ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ارتفاع امواج سونامی
علمی

متخصص ایرانی ارتفاع امواج سونامی اندونزی را ۱۶۴ متر برآورد کرد

فوران آتشفشان «اناک کراکاتوا» در اندونزی به وقوع سونامی قدرتمندی منجر شد که متخصصی ایرانی ارتفاع امواج آن را ۱۶۴ متر برآورد کرده است. در صورتی که خط ساحلی اندونزی به آتشفشان نزدیکتر بود ارتفاع ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۱ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

فوران آتشفشان «اناک کراکاتوا» در اندونزی به وقوع سونامی قدرتمندی منجر شد که متخصصی ایرانی ارتفاع امواج آن را ۱۶۴ متر برآورد کرده است. در صورتی که خط ساحلی اندونزی به آتشفشان نزدیکتر بود ارتفاع این این امواج و قدرت تخریب آنها بیشتر هم می شد.

سال گذشته وقوع سونامی مرگبار در تنگه «سوندا» بین دو جزایر جاوه در شرق و سوماترا در غرب اندونزی به مرگ ۴۲۷ نفر منجر شد. دلیل شکل گیری این سونامی فوران آتشفشان اناک کراکاتوا (Anak Krakatoa) و رانش زمین در بستر دریا بود که به سرعت امواجی ویرانگر را به سوی سواحل روانه کرده و خانه ها، ماشین ها و شهروندان را در هم کوبید.

حیدرزاده: احتمال وقوع سونامی ۷ متری در خلیج فارس وجود دارد

ارتفاع امواج سونامی در اولین لحظات پس از وقوع رانش زمین نامشخص بود اما مطالعه ای جدید به سرپرستی محمد حیدر زاده استاد دانشکده عمران و محیط زیست «دانشگاه برونل» لندن ارتفاع این امواج را بسیار شگفت انگیز عنوان کرده است. بر اساس شبیه سازی های کامپیوتر ارتفاع اولیه امواج بین ۱۱۰ تا ۱۶۴ متر بوده است. بنابراین اگر خط ساحلی به آتشفشان نزدیکتر بود، فجایعی بسیار بدتر در انتظار اندونزی و شهروندان این کشور بود. دکتر حیدر زاده در این باره می گوید:

زمانی که مواد آتشفشانی به درون دریا می ریزند، باعث جابجایی سطح آب و ایجاد موج می شوند که در مورد اناک کراکاتوا ارتفاع این جابجایی ها بیش از ۱۰۰ متر بوده است.

ارتفاع امواج سونامی

در این مطالعه از داده های جمع آوری شده از پنج محل متفاوت نزدیک آتشفشان استفاده شده. آنطور که شبیه سازی نشان می دهد این امواج سهمگین بین ۱.۵ تا ۲ کیلومتر طول داشته و در قوی ترین حالت خود انرژی معادل با زلزله ای ۶ ریشتری آزاد کرده اند. خوشبختانه اصطکاک با سطح دریا و نیروی گرانش به سرعت باعث کاهش ارتفاع و قدرت تخریب امواج شدند.

دکتر حیدر زاده مدتی قبل نسبت به احتمال شکل گیری سونامی با ارتفاع ۷ متر در خلیج فارس هشدار داده و از مسئولان خواسته بود اقدامات لازم را برای مواجهه با این خطر در دستور کار قرار دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Javad Fathi
    Javad Fathi | ۱۱ آذر ۱۳۹۸

    یعنی پارسال یه جا یه چیز شد الان موجل الان داره میاد؟

    • یونس مرادی
      یونس مرادی | ۱۱ آذر ۱۳۹۸

      نه پارسال این اتفاق افتاده ولی اندازه موج دقایق اولیه رو با شبیه سازی الان تخمین زدن

  • Ali Reza
    Ali Reza | ۱۱ آذر ۱۳۹۸

    سوالم اینه چرا هیچ یک از پژوهشگران داخلی فعالیتی نداره یا دیجیاتو پوشش نمیده، عنوان اخبار رو‌خوندم فکر کردم مربوط به کدام موسسه یا دانشگاه داخلی هست ولی باز هم متاسفانه فقط یک سراب بود!

مطالب پیشنهادی