ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رمزارز XRP
تکنولوژی

ریپل چیست و چه ارتباطی با رمزارز XRP دارد؟

ریپل پروتکل تبادل مالی مبتنی بر رمزارز است که امکان انتقال بدون تاخیر پول بین دو فرد یا سازمان را فراهم می کند. این پروتکل با هدف انتقال سریع و کم هزینه موجودی در سراسر ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۱ آذر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

ریپل پروتکل تبادل مالی مبتنی بر رمزارز است که امکان انتقال بدون تاخیر پول بین دو فرد یا سازمان را فراهم می کند. این پروتکل با هدف انتقال سریع و کم هزینه موجودی در سراسر جهان طراحی شده و در این راستا بانک ها، سرویس های پرداخت و صرافی های رمزارز را به هم متصل می کند. پروتکل مورد بحث توسط کمپانی «ریپل لبز» طراحی شده است.

XRP چیست؟

ریپل لبز تراکنش ها را در شبکه ای با عنوان RippleNet و از طریق رمزارز XRP انجام می دهد. تمامی این تراکنش ها در لجری (دیتابیس) عمومی به نام لجر XRP ذخیره می شوند. سرورهای ارزیابی مستقل مسئولیت حفظ شفافیت در لجر XRP را  از طریق مقایسه این رکوردها بر عهده دارند.

پیاده سازی مکانیزم اجماع با کمک RPCA کمپانی ریپل لبز صورت می گیرد. حتی با وجود مکانیزم اجماع که در کریپتوگرافی کاربرد دارد، ریپل یک فناوری مبتنی بر بلاکچین نیست. این پروتکل از ویژگی های مرسوم بلاکچین مثل ارزکاوی یا پاداش دهی بی بهره است و ۱۰۰ میلیارد توکن XRP که از قبل ارائه شده اند، در مبادلات مورد استفاده قرار می گیرند.

رمزارز XRP

هرچند ریپل در پرداخت های دو طرفه کاربرد دارد اما تمرکز اصلی آن بر حوزه دیگری است. در واقع ریپل بر خلاف پروژه های پیشروی بلاکچین نه تنها به دنبال حذف بانک ها نیست بلکه هدف آن تسهیل تراکنش های مالی عمده بین بانک های دولتی و خصوصی در سطح جهانی است.

در حال حاضر وجهی که قرار است مبادله شود ابتدا به معادل XRP تبدیل شده و به محض رسیدن به مقصد به ارز مقصد تبدیل می شود. در آینده احتمالا دارایی دیجیتال ارائه شده از سوی بانک در تراکنش ها جایگزین جایگزین رمزارز XRP می شوند.

انتقال پول در RippleNet تنها ۵ ثانیه زمان می برد و پلتفرم قادر به مدیریت بیش از ۱۵۰۰ تراکنش در ثانیه است. حداقل کارمزد هر تراکنش ۰.۰۰۰۰۱ XRP است که برای جلوگیری از اسپم شدن شبکه به هیچ حسابی واریز نشده و نابود می شود.

ذخایر XRP

ارزش XRP در ژانویه ۲۰۱۷ حدود ۰.۰۰۶ دلار بود اما طی یکسال با رشدی خیره کننده به ۳.۶ دلار رسید. کمپانی ریپل وعده داده فقط ۱۰۰ میلیارد از توکن های خود را منتشر کند تا از افت بیش از حد ارزش این توکن جلوگیری شود.

ریپل دو سال پیش ۵۵ میلیارد از کل موجودی XRP را در یک حساب قفل کرد اما مدعی شد که هر ماه یک میلیارد از آن را عرضه کرده و مقادیر فروش نرفته را دوباره به حساب برگرداند. کمپانی تا کنون ۳۰۰ میلیون XRP را به صورت ماهیانه عرضه کرده است.

رمزارز XRP

یکی دیگر از سیاست های بنیانگذاران ریپل این بود که در زمان راه اندازی شرکت ۲۰ میلیارد XRP را برای خود برداشتند. نگهداری ۵۵ میلیارد بیت کوین از سوی کمپانی و اختصاص ۲۰ میلیارد دیگر به بنیانگذاران باعث شده ریپل به نهادی قدرتمند تبدیل شده و همان مشکلات قدرت متمرکز سابق دوباره مطرح شود.

مزایای ریپل

هرچند سازوکار اجماع یکی از مزایای اصلی سیستم های بلاکچین است اما در پلتفرم های غیر بلاکچین از جمله ریپل هم از آن استفاده می شود. دلیل روی آوردن به این سازوکار مزایایی نظیر غیرمتمرکز شدن پلتفرم است. از دیگر مزایای این پلتفرم باید موارد زیر اشاره کرد:

  • امنیت تقریبا کامل در برابر جعل
  • انجام تراکنش ها در ۵ ثانیه
  • اتصال ساده شبکه های پرداخت
  • استاندارد باز
  • ابزاری برای تبدیل تمامی ارزها به یکدیگر
  • امکان قرص دادن و گرفتن سریع پول
  • دریافت وام با اسناد IOU
  • قابلیت های جدید فراوان به خاطر پتانسیل های فراوان
معایب ریپل

اصلی ترین نقدی که در مورد ریپل مطرح می شود این است که کمپانی بخش عمده ای از سهام را در اختیار گرفته است. این شرکت به وعده خود مبنی بر عرضه میلیاردها XRP چندان پایبند نبوده و تنها از بخش کوچکی از آن دل کنده است. به باور برخی دلیل این خساست امیدواری شرکت به افزایش قیمت رمزارز XRP در آینده است.

از سوی دیگر علی رغم استفاده از سازوکار اجماع برای تایید تراکنش ها، نودهای مشارکت کننده باید توسط ریپل لبز صلاحیت سنجی و تایید شوند. از دیگر معایب ریپل می توان به عدم ارائه در همه صرافی های ارز دیجیتال و تمرکز روی بانک هایی اشاره کرد که از رمزارزها چندان دل خوشی ندارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی