ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاه چاله
علمی

تشکیل سیاره در اطراف سیاه چاله امکان پذیر است

در قلب کهکشان ما، سیاه چاله‌ای نهفته است که جرمی ۴ میلیون برابر جرم خورشید دارد. البته دیگر کهکشان‌ها هم سیاه چاله در مرکز خود دارند، اما جدیدترین کشفیات در این رابطه نشان می‌دهد که ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۰ آذر ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

در قلب کهکشان ما، سیاه چاله‌ای نهفته است که جرمی ۴ میلیون برابر جرم خورشید دارد. البته دیگر کهکشان‌ها هم سیاه چاله در مرکز خود دارند، اما جدیدترین کشفیات در این رابطه نشان می‌دهد که شاید سیاره‌ها هم بتوانند به دور این سیاه چاله‌ها بچرخند و توسط آن‌ها بلعیده نشوند. با ما همراه باشید تا این کشف اتفاقی را بررسی کنیم.

عموما تصور می‌شود که سیارات تنها از دیسک‌های پیش سیاره‌ای غنی از گاز و غباری تشکیل خواهندشد که تنها در ستاره‌ها یافت می‌شود. اما اخیرا رصدخانه ملی نجوم ژاپن گفته است که سیارات می توانند از ابرهای غبار و گاز دونات شکل نیز به وجود بیایند. سیاره‌های این شکلی که نامشان تروس (Torus) است، معمولا به دور سیاه چاله می‌چرخند.

پروفسور ایشیرو کوکوبو (Eiichro Kokubo) در رابطه با سیاره‌های تروس می‌گوید:

هر سیاره تروس می‌تواند به اندازه صد‌ها هزار برابر جرم یک پیش سیاره، جرم ذرات و گاز داشته باشد.

سیاه چاله

برای تشکیل ذرات به سیاره‌های این چنینی، ابتدا باید انبوه‌سازی شوند. این کار هم نیازمند این است که ابر ذرات، دمای متفاوتی نسبت به هم داشته باشند. ایشیرو می‌گوید:

دیسک گرد و غبار دور یک سیاه چاله آن قدر چگال است که تشعشات شدید ناحیه مرکزی، بلوکه شده که باعث می‌شود نواحی کم حرارات تشکیل شوند.

محققین در این رابطه می‌گویند که اگر دما به اندازه کافی افت کند، این گرد و غبار ممکن است با یک دیگر ادغام شوند تا پیش سیاره‌ها را به وجود بیاورند. در نواحی کم دمای پیش سیاره‌های دیسکی، ذرات گرد و غبار که پوشش یخی دارند، به هم می‌چسبند و ذرات درشت‌تری را تولید می‌کنند.

سیاه چالهمحققین نشان می‌دهند که نواحی کم دما باعث تولید ذرات کوچک یخی می‌شوند که در نهایت به اندازه سیاره زمین رشد خواهند کرد. بر اساس محاسبات محققین، ممکن است ده‌ها هزار سیاره با جرمی ۱۰ برابر نسبت به جرم زمین در فاصله ۱۰ سال نوری سیاه چاله، تشکیل شود. یکی از محققین می‌گوید که در اطراف سیاه چاله‌ها، منظومه‌هایی وجود دارند که مقیاس غیر قابل باوری دارند.

ابن کشف اتفاقی، دانش ما نسبت به تشکیل سیاره‌ها را به چالش می‌کشد. پروفسور کئیچی وادا (Keiichi Wada) می‌گوید:

طی شرایط خاص، سیاره‌ها می‌تواند در وخیم‌ترین حالت نیز به وجود بیایند. مانند این سیاره‌ها که در نزدیکی یک سیاه چاله به وجود آمده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی