ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گرمایش زمین
علمی

هشدار جدی سازمان ملل متحد: تلاش ها برای کاهش گرمایش زمین کافی نیست

سازمان ملل متحد گزارش تازه ای را در رابطه با تغییرات اقلیمی منتشر کرده و همانطور که انتظارش می رفت در این گزارش ضمن هشدار نسبت به افزایش بی سابقه دما، اعلام کرده وعده های ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۷ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

سازمان ملل متحد گزارش تازه ای را در رابطه با تغییرات اقلیمی منتشر کرده و همانطور که انتظارش می رفت در این گزارش ضمن هشدار نسبت به افزایش بی سابقه دما، اعلام کرده وعده های فعلی برای کاهش گازهای گلخانه ای و دستیابی به اهداف مطرح شده در توافق اقلیمی پاریس کافی نیستند.

در این گزارش که با عنوان اختصاری UNEP (اختلاف تصاعدات در برنامه زیست محیطی سازمان ملل متحد) منتشر شده از ناهماهنگی و اختلاف میان آنچه جهان باید برای برطرف ساختن مسئله تغییرات اقلیمی انجام دهد و آنچه در واقعیت انجام می گیرد سخن به میان آمده است.

این اختلاف در واقع همان تفاوت میان تصاعدات فعلی، افت پیش بینی شده در تصاعداتی که کشورهای سراسر دنیا متعهد شده اند و سطح واقعی تصاعداتی است که برای حل مسئله تغییرات اقلیمی مورد نیاز است. در واقع طبق آنچه در توافق پاریس آمده است ضروریست که تا سال ۲۰۳۰ دمای کره زمین بیشتر از ۱.۵ درجه سانتی گراد افزایش پیدا نکند.

اعضای گروه ۲۰ مجموعا ۷۸ درصد از کل تصاعدات را تولید می کنند

با این حال، در برهه کنونی امیدی به تحقق این هدف نیست. طبق وعده های فعلی کشورها و آنچه در گزارش سازمان ملل متحد آمده است پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۳۰ دمای زمین ۳.۲ درجه سانتی گراد افزایش پیدا کند. طبق اعلام این سازمان، در بازه ده ساله از زمان انتشار نخستین گزارش اختلاف تصاعدات (emissions gap) فاصله میان آنچه باید انجام شود و آنچه انجام می گیرد بیشتر از هر زمان دیگری است.

گرمایش زمین

با در نظر داشتن آنچه گفته شد سال ۲۰۲۰ باید نقطه عطفی در این زمینه باشد. در گزارش سازمان ملل آمده است:

در آستانه سال ۲۰۲۰ باید تصاعدات کربنی را سالانه ۷.۵ درصد کاهش دهیم تا به سال ۲۰۳۰ برسیم و اگر موفق به این کار نشویم لحظه ای حساس در تاریخ را برای محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه از دست می دهیم. اگر کاری فراتر از تلاش های کنونی برای کاهش تصاعدات کربنی انجام ندهیم دمای زمین ۳.۲ درجه سانتی گراد بالاتر از دمای عصر پیش از انقلاب صنعتی می شود و اثرات زیانباری را با خود خواهد داشت.

اما همه کشورها هم به میزان یکسان تصاعدات کربنی ندارند. اعضای گروه ۲۰ مجموعا ۷۸ درصد از تمامی تصاعدات را تولید می کنند و از این تعداد تنها ۵ عضو (اتحادیه اروپا و چهار عضو آن) به تعهدات دراز مدت خود برای کاهش تصاعدات کربنی عمل کرده اند. از میان این پنج عضو نیز تنها دو عضو قوانین لازم برای عمل به این تعهداتشان را به تصویب رسانده اند.

چین، آمریکا، اتحادیه اروپا و هند چهار عامل اصلی تولیدکننده گازهای گلخانه ای هستند و مجموعا ۵۵ درصد از کل تصاعدات کربنی طی ده سال اخیر توسط آنها تولید شده است. همانطور که قبلا در خبرها خواندید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیشتر فرایند کناره گیری از توافق اقلیمی پاریس را آغاز کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Javad Fathi
    Javad Fathi | ۷ آذر ۱۳۹۸

    کلا این سازمان ملل متحد خیلی سازمان چرتیه.
    میگه زمین داره گرم تر میشه
    ولی فقط احمقانه ترین کار های ممکن رو میکنه
    اصلا میدونید مثلا ایران بخواتر تحریم ها برای اینکه بتونه زنده بمونه چقدر ماشین های پر مصرف و دود زا میده دست مردم و این چقد باعث الودگی هوا میشه؟
    نه فقط ایران بلکه خیلی از کشور ها اینجورین.
    مثل افغانستان و بمب هایی که تو یمن داره منتشر میشه.
    یعنی همه کشورا فقط بخواتر ترس از امریکا دارن زمین رو نابود میکنن.
    اگه دست به دست هم بدن و امریکا رو نابود کنن چقد میتونه برای بشر مفید باشه؟
    میدونید چند نفر توی این چند نفر بخواتر دارو های انفولانزا قلابی که بخواتر تحریم ها از جای نامطلوب تهیه میشه جون بیست نفر رو تو تهران گرفته؟

    • آریا
      آریا | ۷ آذر ۱۳۹۸

      دست به دست هم بدند هم هیچ ... در برابر امریکا نمیتونند بخورند? ? ?

مطالب پیشنهادی