ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کابل فیبری نوری
تکنولوژی

استفاده محققین از کابل فیبر نوری به منظور لرزه‌نگاری در اعماق دریا

نصب تجهیزات لرزه‌نگاری در اعماق دریا، عملی سخت یا تقریبا نشدنی است. اما محققین راه حلی پیدا کرده‌اند که با استفاده از کابل فیبر نوری مخابراتی نصب شده در این مناطق، به خوبی بتوانند لرزه‌های ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۹ آذر ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

نصب تجهیزات لرزه‌نگاری در اعماق دریا، عملی سخت یا تقریبا نشدنی است. اما محققین راه حلی پیدا کرده‌اند که با استفاده از کابل فیبر نوری مخابراتی نصب شده در این مناطق، به خوبی بتوانند لرزه‌های اعماق دریا‌ها را ثبت کند.

پروژه‌ای که با همکاری دانشگاه برکلی کالیفرنیا، آزمایشگاه لارنس برکلی و چند مرکز تحقیاتی دیگر صورت گرفته، از کابل فیبر نوری نصب شده در اعماق دریا، برای تشخیص زلزله و همچنین نقشه‌برداری از مناطق ناشناخته استفاده کردند. آن‌ها ۲۱ کیلومتر از ۵۴ کیلومتر کابل فیبر نوری نصب شده در خلیج کالیفرنیا را انتخاب کرده و داده‌های به دست آمده از طریق نود‌ها را در آزمایشگاهی بررسی کردند.

دستگاه فوتونیک استفاده شده در این تحقیقات پالس‌های کوتاه لیزری را به این کابل‌ها می‌فرستد و سپس نور برگشتی که توسط کشیدگی کابل‌ها ایجاد شده بود را شناسایی می‌کند. نورهای بازگشتی تقریبا در هر ۲ متر رخ می‌دهند که عملا کابل را به ۱۰ هزار سنسور مجزا تبدیل می‌کند.  به کمک این ۱۰ هزار نود، محققین توانستند زلزله‌ای به اندازه ۳.۴ ریشتر، در ۴۵ کیلومتری خلیج کالیفرنیا را ثبت کنند. علاوه بر آن محققین توانستد وضعیت ثابت موج‌ها و همچنین موج‌های طوفانی سطح دریا را نیز پیش بینی کنند.

کابل فیبر نوری

اما نتایج تحقیات به این جا ختم نمی‌شوند، با استفاده از این نود‌ها، محققین توانستند از محدود‌های گسلی زیر دریا نقشه‌برداری کنند که پیش از آن امکان آن وجود نداشت. همچنین آن‌ها دریافتند که این خطوط گسلی، مربوط به سیستم گسلی معروف سن آندریاس است.

در ادامه محققین امیدوارند که بتوانند از چنین سیستمی در کل خطوط فیبر نوری نصب شده در اعماق تمامی دریا‌ها استفاده کنند. در صورت عملی شدن این ایده، آن‌ها می‌توانند داده‌های دقیق‌تری از لرزه‌های ایجاد شده در اعماق دریا کسب کنند که ممکن است حتی در پیش‌بینی زلزله‌ها بسیار به کمک بیاید.

مایکل مانگا (Michael Manga) پروفسور دانشگاه برکلی می‌گوید:

ما کمبود بزرگی در داده‌های اعماق دریا و پوسته اقیانوسی زمین داریم، زیرا نصب لرزه‌نگارها در دریاها بسیار چالش برانگیز است. نتایج این تحققات نشان می‌دهد که می‌توان از کابل فیبر نوری به منظور لرزه‌نگاری استفاده کرد که در آینده بسیار به کمک ما خواهد آمد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی