ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دکتر منهتن
تکنولوژی

لری پیج همان دکتر منهتن دنیای فناوری است

دو دهه قبل گاراژی معمولی در آمریکا شاهد شکستن تخم یک اژدها بود. دو دانشجوی تیزهوش ۲۱ سال از بهترین سال های عمرشان را صرف پرورش این اژدها کردند اما دیشب لحظه جدایی آنها بود ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

دو دهه قبل گاراژی معمولی در آمریکا شاهد شکستن تخم یک اژدها بود. دو دانشجوی تیزهوش ۲۱ سال از بهترین سال های عمرشان را صرف پرورش این اژدها کردند اما دیشب لحظه جدایی آنها بود و حالا اژدها دیگر  باید روی پای خودش بایستد.

این اژدها همان گوگل است که سال ۱۹۸۸ در منلو پارک سر از تخم درآورد و مدتهاست روی همه دنیا سایه افکنده و در تار و پود زندگی ما نفوذ کرده است. شاید شهروندان آمریکایی و اروپایی این حد از وابستگی به گوگل را انکار کنند؛ البته باید به آنها حق داد، چون تجربه قطع اینترنت بین المللی و استفاده از سرچ انجینی را ندارند که توانایی جستجوی نام خودش را هم ندارد.

دکتر منهتن
لری پیج

گوگل طی کمتر از دو دهه آنقدر بزرگ شد که «لری پیج» و «سرگئی برین»، بنیانگذارانش به فکر جدا کردن آن از پروژه های جانبی مثل ماشین خودران افتادند. این تصمیم در سال ۲۰۱۵ و با تاسیس کمپانی آلفابت عملی شد که به گوگل اجازه می داد روی کسب و کارهای کلیدی خود مثل سرچ، ایمیل، اندروید و غیره تمرکز کند. در آن زمان سمت های مدیرعامل و رییس آلفابت به ترتیب به «لری پیج» و «سرگئی برین» سپرده شد. سکان هدایت گوگل هم به متخصص کار کشته ای به نام ساندار پیچای سپرده شد.

این ترکیب طی چهار سال گذشته به قوت خود باقی بود تا اینکه امروز پیج و برین به شکلی غیر منتظره کناره گیری خود از سمت‌هایشان در آلفابت و انتخاب پیچای به عنوان مدیرعامل هردو شرکت را اعلام کردند. ظاهرا هدف آنها از کناره گیری این بوده که دیگر نیازی به وجود دو مدیرعامل و رییس برای آلفابت وجود ندارد.

ساندار پیچای

این توضیح ساده همه مخاطبان را قانع نکرده و برخی بر این باورند دلیل آن فرار آنها از تنش گسترده ای است که به دلیل نارضایتی کارکنان از سیاست های گوگل در مورد پنهانکاری و همکاری با نهادهای نظامی ایجاد شده. برخی دیگر هم از احتمال استعفای آنها به خاطر ورود هیئت مدیره آلفابت به ماجرای جنجالی سوءاستفاده جنسی مدیران ارشد می گویند.

فارغ از دلیل اصلی استعفا، پیج و برین طاقت دل کندن کامل از اژدهای محبوبشان را نداشتند. این دو کماکان در هیئت مدیره گوگل حضور داشته و قدرت رای دادن در مورد تصمیمات اساسی را دارند. از طرفی برین و پیج در بیانیه هیچ اشاره ای به واگذاری یا فروش سهامشان نکرده اند، بنابرین سرنوشت کمپانی همچنان در دستشان باقی خواهند ماند.

دکتر منهتن
لری پیج و سرگئی برین

در این شرایط آنها در عین حفظ قدرت و ثروت افسانه ای (پیج با ۵۵.۸ میلیارد دلار دارایی خالص نهمین ثروتمند دنیاست)، تا حد زیادی از زیر ذره بین رسانه ها خارج می شوند. Luther Lowe در صفحه توییترش شرایط این دو را به شکلی جالب توضیح داده:

واقعیت این است که لری پیج و سرگئی برین حالا قوی ترین آدم های روی این سیاره‌اند که مجبور به جوابگویی به کسی هم نیستند.

زندگی بنیانگذاران گوگل و به ویژه لری پیج که دو بار مدیر عاملی گوگل را تجربه کرده، به داستان ابر قهرمانی به نام دکتر منهتن بی شباهت نیست. این کاراکتر از دل کتاب های کمیک درآمده و این روزها در قالب سریال Watchmen یا نگهبانان از شبکه HBO در حال پخش است.

در سریال Watchmen خبری از ده ها قهرمان با قدرت های جور واجور نیست و فقط دکتر منهتن را داریم که زندگی‌اش به عنوان دانشمندی معمولی شروع می شود اما به صورت تصادفی به ابرقهرمانی قدرتمند با ویژگی های خارق العاده تبدیل می شود.

دکتر منهتن

دکتر در نهایت آنقدر قدرتمند می شود که علاقه اش به مسائل مربوط به انسان های عادی را از دست داده و سر به کوه و بیابان های مریخ می گذارد. وی به تماس ها و ایمیل های شهروندان که ملتمسانه از او می خواهند به زمین برگردد، بی اعتنایی می کند، چرا که دوران زندگی وی بین بشر فناپذیر تمام شده است.

لری پیج هم یک متخصص کامپیوتر معمولی بود اما دست سرنوشت او را چنان جایگاهی رساند که همزمان بر اریکه قدرت یکی از قوی ترین و تاثیرگذارترین کمپانی های دنیا تکیه زده و در ثروتی افسانه ای هم غرق شده بود.

قدرت و عظمت گوگل را نمی توان انکار کرد و قطعا نام لری پیج برای همیشه با تاریخ فناوری گره خورده اما تصمیم ناگهانی وی برای کناره گیری از سمت اجرایی خود آن هم در زمانی که کمپانی با بحران هایی متعددی دست و پنجه نرم می کند نیز بخشی از این میراث خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۴ آذر ۱۳۹۸

    زرد بود، زرد

  • Mj Kianiapp
    Mj Kianiapp | ۱۳ آذر ۱۳۹۸

    الله اکبر

مطالب پیشنهادی