ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

خودرو آبسوز؛ از رویا تا واقعیت

مدت مدیدی است که پروژه های عجیب و غریب و بعضا ناشدنی سر از بخش های خبری صدا و سیما در می آورند و در نهایت نیز در سکوتی معنا دار به دست فراموشی سپرده ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۰ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۵

مدت مدیدی است که پروژه های عجیب و غریب و بعضا ناشدنی سر از بخش های خبری صدا و سیما در می آورند و در نهایت نیز در سکوتی معنا دار به دست فراموشی سپرده می شوند. اما ظاهرا ماجرای خودرو آبسوز که برای اولین بار در برنامه حالا خورشید معرفی شد، از این دست پروژه ها نیست و بعد از غش کردن رضا رشید پور در مقابل دوربین صدا سیما نیز، مخترع خودرو آبسوز تصمیم گرفت تا به کار خود ادامه داده و حالا حتی پکیج مخصوص آبسوز کردن خودروهای بنزین سوز را با قیمت 4.5 میلیون تومان پیش فروش نماید.

این ماجرا حداقل از دو بُعد قابل بررسی است. نخست آنکه تاکنون هیچ مرجع فنی خاصی اعم از سازمان استاندارد، پلیس و....صحت و سقم ادعای آبسوز کردن خودروها را به شکل رسمی بررسی و اعلام نکرده است و پس از گذشت ماه های متوالی از مطرح شدن این ادعای عجیب در تلویزیون، هنوز به درستی روشن نیست که با یک تکنولوژی انقلابی طرف هستیم یا صرفا باید به چشم یک ادعای بی پشتوانه به این موضوع نگریست؟

سامانه آبسوز
تصویری از سایت absooz.com، استفاده از عبارت water car در گوشه تصویر به خودی خود جالب توجه است!

از طرف دیگر مخترع سامانه آبسوز، علاء الدین جاسمی زرگانی نیز تاکنون این فناوری را به درستی معرفی نکرده است و برخلاف سایر مخترعان جهان، ظاهرا تمایل چندانی به نشان دادن محصول خود به رسانه ها و مردم ندارد.

در واقع می توان گفت که تنها حضور رسانه ای آقای زرگانی به ماجرای غش کردن آقای رشید پور و یکی دو ویدیو کوتاه در بخش های خبری صدا سیما مربوط می شود که البته شامل هیچ نکته فنی خاصی نیز نیست و سندی را مبنی بر صحت ادعای ایشان نشان نمی دهد.

از سوی دیگر با گذشت زمان به تدریج معلوم شد که استفاده از واژه "آبسوز" بیشتر کاربردی تبلیغاتی دارد، چرا که آقای زرگانی در یکی از بخش های خبری تلویزیون با ذکر عبارت "آب که نمی سوزه" از دوگانه سوز بودن ابتکار خود صحبت کردند.

عجیب تر آنکه در اظهارات این مخترع جوان نیز موارد متناقضی دیده می شود. برای مثال در برخی ویدیو های منتشر شده، قدرت خروجی موتور پس از نصب سامانه آبسوز بدون تغییر اعلام شده است و در وبس سایت رسمی این مجموعه به نشانی absooz.com ادعا شده که توان خودرو 2.5 برابر افزایش می یابد.

این در حالیست که به گفته امیرحسین کاکایی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، یکی از استادان دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، «بنده یک خودرو را از نزدیک بازدید کردم که به ظاهر موتور آن با آب کار می‌کند اما نکته اینجاست که هیچگاه در یک دستگاه سنجش استاندارد و مراجعه مربوطه، تست نشده‌اند و نمونه تست شده این خودروها وجود خارجی ندارد. سه برنامه بین‌المللی(آمریکایی) در این زمینه وجود دارد که ادعا می‌کند خودرو با آب کار می‌کند که چگونگی آن براین اساس است که در موتور احتراق داخلی، آب را به هیدروژن و اکسیژن تجزیه کرده و هیدروژن را می‌سوزانند. در حقیقت در اینجا آب را باید الکترولیت کرد.»

آب سوز
عدم بررسی فنی گزارش های صدا سیما در سال های اخیر سبب پیدایش موجی از مدعیان فناوری و تکنولوژی شده است که به هیچ مرجعی نیز پاسخگو نیستند.

امیرحسن کاکایی ادامه داد: »زمانی که می‌خواهیم آب را الکترولیت کرده و هیدروژن آن را محترق کنیم، نیاز به انرژی بیشتری است لذا یک منبع انرژی اضافه لازم است. بنابراین نمی‌توان با روش‌های الکتریکی یک موتور احتراق داخلی را برای مدت زیادی به حرکت درآورد. روش دیگری که احتمالا این افراد از آن استفاده می‌کنند این است که می‌توان آب را روی یک ماده شیمیایی ویژه‌ای همچون ترکیب پتاسیم-آلومینیوم ریخت که در این حالت هیدروژن و اکسیژن تولید می‌شود، که هیدروژن در نقش سوخت عمل خواهد کرد.»

وی افزود: «با توجه به اینکه آب را نمی‌سوزانیم بلکه تجزیه کرده و هیدروژن را استفاده کرده و می‌سوزانیم، در ظاهر آب در محل سوخت جایگزین بنزین می‌شود، اما باید دید بعد از یک مدت چه ماده اضافه‌ای به این آب اضافه می‌شود. این ماده اضافه به تمام اجزای داخلی موتور و خودرو آسیب زده و پس از مدتی باید مبلغ کلانی بیشتر از هزینه سوخت و بنزین، هزینه تعمیر خودرو کرده و حتی قید کل خودرو را زد.»

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: »چیزی که این افراد ادعا می‌کنند به ظاهر شدنی است. یک خودرو را جلوی چشم‌ مردم نشان می‌دهند که به باک آن آب ریخته و خودرو کار هم می‌کند؛ اما نکته‌ای که برای آن جوابی وجود ندارد این است که چه مدت موتور این خودرو با آب کار خواهد کرد و بعد از چند وقت چه هزینه‌هایی را به مردم تحمیل می‌کند.»

آبسوز

کاکایی تصریح کرد: «در بحث خودرو یک موضوع بسیار مهم، هزینه نگهداری آن است. ادعاهایی که برخی افراد می‌کنند برای مردم قابل استفاده نیست و باید مراجعی همچون خودروسازان، حفاظت از محیط زیست و سازمان ملی استاندارد، آزمایش‌های بسیار دقیقی را در مورد آن انجام دهند و بعد اجازه دهند که مورد استفاده عموم قرار بگیرد. در حال حاضر بازار این جور حرکت‌ها بسیار داغ شده است.»

بنابراین می توان گفت که در خوشبینانه ترین حالت، مخترع جوان کشورمان موفق به ساخت یک سیستم ابتکاری برای الکترولیز و تجزیه آب به هیدروژن و اکسیژن شده است و هیدروژن نیز از قابلیت سوختن در موتورهای احتراق داخلی برخوردار است، اما تاکنون خودروهای سلول سوختی معدودی در سطح جهان عرضه شده اند که علیرغم کارایی خوب از نظر زیست محیطی، از پتانسیل چندانی برای استفاده وسیع برخوردار نیستند، چرا که هیدروژن به شکل آزاد در طبیعت وجود ندارد و پروسه استخراج هیدروژن نیز به هیچ عنوان ساده یا کم هزینه نیست.

از طرف دیگر، پروسه الکترولیز و شکستن ساختار شیمایی بین اکسیژن و هیدروژن نیز به انرژی بسیار بالایی محتاج است که استخراج هیدروژن از آب را توجیه پذیر نمی کند. ظاهرا در جهان نیز تاکنون تلاش های متعددی به این منظور انجام شده که شکست های پی در پی را در پی داشته اند.

