ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مرگ
علمی

آیا ذهن در زمان مرگ هوشیار است؛ پژوهش های علمی تازه در این باره

بنابر گفته دانشمندانی که برای مدت پنجاه سال تجربیات نزدیک به مرگ را مورد بررسی قرار داده اند شواهدی به دست آمده که نشان می دهند این تجربیات پدیده ای واقعی هستند و ذهن عملکردی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۸ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

بنابر گفته دانشمندانی که برای مدت پنجاه سال تجربیات نزدیک به مرگ را مورد بررسی قرار داده اند شواهدی به دست آمده که نشان می دهند این تجربیات پدیده ای واقعی هستند و ذهن عملکردی متفاوت از مغز را در این شرایط از خود نشان می دهد.

محققان دانشگاه ویرجینیا در آمریکا دریافته اند که در طول پنج دهه گذشته تجربیات نزدیک به مرگ ثبات و پایداری مشخصی داشته که این نشان دهنده حقیقت داشتن چنین پدیده ای است. این تجربیات زمانی رخ می دهند که یک فرد در زمان پیش از مرگ خود قرار می گیرد و باور دارد که زندگی پس از مرگ را تجربه می کند.

پژوهشگران دانشگاه ویرجینیا با بررسی تجربیات نزدیک به مرگ طی پنجاه سال گذشته دریافتند که به دنبال وارد شدن فرد به این مرحله، چندین ویژگی در وی ظاهر می شود. برای مثال ترس از مرگ در این افراد کاهش پیدا میکند و علاقمندی شان به مادیات کم می شود.

علاوه بر این گفته می شود که حس رقابت در این افراد کم رنگ شده و علاقمندی کمتری به موقعیت شخصی و فردی خود پیدا می کنند.

آیا ذهن می داند که در حال مردن است؟

تجربه پیش از مرگ

بروس گریسون از اساتید روانشناسی و علوم عصبی دانشگاه ویرجینیا در این باره می گوید:

طبق پژوهش ها فعالیت های مغز در طول تجربه نزدیک به مغز که به اختصار NDE خوانده می شود افزایش می یابد و این نشان می دهد که ذهن همان چیزی که مغز انجام می دهد نیست. دکتر گریسون همچنین خاطر نشان کرد افرادی که تجربیات نزدیک به مرگ را پشت سر می گذارند باور دارند که مرگ واقعی تر از چیزی است که پیشتر تصور می کردند.

او در اینباره گفت:

ما از مردمی که در نزدیکی مرگ بودند خواستیم که برآوردی از خاطرات خود در رابطه با مرگ و همچنین رویدادهای واقعی مختلفی داشته باشند که در آن زمان تجربه می کردند.

در ادامه دریافتیم افرادی که این تجربیات را پشت سر گذاشته بودند با وضوح و جزئیات بیشتری آن را به خاطر می آورند و احساساتشان در آن زمان نسبت به رخدادهای پیرامونشان شدت و مفهوم بیشتری داشت.

دکتر سم پرنیا مدیر بخش تحقیقات مراقبت های ویژه و احیا در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک در این باره می گوید:

مردم در این زمان نوعی نور روشن، گرم و استقبال کننده را احساس می کنند که آنها را به درون خود می کشد.

آنها انگار خویشاوندان و نزدیکان درگذشته خود را احساس می کنند که غالبا برای خوشامدگویی نزدشان می آیند. جالب آنکه اغلب افرادی که از مرگ نجات پیدا میکنند می گویند دلشان نمی خواسته که به دنیا برگردند چراکه مرگ بسیار برایشان راحت بوده و مانند آهنربایی عمل کرده که آنها را به سمت خود می کشیده.

شمار زیادی از افرادی که تجربه پیش از مرگ را پشت سر گذاشته اند همچنین احساس جدا شدن از خودشان و تماشای پزشکان و پرستاران را توصیف کرده اند که در آن لحظات در تلاش برای احیای آنها بوده اند.

دکتر پرنیا در ادامه توضیح می دهد که توضیحات علمی مشخصی برای این واکنش ها وجود دارد و احتمالا مغز در این لحظات به عنوان نوعی تکنیک بقا تلاش می کند که خود را اسکن کند.

به گفته او بیمارانی که تجربه پیش از مرگ دارند میتوانند صداهای پیرامون را بشنوند و کلیه مکالماتی که در اطرافشان رخ می دهد را ضبط کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۸ آذر ۱۳۹۸

    چه جالب، یک عمر بابا بزرگ های ما اینو برامون میگفتن... تو کتاب های دینی هم از هزاران سال قبل اومده

  • King Arc s
    King Arc s | ۸ آذر ۱۳۹۸

    با سلام و خسته نباشید به خانوم موسوی.
    بنظرم داده این مطلب یکم گنگ بود و کوتاه.
    فقط گفت که عملکرد ذهن از مغز جداست

مطالب پیشنهادی