ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آلاینده‌های موجود در هوا
علمی

دانشمندان ارتباط بین آلودگی هوا و چند بیماری جدید را کشف کردند

تحقیقات جدید نشان می دهند قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا حتی برای مدت بسیار کوتاه، می تواند شما به خاطر بیماری های جدیدی روانه بیمارستان کند. این نتایج می تواند راهکارهای کیفیت هوا در ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۹ آذر ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۵

تحقیقات جدید نشان می دهند قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا حتی برای مدت بسیار کوتاه، می تواند شما به خاطر بیماری های جدیدی روانه بیمارستان کند. این نتایج می تواند راهکارهای کیفیت هوا در سرتاسر جهان را دستخوش تغییر نماید.

منظور از آلودگی هوا در این تحقیق، آلودگی ناشی از ذراتی با قطر کمتر از 2.5 میکرون است؛ ذراتی که به شکل ترکیب جامد و مایع در هوا پراکنده اند. این ذرات یک بیستم موی انسان ضخامت دارند و به راحتی از سدهای دفاعی بدن انسان عبور می کنند.

ذرات آلاینده هوا پس از تنفس، به دیواره ریه های شما چسبیده و سپس راه خود را به جریان خون پیدا می کنند. این فرایند باعث تحریک و التهاب اعضای بدن شده و مشکلات تنفسی و دیگر بیماری ها را به وجود می آورد. از بین منابع تولید کننده این ذرات می توان به نیروگاه های سوخت فسیلی، خودروها، کشاورزی، جاده های خاکی و ساخت و ساز شهری اشاره کرد.

آلودگی هوا

برای درک کامل خطرات و هزینه های درمانی ناشی از آلودگی هوا در کوتاه مدت، محققین بیش از 95 میلیون رکورد بیمارستانی بین سال های 2000 تا 2012 را جمع آوری کردند. سپس اطلاعات بیش از 1928 سایت سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا در ارتباط با آلودگی هوا را نیز گردآوری نمودند. ارزیابی این حجم از اطلاعات به توان پردازش فوق العاده ای نیاز دارد و به همین دلیل، محققین از سوپرکامپیوتر دانشگاه هاروارد استفاده کردند.

نتایج تحقیق نشان داد آلودگی ذرات معلق با بیماری های شناخته شده ای مثل مشکلات تنفسی و بیماری های قلبی عروقی ارتباط دارد. مهم ترین بخش یافته ها، ارتباط این نوع آلودگی با دیگر بیماری ها از جمله عفونت سراسری خون (سپتیسمی)، نارسایی کلیه، عفونت پوستی و عفونت مجاری ادراری بود.

طبق اطلاعات به دست آمده، به ازای هر 1 میکروگرم بر متر مکعب افزایش آلودگی هوا، سالانه 2050 بیمار با این بیماری های جدید در بیمارستان بستری می شوند. این وضعیت در هر سال حداقل 31 میلیون دلار هزینه مستقیم روی دست دولت و مردم می گذارد.

این پژوهش همچنین ارتباط بین آلودگی هوا و بیماری پارکینسون، دیابت، ترومبوفلبیت (التهاب سیاهرگ) و ترومبوس را نیز نشان می دهد که البته این موضوع در تحقیقات قبلی هم به اثبات رسیده بود.

CNN
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • sina880
    sina880 | ۲ دی ۱۳۹۸

    عفونت مجاری ادراری، یکی از شایع ترین عفونت های باکتریایی است که پس از عفونت دستگاه تنفسی، از بالاترین درجه اهمیت برخوردار می باشد. در حقیقت دومین عفونت یا بیماری شایع در جوامع پزشکی ( بیمارستانی) می باشد و از رایج ترین بیماری های عفونی کودکان می باشد. این عفونت شامل التهاب مثانه (سیستیست) و التهاب لگنچه و کلیه ( پیلونفریت) می باشد.

    شدت عفونت های مجاری ادراری به دو عامل بستگی دارد:
    • بیماریزایی یا حدت باکتری عفونت زا
    • حساسیت میزبان

    عفونت ادراری به دو حالت عارضه دار و بدون عارضه مشاهده می شود. چنانچه عفونت ادراری در بیماران با دستگاه ادراری طبیعی از لحاظ ساختار و عملکرد رخ دهد، بی عارضه محسوب می شود اما اگر مکان‌های دیگر را نیز درگیر کند، به عنوان عفونت ادراری عارضه دار در نظر گرفته می‌شود .
    به دلیل تفاوت های آناتومی، شیوع عفونت مجاری ادراری در زنان به میزان قابل ملاحظه ای بیشتر از مردان است. بیشتر زنان مبتلا به عفونت ادراری بدون عارضه و خفیف هستند.

مطالب پیشنهادی