با این وجود امیدوارم که ابتکار یا اختراع آقای جاسبی رگ و بویی از واقعیت برده باشد و در آینده بتوان با دقت بیشتری در مورد صحت و سقم آن نظر داد، اما آنچه که تاکنون مشخص است، کارایی فنی سامانه آبسوز اثبات نشده و مجوزی نیز برای فروش این سامانه صادر نشده است. بنابراین پیش خرید کردن این سامانه 4.5 میلیون تومانی، .تفاوت چندانی با سرمایه گذاری بر روی شبه علم ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • Ha.r.rajabi
    Ha.r.rajabi | ۱۲ آذر ۱۳۹۸

    با سلام
    از همه دوستان خواهش میکنم قبل از قضاوت با تکیه بر نادانسته های خودمون حداقل یه کمی تحقیق کنیم . مصاحبه با فرانس 24 این فرد رو نگاه کنید و کمی در اینترنت تحقیق کنید . اونوقت میفهمید که اصلا بحث آب نیست . ایشون با انرژی اولیه بنزین هیدروژن آب رو میگیرن و در کپسولی ذخیره می‌کنند و به عنوان سوز خودرو مثل خودرو گاز سوز مورد استفاده قرار میدهند .
    یه زمانی آقای جمشید آرین رو هم که مخترع خودرو برقی بود رنجاندن و از ایران فراری دادن و الان خودرو‌تسلا رو با صدها برابر قیمت میخرند .
    حالا میشه در ادامه حرکت باندهای مافیایی خودرو و انرژی ایشون رو هم آزار بدیم تا چند سال بعد همین تکنولوژی رو از دیگران با صدها برابر قیمت خریداری کنیم . ویا اینکه حداقل اگر باور نداریم بریم و خودمون حقیقت رو از نزدیک ببینیم و به شنیده ها اکتفا نکنیم .
    یا علی

    • pouya20
      pouya20 | ۱۶ آذر ۱۳۹۸

      الان اون خودروی آقای آرین رو در خارج از کشور ساختن مگه؟ اصلا اگر کسی طرح خوبی داره خوب بیاد پیاده کنه. کسی جلوی ایشون رو میگیره؟ اگه اینقده سیستم خوبیه بفرسته به همین شرکت تسلا پیاده کنه.

  • eagle2
    eagle2 | ۱۲ آذر ۱۳۹۸

    با توجه به اینکه خودروی "آب سوز" این آقا به ادعای خودش، احتیاج به قرص های هزار تومنی داره، به نظر میاد که کارش کپی این آقای هندی باشه که کلاه بردار هم نیست: https://www.youtube.com/watch?v=Wh9YjRp9w2I
    خودروی این آقای هندی آب سوز نیست، و گاز استیلن تولید شده از اضافه کردن کاربید کلسیم به آب رو میسوزونه. اینکه سوختن استیلن با اون دمای بالا چطور پیستونها رو ذوب و سوراخ نمیکنه یک طرف، خارج کردن پسمانده های واکنش از مخزن سوخت و بوی متعفنشون هم معضل بزرگی هستند. این آقا ادعا میکنه که کاربید کلسیم از بنزین و گازوئیل خیلی ارزونترن که در مقابلش میشه گفت مازوت و نفت کوره هم خیلی از بنزین و گازوئیل و احتمالا کاربید کلیسم ارزونترند، اما توزیع و عرضه و استفادشون در حمل و نقل عمومی پرهزینه و پرزحمت و به طبع غیر اقتصادیه.

  • saeid m
    saeid m | ۱۱ آذر ۱۳۹۸

    سلام . متاسفانه تلویزیون کشور پر از دورغ پراکنی است . کاری به دروغ های سیاسی اقتصادی و اجتماعی ندارم .
    د‌ر موارد زیادی دروغ های علمی شاخ دار پخش می‌شود . نمونه آن همین خودرو آب‌ سوز که با قوانین فیزیک همخوانی ندارد .تجزیه آب‌ انرژی زیادی نیاز دارد . از سوی دیگر خودرو های که با هیدروژن کار میکنند از سیستمی بسیار متفاوت تر از خودرو بنزینی استفاده می‌کنند .
    دروغ بعدی پخش خبر و‌ مصاحبه با یک‌شخص‌بود که مدعی تولید دستگاه ارت الکترونیکی است‌ ‌ تخصص بنده برق است و صراحتا اعلام میکنم چنین تکنولوژی وجود خارجی ندارد ‌ البته این شخص دروغ گو به شدت در حال فروش تجهیز‌خود است و با جان و مال مردم است .
    نمونه این دروغ ها بسیار است .
    البته باید در‌ نظر داشت صدا و سیما داری متخصص در‌هر‌زمینه ای نیست که توان تحلیل چنین موضوعات علمی را داشته باشد

  • pouya20
    pouya20 | ۱۱ آذر ۱۳۹۸

    نمیتونی با اختراع، قوانین فیزیک رو نقض کنی اگه این چیزی که این آقا میگه درست باشه همون آبی که تو موتور تهیه میشه رو برمیگردونی به مخزن و ماشین از هر نوع سوختی بی نیاز میشه!! مردم شما چرا اینقدر ساده اید؟ تا دیروز دخیل می بستید به امام زاده های تخیلی، حالا هم به آدمهای شارلاتان!! هیچ معجزه ای براتون نمیاد! شام مجانی نداریم!! اگر فکر کردید با ریختن آب تو موتور ماشینتون راه می افته واقعا که خامید!!

    • Eybaba
      Eybaba | ۱۱ آذر ۱۳۹۸

      خیله خب حالا نمی‌خواد ژست روشنفکری بگیری کسی نرفته ماشینشو آب سوز کنه ! توام با تخطئه نمیتونی خودتو فهمیده جلوه بدی

    • Unconventional_NyTro
      Unconventional_NyTro | ۱۱ آذر ۱۳۹۸

      من مطمئنم نه مقالرو کامل خواندی و نه ویدیورو دیدی
      با دیدن عنوان مقاله سریع اومدی یه نظر گذاشتی و بقول eybaba ژشت روشنفکری بگیری

      این روش های جدید هدر رفت انرژی کمتر می کنن قوانین فیزیکُ نقص نمی کنن
      این چیزی که میگم اصلا قوانین فیزیکُ نقص نمی کنه
      شما نمی تونی 100 کیلو گرم رو بلند کنی مگر اینکه به اندازه 100 کیلو گرم نیرو وارد کنی که در این حالت خروجی میشه صفر
      اما اگر بجای مستقیم نیرو وارد کردن یک پایه بذاری و با یک میله به حالت اهرمی در این حالت فقط با 10 کیلو نیرو وارد کردن 100 کیلو رو بلند می کنی که با این کار انرژی که قرار بوده به اندازه بلند کردن 90 کیلوگرم بسوزونی ذخیره میمونه به همین سادگی
      شما با جک ماشین تقریبا 600 کیلو رو با کمتر از 20 کیلو میبری بالا

      ملخ که می تونه به اندازه قدت بپره با اون جسه کوچیکش پاهاش حالت اهرمی داره و بعلاوه فنر مانند داره پای کانگارو حالت اهرمی داره بدن خودمون یک سیستم اهرمیپاهات سرت
      حتی توی بال پرنده هاهم حالت اهرمی هست وگرنه نمی تونستن سریع بال بزنن و نمی تونستن مسافت های طولانیُ پشت سرهم بال بزنن

      حالا بنظرت دانشمندا خنگن که تاحالا نتونستن یک سیستم انرژی رایگان بسازن یا اینکه مافیا نفتُ بنزین جلوی چنین کاریُ گرفتن


