ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

توسعه گونه‌ای از باکتری E. coli که از دی اکسید کربن تغذیه می‌کند

محققان گونه ای آزمایشگاهی از باکتری اشریشیا کلی (Escherichia coli) توسعه داده اند که به جای شکرها و دیگر مولکول های ارگانیک، از دی اکسید کربن تغذیه می کند. پژوهشگران در بازه زمانی چند ماهه ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۹ آذر ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

محققان گونه ای آزمایشگاهی از باکتری اشریشیا کلی (Escherichia coli) توسعه داده اند که به جای شکرها و دیگر مولکول های ارگانیک، از دی اکسید کربن تغذیه می کند.

پژوهشگران در بازه زمانی چند ماهه و با دستکاری ژنتیکی موفق به تولید گونه ای از باکتری اشریشیا کلی یا ای کلی (E. coli) شده اند که به جای ترکیبات ارگانیک، از دی اکسید کربن به عنوان منبع انرژی استفاده می کند. محققان تغییر رژیم غذایی این باکتری را «بازگردانی متابولیک» نامگذاری کرده و می گویند جذب دی اکسید کربن در این باکتری همانند گیاهان است.

پژوهشگران با اضافه کردن ژن هایی که دی اکسید کربن را جذب می کنند و حذف کردن ژن هایی که ترکیبات شکر را می سوزانند، باکتری را دستکاری کردند. آنها معتقدند این کار جهشی بزرگ در حوزه زیست شناسی مصنوعی است و در آینده می توان از این باکتری برای تولید سوخت های زیستی که میزان کمتری گازهای گلخانه ای منتشر می کنند، استفاده کرد.

«ران مایلو» (Ron Milo)، زیست شناس از مؤسسه علوم وایزمن و نویسنده ارشد مقاله در مورد این دستاورد می گوید:

«هدف اصلی ما ساخت یک پلتفرم علمی ساده برای بهبود ثبات دی اکسید کربن بود که استفاده از آن بتواند چالش های مربوط به تولید پایدار غذاها، سوخت ها و همچنین مشکل گرمایش زمین را حل کند.»

یکی از محدودیت هایی که محققان در حال حاضر با آن روبرو هستند این است که باکتری مذکور در فرایند تثبیت کربن، دی اکسید کربن بیشتری را نسبت به جذب آن آزاد می کند. علاوه بر این تحقیقات بیشتری باید صورت گیرند تا در مورد امکان مقیاس پذیری این رویکرد و استفاده تجاری از آن اندیشید.

یافته های این کار تحقیقاتی در ژورنال Cell منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی