ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گلکسی نوت ۲۰
تکنولوژی

۲۲ میلیون مشترک تازه برای شبکه موبایل در سال ۹۸؛ آیا پای رجیستری در میان است؟

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) به تازگی آمارهای حوزه فناوری اطلاعات و تلفن همراه را تا پایان شهریور ۹۸ منتشر کرده است. اما نکته‌ای که در این آمارها نمی‌توان به آن توجهی نداشت، ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) به تازگی آمارهای حوزه فناوری اطلاعات و تلفن همراه را تا پایان شهریور ۹۸ منتشر کرده است. اما نکته‌ای که در این آمارها نمی‌توان به آن توجهی نداشت، افزایش غیرطبیعی مشترکان موبایل از ابتدای سال ۹۸ است؛ این آمار نشان می‌دهد که بیشتر از ۲۲ میلیون سیم‌کارت فقط در ۳ ماه ابتدای امسال ثبت شده‌اند. فرضیه‌ای که وجود دارد این است که بخش زیادی از آن‌ها برای رجیستری موبایل‌های مسافری ثبت شده‌اند.

در آن زمان پای دفاتر مسافرتی متخلف که مدارک کاربران را در اختیار داشتند به موضوع باز شده بود اما هیچ وقت مشخص نشد که بررسی‌ها به کجا رسیده است. حالا این آمار، به شکل دقیق‌تری نشان می‌دهد که در سه ماه ابتدای امسال و قبل از اتصال سامانه گمرک به ناجا و جلوگیری از تخلف‌ها در رجیستری، چه اتفاقاتی در جریان بوده است.

یک فرضیه قوی: رجیستری موبایل‌های مسافری

اما چرا این فرضیه مطرح است؟ حالا که آمارهای جدید منتشر شده، می‌توان دید که از انتهای خرداد ۹۸ تا پایان شهریور ۹۸، فقط ۱۱۶ هزار و ۵۳۰ سیم‌کارت به شبکه اضافه شده است. اما از پایان اسفند ۹۷ تا پایان خرداد ۹۸ و در سه ماه ابتدای امسال، ۲۲ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۵۵۴ مشترک به شبکه اضافه شده است.

رگولاتوری بر اساس آمار جدیدش اعلام کرده که تا پایان شهریور ۹۸ تعداد ۱۱۶ میلیون و ۵۱ هزار مشترک موبایل در کشور وجود دارد (تعداد سیم‌کارت‌های فروخته شده) و همین مسئله ضریب نفوذ تلفن همراه را در کشور به ۱۳۹.۷ درصد رسانده است.

این در حالیست که تعداد مشترکین موبایل در کشور، یک سال قبل و در شهریور سال گذشته ۹۱ میلیون و ۵۴۷ هزار مشترک بوده‌اند و بر همین اساس ضریب نفوذ هم ۱۱۱.۵ درصد بود. در واقع از ابتدای سال ۹۸ تا انتهای شهریور ماه، شاهد یک رشد غیر قابل توجیه در افزایش تعداد مشترکین موبایل (فروش سیم کارت) و طبعاً افزایش ضریب نفوذ موبایل در کشور بوده‌ایم.

این در حالیست که از فاصله‌ی انتهای خرداد ۹۸ تا انتهای شهریور ۹۸، تغییر تعداد مشترکین و ضریب نفوذ آن واقعاً ناچیز است. بخش اصلی افزایش مشترکین موبایل، مربوط به بازه زمانی ابتدای فروردین تا انتهای خرداد ۹۸ بوده است که از ۹۳ میلیون و ۳۶ هزار مشترک به ۱۱۵ میلیون و ۹۳۵ هزار مشترک رسیده‌ایم. به کلامی دقیق‌تر، ۲۲ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۵۵۴ مشترک به شبکه موبایل در عرض ۳ ماه اضافه شدند.

یک احتمال قوی که برای چنین اتفاقی وجود دارد، محکم‌تر شدن اجرای طرح رجیستری است. از ابتدای خرداد ماه، با اتصال سامانه گمرک به ناجا، صرفاً موبایل مسافری که توسط مسافر واقعی وارد کشور شده قابلیت رجیستر شدن دارد. این در حالیست که در ۲ ماه ابتدای سال، بارها هشدار داده شده بود که جلوی واردات چمدانی یا مسافری از ابتدای خرداد ماه گرفته خواهد شد.

این احتمال قوی وجود دارد که افزایش ۲۲ میلیونی مشترکان موبایل در یک بازه ۳ ماهه که کاملاً غیر طبیعی است، مربوط به رجیستر موبایل‌های مسافری باشد که در فروردین و اردیبهشت (قبل از اتصال سامانه گمرک و ناجا) ثبت شده‌اند و برای ثبت آن‌ها، به سیم‌کارت‌های تازه نیاز بوده است.

به نظر می‌رسد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی لازم است تا تحقیقات گسترده‌تری در رابطه با این افزایش غیرطبیعی مشترکین انجام دهد، چراکه در همان زمان، کاربران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بودند که بدون اینکه خبر داشته باشند، سیم‌کارت‌هایی به نام آن‌ها ثبت شده است. در آن زمان پای برخی دفاتر مسافرتی متخلف که مدارک شهروندان را در اختیار داشتند، به موضوع باز شده بود اما هیچ وقت مشخص نشد سرنوشت بررسی این تخلف‌ها به کجا رسیده است.

حالا و بر اساس آمارهایی که مربوط به پایان شهریور ۹۸ هستند، رگولاتوری اعلام کرده است که همراه اول با ۶۱ میلیون و ۷۳۱ هزار سیم‌کارت، ۵۳.۱۹ درصد از سهم بازار اپراتورها را در اختیار دارد. ایرانسل هم با ۴۹ میلیون و ۸۹۹ هزار سیم‌کارت سهم خود را افزایش داده و به ۴۲.۹۹ درصد رسیده است. در این میان رایتل اما با ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار مشترک، ۳.۸۱ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد.

مرزبندی اینترنت ثابت و سیار

بخش جالب دیگر گزارش جدید رگولاتوری مربوط به ضریب نفوذ اینترنت در کشور است و مرزبندی اینترنت در قالب سیار و ثابت است. اینترنت ثابت به دلیل عقب ماندگی‌ و عدم توسعه در سال‌های اخیر، در گزارش‌های فصلی روندی کاهشی داشته است. به گونه‌ای که حالا ضریب نفوذ آن تنها ۱۰.۶۱ درصد است. این در حالیست که بر اساس آمارهای شهریور ۹۷، اینترنت ثابت ضریب نفوذی ۱۲.۲۳ درصدی در کشور داشته است.

در واقع، در شهریور ۹۷ اینترنت ثابت ۱۰ میلیون و ۳۵ هزار مشترک داشته اما در شهریور ۹۸، تعداد این مشترکین به ۸ میلیون و ۸۱۳ هزار عدد کاهش داشته است. نکته کلیدی که گاهی به آن توجه نمی‌شود، این است که برعکس اینترنت موبایل، یک خانواده از اینترنت ثابت استفاده می‌کنند در حالی که اینترنت موبایل، در بیشتر مواقع فقط توسط یک شخص استفاده می‌شود.

از سوی مقابل ضریب نفوذ اینترنت سیار در کشور به ۷۶.۵۸ درصد رسیده است و این در حالیست که شهریور ۹۷، این ضریب نفوذ ۷۴.۵۸ درصد بوده است. یعنی در شهریور ۹۷، تعداد ۶۱ میلیون و ۲۱۴ هزار نفر از اینترنت موبایل استفاده کرده‌اند و حالا در شهریور ۹۸، کاربران اینترنت موبایل بیشتر از ۶۳ میلیون و ۶۱۷ هزار نفر هستند.

البته نکته قابل توجه دیگر اینجاست که در اسفند ۹۷، تعداد کاربران اینترنت موبایل در ایران به بیشتر از ۶۴ میلیون و ۱۳۷ هزار کاربر هم رسیده بود.

در این میان سهم کاربرانی که از طریق اینترنت ثابت TD-LTE به دهکده جهانی متصل می‌شوند ۱.۵ درصد از کل ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند است و بیشتر از ۱ میلیون و ۸۵ هزار اتصال از این طریق وجود دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که TD-LTE هم یک ارتباط ثابت است نه سیار، و در نتیجه تعداد مشترکان واقعی آن، مانند اینترنت ADSL، به ازای هر اتصال بیشتر از یک کاربر است.

در این میان سهم FTTx هم تنها ۰.۱۲ درصد است و بیشتر از ۸۷ هزار مشترک از طریق این شبکه ثابت پرسرعت به اینترنت متصل می‌شوند؛ آماری که هنوز بسیار پایین است چرا که کاربران در بسیاری از شهرها به این شبکه‌ی پرسرعت دسترسی ندارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • علی کمالی
    علی کمالی | ۱۲ آذر ۱۳۹۸

    یکی از بدترین طرح‌های که اجرا شده، همین طرح رجیستری بوده که برای خریداران ضرر به همراه داشته. سودش رفته تو جیب دولت. گفتند جلوی قاچاق رو می‌گیره ولی خب قاچاق خودش باعث توازن قیمت در بازار بود.
    گفتند باعث افزایش نمایندگی و اعتبار گارانتی میشه ولی نشد.

    هدف از اول منبع درآمدی برای دولت بود. از چند روز قبل هم ۳هزارتومن بابت نمایش کد در سامانه همتا (رجیستری) می‌خوان.

    • dariush eghbali
      dariush eghbali | ۱۲ آذر ۱۳۹۸

      خیلی وقته کفگیردولت خورده ته دیگ،،ایناورشکست کاملن،فقط اعلام نمیکنن،،الان دولت فقط دست بگیرداره به هربهانه ای ازهمه فقط پول میگیره به عناوین مختلف،

      • Mojtaba Rahmati
        Mojtaba Rahmati | ۱۲ آذر ۱۳۹۸

        از جیب مردم نگیرن که باید از جیب خودشون بزنن تا بریزن به پای جنگ ع راق و س وریه و ی من و ل بنان
        پول نفت هم که خرج تسلیحات میشه
        باقی مونده اش هم میریزن تو مجلس
        آقایون میرین یه جاهایی بودجه رو خرج میکنن.....میری میبینی همش صوریه
        و درنهایت یه قطره میدن به ملت
        میگن اینم از درایت و تدبیره ماست

مطالب پیشنهادی