      بنظر خودم که مورد دوم هست یعنی مافیای نفت و بنزین که میشن خوده حکومت ها
      نفت و یا زغال سنگ که سوخت های بسیار با ارزشی بحساب میان ولی همشو دارن هدر میدن و هوارو هم آلوده کردن فقط واسه پول
      نفت از طلا با ارزشتر هست ولی مفت برای انجام کارهایی که لازم نیست داره تموم میشه

      • eagle2
        eagle2 | ۱۲ آذر ۱۳۹۸

        کاملا مشخصه که شما کوچکترین درکی از ابتدایی ترین مفاهیم فیزیک مثل نیرو، کار و انرژی ندارید. کیلوگرم واحد جرم هست، نه نیرو. واحد نیرو نیوتن یا کیلوگرم-نیرو هست. یک جرم 100 کیلوگرمی رو میشه با اندکی بیش از 100 کیلوگرم نیرو از سطح زمین بلند کرد. با استفاده از یک اهرم یا قرقره، یا سطح شیبدار، میشه با نیرویی خیلی کمتر از این مقدار، جرم 100 کیلوگرمی رو جابجا کرد، اما این دلیل بر این نیست که انرژی کمتری صرف میشه. کار بعنوان حاصلضرب دکارتی نیرو و مسافت تعریف میشه که قطعا ار درک شما خارجه. به بیان خیلی ساده تر، اگر جرم 100 کیلوگرمی رو یک سانتی متر بخواید جابجا کنید، نیروی ده کیلوگرم-نیرویی باید ده سانتی متر جابجا بشه. اینو حتی یک کارگر بنا که از قرقره برای بالابردن ظرف آجر استفاده میکنه هم میدونه. در مورد انرژی - خیلی ساده بگم که معادل کار هست. یعنی برای انجام یک نیوتن متر کار یک ژول انرژی لازمه. اما نکته اینجاست که اگر از اهرم، سطح شیبدار، قرقره یا هر ماشین دیگه ای استفاده کنی، قدری از انرژی به صورت گرما برای غلبه بر اصطکاک و سایر مسائل هدر میره، و به همین دلیله که کارگر بنایی که در موردش صحبت کردم بخوبی میدونه که استفاده از قرقره برای بالا بردن ظرف آجر، باعث هدر رفتن بخشی از انرژیش و اتلاف وقتش میشه. در نتیجه تا حد امکان سعی میکنه که اشیای سبک رو که توانایی حملشون رو داره، خودش از پله یا نردبان بالا ببره و از قرقره استفاده نکنه.

        • Unconventional_NyTro
          Unconventional_NyTro | ۱۲ آذر ۱۳۹۸

          سلام

          لطفا کامل بخون نظرمُ بعد جواب بده
          (به بیان خیلی ساده تر، اگر جرم 100 کیلوگرمی رو یک سانتی متر بخواید جابجا کنید، نیروی ده کیلوگرم-نیرویی باید ده سانتی متر جابجا بشه.)

          اول اینکه خودم واحدارو می دونم اما کیلو گرم رو درحالتی که خودمون اینکارو انجام میدیم گفتم
          دقیقا منظورت اینه که مثلا 10 کیلوگرم نیرو وارد کنیم برای جابجایی 10 سانتی متری 100 کیلوگرم که 10 ضرربدر 10میشه 100 کیلوگرم که بقول تو یعنی همون 100 کیلوگرم نیرو رو وارد کردیم خوب تا اینجاشو که خودم حساب کرده بودم و می دونستم و درست هست
          اما من هیچ محاسباتی برای این قسمتش بلد نیستم انجام بدم یا بقول تو علمشو ندارم و از درکم خارجه
          این جسم 100 کیلوگرمی چطوری با وجود اینکه 100 کیلوگرم وزنشه اما موقع برگشت بازم بازای هر سانتی متر 10 کیلو نیرو میده!
          من موقع برگشتشُ اینجوری حساب کردم شمارو نمی دونم اگر اشتباه می کنم بهم بگو نهایت اگر سر در نیوردم سرچ می کنم
          جسم 100 کیلوگرم وزنشه پس باید موقع برگشت در ازای هر سانتی متر 100 کیلوگرم نیرو وارد کنه که 100 ضربدر 10 میشه 1000
          که درصدی میشه 10 به 90
          درحالی که ما 10 سانتی متر موقع بالا بردنش به اندازه وزنش نیرو وارد کردیم یعنی 100 کیلو اما موقع برگشت بنا به وزنش باید 900 کیلو نیروی بیشتری وارد بشه
          این درحالیِ که بدون اهرم همین 100 کیلوگرم رو بخوایم 10 سانتی متر جابجا کنیم باید به ازای هر سانتی متر 100 کیلوگرم نیرو وارد کنیم که در این حالت خروجی صفر میشه

          لطفا بهم بگو شما چطوری حساب کردی که 100 کیلوگرم موقع برگشتش بازم بازای هر سانتی متر 10 کیلوگرم نیرو بیشتر وارد نمی کنه لطفا جوری توضیح بده که بفهمم؟


          بلفرض تصور می کنم درسته ولی این وسط قانون جاذبه زیر سوال میره یا بهتره بگم نقض میشه
          درسته شهاب سنگ میاد به سمت زمین کمکم سرعت میگیره در اثر جاذبه
          ولی طبق قانون جاذبه وزنی که بلفرض 100 کیلوگرم هست در حالت سکان باید 100 کیلوگرم باشه ولی مثلا اگر توی آسمان ولش کنیم موقع برخورد به زمین بلفرض میشه 10 تن

          • Unconventional_NyTro
            Unconventional_NyTro | ۱۳ آذر ۱۳۹۸

            نمی خواد جواب بدی خودم موضوع رو گرفتم اشتباه از من بود تاحالا بهش فکر نکرده بودم
            یک روز تمام فکرمُ درگیر کرد تا اینکه همین الان که دارم تایپ می کنم فهمیدم موضوع از چه قراره و برای اطمینان قبل از نوشتن یه سرچ هم کردم
            ولی با این حال روش هایی هستند که جواب میدن
            خودم یروزی عملیش می کنم
            خوده ژنراتور ها برق تولید نمی کنن درواقع مثله یک باترین که مقدار بسیار زیادی انرژی در خودشون دارن که درواقع آهنربان بطوری که یک بزرگش می تونه 50 سال انرژی یک شهرو تأمین کنه و با چرخوندن یک میله وسط نیروی مغناطیسی نیرورو ازشون استخراج می کنیم
            ما فقط باید راهی پیدا کنیم که این انرژیُ به حالت zero energy استخراج کنیم یعنی به خودمون زحمت ندیم و چیزیُ هم بابتش نسوزونیم
            اما عملی نشدنی این موضوع تا الان دلیلش نشدنی بودن نیست بلکه مافیا نفتُ بنزین هست
            انرژی بینهایت و فراوان هست ولی ما داریم از بدترین شیوه انرژیُ بدست میاریم
            تا وقتی که نفت زیاد بود و هوا پاک انسان ها حتی به فکر بهینه سازی وسایل برای کمتر نفت مصرف کردن و بازدهی بیشتر گرفتن نبودن چه برسه به انرژی بادی یا خورشید یا روش های جدید انرژی از آب
            همین انرژی آبیُ یه زمانی بدون اینکه به فکر طبیعت باشن سد سازی می کردن و آبُ از بالا بصورت مستقیم میریختن توی پره های یک ژ«راتور
            دلیل عقب موندگی انسان ها توی زمینه انرژی تا الان اینه که تا وقتی که بصورت اقتصاد احساس نیاز نشه پیشرفت نمی کنه
            مثله تکنولوژی باتری سال ها اصلا هیچ پیشرفتی نمی کرد اصلا انگار دانشمندان چیزی بنام باتریُ فراموش کردن تا اینکه واقعا از نظر اقتصادی احساس نیاز شد اما بازم جوری روش کار می کنن که صرفه اقتصادی داشته باشه یعنی پولساز باشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی