ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماجونگاسور
علمی

دایناسور گوشتخوار ماجونگاسور هر دو ماه یک بار دندان جدید در می‌آورد

بر اساس تحقیقات دانشگاه آدلفی، ۷۰ میلیون سال پیش دایناسوری وجود داشته که تقریبا هر دو ماه یک بار، دندان جدیدی در می‌آورده است. این دایناسور که ماجونگاسور نام دارد، با سرعت ۱۳ برابر نسبت ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۰ آذر ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

بر اساس تحقیقات دانشگاه آدلفی، ۷۰ میلیون سال پیش دایناسوری وجود داشته که تقریبا هر دو ماه یک بار، دندان جدیدی در می‌آورده است. این دایناسور که ماجونگاسور نام دارد، با سرعت ۱۳ برابر نسبت به دیگر دایناسورهای گوشتخوار، دندان خود را تعویض می‌کرده است.

دایناسور ماجونگاسور بومی جزیره فعلی ماداگاسکار بوده و به نظر می‌رسد که دندان خود را با نرخ سریعی تعویض می‌کرده است. رفتار این جانور، بسیار شبیه کوسه‌هاست که دندان خود را نیز پس از مدتی جایگزین می‌کنند. اما دلیل تعویض دندان‌ها چیست؟

ماجونگاسور

یکی از منابع اصلی تغذیه بسیاری از جانوران گوشتخوار، استخوان‌ها هستد. استخوان‌ها سرشار از مواد مغذی بوده و به همین دلیل اکثر جانوران گوشتخوار، آن‌ها را گاز می‌‌گیرند. اما استخوان بسیار سخت و سفت بوده و باعث می‌شود تا دندان با سرعت بیشتری از بین برود. از همین رو برای فائق آمدن به این موضوع، حیوانات استراتژی‌های مختلفی را پیش می‌گیرند.

یک حالت این است که دندانی داشته باشند تا در کل دوران حیات آن‌ها، سالم بماند و دچار پوسیدگی یا کند شدگی نشود. راه حل دیگر که توسط بسیاری از جوندگان نیز صورت می‌گیرد، ساختن دندان‌های جدید است که به مرور زمان و با کند شدن دندان قبلی، جای آن‌ها را بگیرد. این استراتژی توسط کوسه‌ها و ماجونگاسور‌ها پیش گرفته می‌شود.

محققین با بررسی نرخ از بین رفتن و پوسیدگی دندان این دایناسورها و مقایسه آن با دیگر دایناسور‌های گوشتخوار مانند آلوزاروس و سراتوزوروس، به این نتیجه رسیدند که دندان‌های نرم این دایناسور حلقه‌های رشد میکروسکوپی مانند درخت‌ها دارد. البته با این تفاوت که در دندان ماجونگاسور، حلقه‌های رشد به صورت روزانه شکل می‌گرفتند و نه سالانه.

ماجونگاسور

علاوه بر این محققین تصویر کامپیوتری از فک سالم یکی از این ماجونگاسور‌ها را نیز با کمک تکنیک توموگرافی بررسی کردند تا نرخ جایگزینی دندان این دایناسور را تخمین بزنند. پس از بررسی نتایج، آن‌‌ها به این نتیجه رسیدند که تقریبا هر دو ماه یک بار، دندانی جدید از حفره داخل فک این جانورا گوشتخوار بیرون می‌آید.

یکی از محققین در این رابطه می‌گوید:

دلیل رشد سریع دندان ماجونگاسور این است که آن‌ها دندان‌هایشان را زود از بین می‌برند که دلیل آن‌هم گاز گرفتن استخوان‌هاست. شواهد و مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد جای گاز گرفتگی روی استخوان‌هایی وجود دارد که به خوبی با فواصل میان دندان‌های ماجونگاسور برابری می‌کند. به نظر می‌رسد که این استخوان ها متعلق به شکار این گونه از دایناسور باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mj Kianiapp
    Mj Kianiapp | ۱۰ آذر ۱۳۹۸

    نمیشد ما هم دندونامون اینجوری بود؟!!!

مطالب پیشنهادی