ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رشد فین تک ها
تکنولوژی

دبیر انجمن فین‌تک ایران: قطع اینترنت باعث از بین رفتن آخرین امیدها به حوزه فین‌تک است

«مهدی عبادی»، دبیر انجمن فین‌تک ایران اعتقاد دارد اتفاقاتی مانند قطع اینترنت و از سوی دیگر فرآیند کند رگولاتوری، باعث می‌شود تا آخرین امیدها به حوزه فین‌تک در ایران از بین برود. او در گفتگو ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۰ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۱

«مهدی عبادی»، دبیر انجمن فین‌تک ایران اعتقاد دارد اتفاقاتی مانند قطع اینترنت و از سوی دیگر فرآیند کند رگولاتوری، باعث می‌شود تا آخرین امیدها به حوزه فین‌تک در ایران از بین برود. او در گفتگو با دیجیاتو اشاره می‌کند که قطع اینترنت باعث شد تا فین‌تک برای سرمایه‌گذاران، به شدت حوزه‌ای خطرناک و پر ریسک به نمایش کشیده شود؛ حوزه‌ای که پیش از این نیز به دلیل سطح بالا و روند کند قانون‌گذاری، جذب سرمایه بسیار کمتری از سایر بخش‌های استارتاپی در ایران داشته است.

عبادی در پاسخ به این سوال که قطع اینترنت چه اثراتی بر آینده فین‌تک در ایران و ورود سرمایه‌گذار به این حوزه خواهد داشت، می‌گوید:

«فین‌تک یکی از حوزه‌هایی است که به خاطر قانون‌گذاری‌های شدید، سرمایه‌گذار به سختی به سراغ آن می‌آید. به شکل جهانی، بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه فین‌تک اتفاق می‌افتد اما در ایران، کمترین سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه بوده است. علت این است که رگولاتوری ما بسیار عقب است. اما از سوی دیگر اتفاق‌هایی مانند قطع اینترنت، ریسک ورود به این حوزه را به شدت برای سرمایه‌گذار افزایش می‌دهد. همه این اتفاقات در حال از بین بردن آخرین امیدها به فین‌تک هستند و آن را به شدت تبدیل به یک حوزه‌ای خطرناک و پر ریسک می‌کنند.»

دبیر انجمن فین‌تک می‌گوید در یک هفته ابتدایی قطع اینترنت از ۲۵ آبان ماه، درآمد فین‌تک‌ها حدود ۹۰ درصد کاهش داشته است. او درباره دلایل این اتفاق می‌گوید: «دلیل این موضوع، عدم دسترسی به IPGهای بانک‌ها بوده است. البته این تصور که فکر کنیم فین‌تک، صرفا دسترسی به سرویس IPG است، غلط است. برای مثال بسیاری از استارتاپ‌ها برای لاگین کردن کاربران، از چندین API خارجی استفاده می‌کنند. در دو روز اول، عملاً به دلیل اینکه دسترسی به APIها وجود نداشت، کاربر اعتبارسنجی نمی‌شد. واقعیت این است که برخی سرویس‌ها در ایران وجود ندارد یا دست کم با کیفیتی که سرویس خارجی می‌دهد، برابری نمی‌کنند. با توجه به طراحی‌ها و وابستگی‌هایی که در PSPها و بانک‌ها وجود دارد، برآورد ما این است که همه استارتاپ‌های فین‌تک ۹۰ درصد در یک هفته اول قطع اینترنت کاهش درآمد پیدا کرده‌اند.»

او می‌گوید البته برای دست یافتن به آمارهای دقیق‌تر، بهترین منبع، اطلاعات تراکنش‌های IPG در شاپرک است که البته هنوز منتشر نشده. با توجه به اینکه شاپرک این گزارش را به شکل ماهانه و تجمیعی منتشر می‌کند، در چند روز آینده با انتشار این داده‌ها، می‌توان متوجه شد که در کل شبکه بانکی چقدر کاهش تراکنش وجود داشته است و بر اساس آن می‌توان محاسبه دقیق‌تری از ضرر و زیان مالی فین‌تک‌ها داشت.

با این حال تجربه تفکیک اینترنت داخلی و بین‌الملل، این مسئله را به نمایش کشید که شاید در آینده باز هم احتمال چنین اتفاقات تلخی به هر دلیلی وجود داشته باشد. اما تکرار اتفاقات مشابه چه اثری بر تمایل استفاده‌ی کاربران از خدمات فین‌تک‌ها خواهد داشت؟ دبیر انجمن فین‌تک در پاسخ به این سوال، به دیجیاتو می‌گوید:

«فین‌تک‌ها مهم‌ترین تفاوتی که با سرویس‌های سنتی روی اینترنت (سرویس بانک‌ها) دارند، مسئله دسترسی ۱۰۰ درصدی و بهبود تجربه کاربری است. اگر این نوع رفتار تکرار شود، لایه خدماتی که ما در اختیار کاربران قرار می‌دهیم دیگر هیچ جذابیتی برای آن‌ها نخواهد داشت. اساساً این مسئله باعث می‌شود تا سرویس‌های آنلاین جذابیت خود را از دست بدهند. از طرفی، این حدس وجود دارد که سرویس‌های فعال روی دستگاه‌های پوز و ATMها دچار اختلال نشده‌اند؛ چراکه یک سرویس فیزیکی هستند که روی سخت‌افزار ارائه می‌شوند. پس اگر اختلال در فضای آنلاین تکرار شود، کاربر هم ترجیح می‌دهد تا فعالیتش را روی سخت‌افزار انجام دهد و دیگر به سراغ فضای آنلاین نرود.»

عبادی می‌گوید اکنون آمارهای تجارت‌ الکترونیکی ایران در مقایسه با سطح جهانی به شدت پایین است و سهم خرده فروشی آنلاین از کل بازار خرده فروشی کشور حدود ۱ درصد است؛ در نتیجه با تکرار اتفاقات مشابه، نه‌تنها از این یک درصد فراتر نخواهیم رفت، بلکه سقوط هم خواهیم داشت.

او همچنین اشاره می‌کند که شاید یک روز شبکه ملی اطلاعات بتواند تفکیک بدون اختلالی از اینترنت ایران و بین‌الملل ارائه دهد که البته بیشتر به یک رویا می‌ماند، اما نهایتاً این تفکیک در لایه «شبکه» است نه «سرویس»:

«شاید شبکه ملی اطلاعات بتوانند تفکیک را در لایه شبکه ایجاد کند، اما در لایه سرویس، طبیعی است که ما سال‌ها عقب هستیم و بعید است روزی بتوانیم همه سرویس‌های خارجی را بومی سازی کنیم تا از اینترنت بین‌الملل بی‌نیاز شویم. امروز کسب‌وکارها برای ارائه خدمات خود نیازمند سرویس‌های خارجی هستند. علاوه بر آن، برای توسعه اپلیکیشن‌ها به شدت نیازمند سرویس‌های خارجی هستیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • mk3
    mk3 | ۱۱ آذر ۱۳۹۸

    اینم یک توضیح کوچک که جایش داخل گزارش خالی بود: فین‌تک یا فناوری مالی به معنای کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی است. فین‌تک معادل Financial technology یا FinTech صنعتی در فضای اقتصادی است و به کمپانی‌هایی اشاره دارد که با کاربرد تکنولوژی تلاش می‌کنند خدمات مالی را کارآمدتر کنند. شرکت‌های فعال در زمینه فناوری‌های مالی عموما استارت‌آپ‌هایی هستند که تلاش می‌کنند خودشان را در سیستم‌های مالی جا بیندازند و شرکت‌های سنتی را به چالش بکشند.

  • porsesh
    porsesh | ۱۰ آذر ۱۳۹۸

    اگر ای کیوهای مسول حداقل سواد اطلاعات و ارتباطات داشتند محروم شدن اینترنت بین‌الملل حتی در تخیل‌شون هم نمی‌گنجید.

  • Ahmad
    Ahmad | ۱۰ آذر ۱۳۹۸

    قطع اینترنت بین‌الملل درسته باعث کم شدن کسب و کار های خانگی شد اما باعث شد آمار جرم و جنایت و کلاهبرداری اینترنتی به شدت کاهش پیداکرد و آسیب‌های اینترنتی بسیار کم شد و بازی های آنلاینی که روزانه جیب مردم ایران رو خالی می‌کردند بسته شدند در حقیقت جلوی تریلیاردها دلار خسارت به کشور گرفته شد، تنها راه پیشرفت کشور محدودیت اينترنت بین‌الملل و گسترش اينترنت ملی هست تا جلوی خروج سرمایه از کشور گرفته بشه

    • porsesh
      porsesh | ۱۰ آذر ۱۳۹۸

      احمد عزیز بهتر نیست بنا به فرمایشات جنابعالی تمام خودروها جمع‌آوری کنیم تا سالیانه از مرگ و معلولیت حداقل ۵۰ هزار نفر جلوگیری کنیم؟

  • HhMojtaba666
    HhMojtaba666 | ۱۰ آذر ۱۳۹۸

    نفتو گاز خشک بشه تا بعضیا به راحتی به پول مفت نرسن،تا فقط سخنرانی کنن.
    تا بفهمن اگه با دنیا قطع ارتباط کنن ،پول مفت نفتو گازم نباشه که براحتی بره به جیب مبارکشون.
    از گشنگی میمیرن
    دیگه هی جمعها نمیرن بگن چه خوب که اینترنت قطع شد.
    به امید روزی که هر کس به اندازه فهمو تخصصش ،حرف بزنه،اختیار قانونی داشته باشه تو این مملکت.و هرکس سر جای خودش باشه

مطالب پیشنهادی