ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اولین نورون مصنوعی ساخته شد؛ درمان آلزایمر در راه است؟

تیمی از محققان بین المللی پس از چندین دهه تلاش موفق شدند اولین نورون مصنوعی با خصوصیات رفتاری نورون های زنده را تولید کنند. این نوآوری مسیر را برای درمان بیماری هایی مثل آلزایمر همواره ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

تیمی از محققان بین المللی پس از چندین دهه تلاش موفق شدند اولین نورون مصنوعی با خصوصیات رفتاری نورون های زنده را تولید کنند. این نوآوری مسیر را برای درمان بیماری هایی مثل آلزایمر همواره کرده و ساخت دیوایس های محرک نورون های تنظیم کننده پمپاژ قلب را امکان پذیر می کند.

ساخت نورون های مصنوعی تا سال ها چالش بزرگی برای محققان بود. تولید نورون در ابعاد مینیاتوری که از لحاظ عملکرد مشابه نورون طبیعی باشد، بسیار مشکل است. علاوه بر این برای کنترل فعالیت های غیرخطی و پیچیده در نورون های مصنوعی، به مدل سازی های پیچیده ریاضیاتی نیاز است.

«Alain Nogaret»، محقق ارشد این پروژه از دانشگاه باث انگلستان (University of Bath) با اشاره به اینکه رویکرد آنها چندین پیشرفت شگرف را ترکیب می کند، می گوید:

«ما با دقت و اطمینان بالا پارامترهای دقیقی که رفتار نورون ها را کنترل می کنند، تخمین می زنیم. مدل های فیزیکی ما از این سخت افزار به طور موفقیت آمیز رفتار نورون های زنده را تقلید می کنند. مدل ما از قابلیت تطبیق پذیری بالایی برخوردار است که امکان استفاده از آن را در انواع مختلفی از نورون های پیچیده پستانداران امکان پذیر می کند.»

محققان در این مطالعه کارکردهای نورون های تنفسی و هیپوکامپال را توصیف کردند. این نورون ها که به شکل مصنوعی ساخته شده بودند، توانستند طیف کاملی از فعالیت ها را همانند نورون های بیولوژیکی با دقت انجام دهند.

پروفسور «Alain Nogaret» (چپ) در کنار همکار خود در آزمایشگاه دانشگاه باث

این تراشه های بسیار کوچک سیلیکونی کاربردهای نظری فراوانی دارند. به عنوان مثال می توان دیوایسی هوشمند برای قلب ساخت که از قابلیت شبیه سازی الکتریکی قلب برخوردار بوده و توانایی ارتباط برقرار کردن با مجموعه ای از نورون های مغزی را دارد. همچنین به کمک نورون های مصنوعی می توان مسیرهای عصبی آسیب دیده از بیماری هایی همچون آلزایمر را تعویض کرد.

از لحاظ تئوری شرکت علوم اعصاب ایلان ماسک یعنی «نورالینک» نیز می تواند از این تکنولوژی برای ایجاد مسیرهای عصبی جدید در رابط انسان-ماشین خود استفاده کند. البته محققان این پروژه بیشتر به نتایج مستقیم مشتاق بوده و امیدوارند به کمک آن روش های جدیدی برای تعویض شبکه های عصبی آسیب دیده در بیماران پیدا کنند.

هنوز سال ها تا به کارگیری نورون های مصنوعی در انسان ها زمان باقیست؛ ولی این تحقیق گامی بزرگ بوده و افق های جدیدی را در آینده پیش روی محققان قرار می دهد.

نتایج این تحقیق در ژورنال Nature Communications منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • HhMojtaba666
    HhMojtaba666 | ۱۳ آذر ۱۳۹۸

    در اسیب نخاعی هم کاربرد داره؟

مطالب پیشنهادی