. این آژانس به طور ویژه تولیدکنندگان مکمل را به خاطر فروش پیراستام زیر تیغ انتقادات برده است.

پیراستام یک داروی مولکول کوچک (small-molecule) است که به عقیده برخی می تواند حافظه و دیگر فعالیت های مغزی را بهبود دهد. در برخی از کشورهای اروپایی پزشکان این دارو را برای درمان حرکات ناخودآگاه ماهیچه ای، اختلالات شناختی و زوال عقل تجویز می کنند.

سال 2004 در قالب 24 تحقیق، 11959 بیمار مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این تحقیقات نشان داد که پیراستام در برابر دارونما (Placebo) برتری ندارد. نویسندگان مقاله گفتند که نتایج مطالعات از به کارگیری پیراستام در درمان زوال عقل و اختلالات شناختی پشتیبانی نمی کنند.

سازمان غذا و داروی آمریکا سال 2004 با درخواست تبلیغ پیراستام به عنوان مکمل غذایی مخالفت کرد و استفاده درمانی از این دارو را نیز تایید نکرده است.

بی خوابی، اضطراب، نگرانی، افسردگی، خواب آلودگی در طول روز و افزایش وزن، از عوارض قابل توجه پیراستام هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Tiger
    Tiger | ۷ آذر ۱۳۹۸

    هه، مارو باش که می گفتیم دیگه این خارجی ها توی مکمل ها دست نمیبرند و اگر از اونور بخری، جنس اصل بهت میدن،نه تقلبی ???

  • مهرداد
    مهرداد | ۷ آذر ۱۳۹۸

    اینترنت همراه اول آذربایجان شرقی متصل شده اما سرعت قبلی رو نداره افت سرعت پنجاه درصدی رو شاهدم. همچنین فعلا همراه اول اقدامی برا جبران این 13 روز قطعی انجام نداده رو بسته های اینترنت?

  • kalan
    kalan | ۷ آذر ۱۳۹۸

    بی ادب ها? ،دارو غیر مجاز می کنین تو مکمل ؟ بگیرم لهتون کنم

مطالب پیشنهادی