ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قهرمان سابق بازی تخته گو در اعتراض به شکست ناپذیری هوش مصنوعی بازنشسته شد

«لی سه-دال» (Lee Se-dol)، قهرمان کره ای بازی تخته گو، در اعتراض به پیشرفت هوش مصنوعی از مسابقات حرفه ای کناره گیری کرد. «سه-دال» در گفتگو با آژانس خبری Yonhap در مورد علت بازنشستگی خود ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۷ آذر ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰

«لی سه-دال» (Lee Se-dol)، قهرمان کره ای بازی تخته گو، در اعتراض به پیشرفت هوش مصنوعی از مسابقات حرفه ای کناره گیری کرد.

«سه-دال» در گفتگو با آژانس خبری Yonhap در مورد علت بازنشستگی خود می گوید:

«پس از ورود هوش مصنوعی به بازی گو، متوجه شدم دیگر نمی توانم حتی با تمرینات دیوانه وار به مقام نخست دست پیدا کنم. حتی اگر بهترین هم باشم، مانعی شکست ناپذیر بر سر راهم وجود دارد.»

سال 2016 هوش مصنوعی دیپ مایند گوگل به نام آلفاگو (AlphaGo) موفق شد سه-دال را با نتیجه 4 بر 1 شکست دهد و اعتبار او را خدشه دار کند. این مسابقه جنجال فراوانی به پا کرد و این هشدار را به جهان داد که نسل جدیدی از برنامه های یادگیری ماشینی در راهند که بسیار قدرتمندتر از هوش مصنوعی سنتی هستند.

سه-دال پیش بینی کرده بود که هوش مصنوعی را می برد ولی شکست غافلگیرکننده اش وی را وادار کرد تا از مردم کره معذرت خواهی کند. وی تنها انسانی است که موفق شده هوش مصنوعی آلفاگو را در تورنمنت شکست دهد.

«دمیس حسابیس» (Demis Hassabis)، مدیرعامل کمپانی دیپ مایند ضمن اشاره به روحیه جنگندگی لی در برابر آلفاگو، گفت:

«از طرف تیم آلفاگو در دیپ مایند به لی سه-دال به خاطر پشت سر گذاشتن یک دهه افسانه ای و کسب مقام نخست در بازی گو تبریک می گوییم و برای او بهترین ها را آرزومندیم. می دانم که از لی به عنوان یکی از بزرگ ترین بازیکنان بازی تخته گو در نسل خود یاد خواهد شد.»

به گفته آژانس خبری مذکور، لی هنوز به بردن هوش مصنوعی امید دارد و قرار است ماه آینده میلادی به مصاف یک هوش مصنوعی کره ای به نام HanDol برود که تاکنون موفق شده پنج بازیکن اول این کشور را شکست دهد.

سال 2017، دیپ مایند هوش مصنوعی آلفاگو زیرو (AlphaGo Zero) را ساخت که از آلفاگو هم قوی تر است. نسخه اصلی این هوش مصنوعی با مطالعه داده های بیش از 100 هزار بازی انسانی، نحوه بازی کردن را یاد گرفت ولی آلفاگو زیرو مهارت های خود را صرفا با بازی کردن در برابر خودش تقویت کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی