ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویکرام
علمی

ناسا محل سقوط فضاپیمای ویکرام هند را پیدا کرد

مدارگرد ناسا تصاویری از محل سقوط فضاپیمای هندی ثبت کرده که در پی فرود ناموفق بر سطح ماه سقوط کرده بود. بقایی اطراف محل سقوط فضاپیما ثابت می کند که ویکرام منفجر شده است ویکرام ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰

مدارگرد ناسا تصاویری از محل سقوط فضاپیمای هندی ثبت کرده که در پی فرود ناموفق بر سطح ماه سقوط کرده بود. بقایی اطراف محل سقوط فضاپیما ثابت می کند که ویکرام منفجر شده است

ویکرام که بخشی اساسی از پروژه چاندرایان ۲ بود، قرار بود به اولین ماشین ساخت هند تبدیل شود که ماه را به تسخیر خود در می آورد. هند قبلا هم پایش به ماه باز شده بود اما آن فضاپیما به عمد خود را روی سطح ماه کوبید تا محققان به مطالعه گرد و خاک برخاسته بپردازند.

آرزوی هند برای تسخیر ماه زمانی به سراب تبدیل شد که پانزدهم شهریور و در روز موعود محققان سازمان فضایی این کشور (ISRO) ارتباط با فضاپیما را در فاصله ۲.۱ کیلومتری سطح ماه از دست دادند. تا مدتی معلوم نبود چه بر سر ویکرام آمده تا اینکه ISRO موفق به یافتن آن شد اما در نهایت تلاش ها برای برقراری ارتباط با فضاپیما به در بسته خورد. هندی ها که دوست نداشتند سرنوشت ویکرام را به سقوط پیوند بزنند، از عبارت مشکل در ترمز صحیح و فرود سخت به جای آن استفاده کردند.

حالا به لطف «مدارگرد شناسایی ماه» یا LRO آثاری از این فرود سخت به دست ناسا رسیده است. LRO که از ۲۰۰۹ سرگرم گردش به دور قمر زمین است، در ۲۶ شهریور تصاویری از محل فرود را به زمین مخابره کرد که توسط ناسا منتشر شد. ناسا پس از دریافت توصیه هایی مبنی بر احتمال وجود بقایایی در این تصاویر در مهر و آبان عکس های دقیق تری از این منطقه ثبت کرد که محل سقوط ویکرام کاملا در آنها مشخص است.

هرچند ویکرام سرنوشتی دراماتیک داشت اما نباید پروژه چاندرایان ۲ را کاملا شکست خورده دانست چرا که مدارگرد این پروژه با موفقیت در اطراف ماه مستقر شده و به مدت یکسال به جمع آوری اطلاعات از قمر زمین می پردازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی