ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

عوارض الکترونیکی خودروهای عمومی و سنگین قسطی شد

در شرایطی که اتحادیه‌های مرتبط با خودروهای سنگین و عمومی از بالا بودن عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها گلایه دارند و رانندگان این خودروها مجبور بودند بدهی‌های میلیونی‌شان را یک جا پرداخت کنند، معاون ساخت و توسعه ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۷ آذر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

در شرایطی که اتحادیه‌های مرتبط با خودروهای سنگین و عمومی از بالا بودن عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها گلایه دارند و رانندگان این خودروها مجبور بودند بدهی‌های میلیونی‌شان را یک جا پرداخت کنند، معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل اعلام کرد که این عوارض برای خودروهای سنگین و عمومی تقسیط شده است.

امروزه در صنعت حمل و نقل، بکارگیری روشها و ابزارهای جدید مبتنی بر فناوریهای بروز و پیشرفته در حال افزایش است. این روند در کشور ما نیز کمابیش آغاز شده است و استفاده از سامانه‏ های هوشمند حمل و نقل یا  ITS در کشور در حال رشد است. یکی از این سامانه‏ ها، ETC یا اخذ الکترونیکی عوارض است که نقش بسزایی در رفع مشکلات روشهای سنتی اخذ عوارض (توقف-پرداخت-دریافت رسید) ایفا می ‏نماید.

عملیات اجرایی الکترونیکی شدن عوارض آزادراه‌ها از اواخر سال گذشته و در چهار آزادراه به صورت آزمایشی اجرایی شد. در این آزادراه‌ها گرچه دیگر خبری از توقف ماشین در عوارضی‌ها و ایجاد ترافیک نبود اما در این میان برخی از رانندگان به ویژه رانندگان خودروهای عمومی و سنگین مدعی شده بودند که نمی توانند عوارض خود را پرداخت کنند؛ چرا که به آن ها اطلاع رسانی نشده است.

عوارض الکترونیکی

در چنین شرایطی پس از اینکه خیرالله خادمی -معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- اعلام کرد که عوارض الکترونیکی آزادراهی خودروهای سنگین و عمومی محاسبه و برای آن ها به صورت پیامکی ارسال شده است و رانندگان این خودروها باید آن را به صورت یکجا پرداخت کنند، برخی از این اتحادیه‌ها نسبت به این مسئله اعتراض کردند و نهایتا محمد رضا زمانیان - مدیر کل نظارت بر بهره برداری آزاد راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای- در این باره اعلام کرد که این مسئله با مذاکره و پیگیری قابل حل شدن است.

در همین رابطه جلال بهرامی -معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل- درباره قسطی شدن یا نشدن این عوارض الکترونیکی برای رانندگان خودروهای سنگین و عمومی گفت: «با توجه پیگیری‌های صورت گرفته عوارض الکترونیکی کشور برای خودروهای سنگین و عمومی قسطی شد و دستور العمل و چگونگی پرداخت آن نیز به صورت مکتوب برای آن ها ارسال شده است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی