ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رنگ مو
علمی

استفاده مکرر از رنگ مو احتمال ابتلا به سرطان سینه را در زنان بالا می برد

طبق گزارشی که یکی از نهادهای دولتی آمریکا منتشر کرده زنانی که مرتبا موهای خود را رنگ می کنند یا اقدام به صاف کردن موهای خود با استفاده از روش هایی نظیر کراتینه می کنند ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ آذر ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

طبق گزارشی که یکی از نهادهای دولتی آمریکا منتشر کرده زنانی که مرتبا موهای خود را رنگ می کنند یا اقدام به صاف کردن موهای خود با استفاده از روش هایی نظیر کراتینه می کنند بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.

در این پژوهش به رابطه پنهان میان استفاده دائمی از رنگ مو و محصولات صاف کننده مو و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان (خصوصا زنان سیاه پوست) اشاره شده است.

محققان موسسه ملی سلامت آمریکا با بررسی دیتای به دست آمده از یک پروژه دولتی قدیمی این نتایج را اعلام کردند (در آن پروژه سلامتی زنانی که خواهرانشان به سرطان مبتلا شده بودند در دراز مدت مورد بررسی قرار گرفت). به عنوان بخشی از این پروژه از زنان خواسته شد تا در مورد استفاده شان از محصولات آرایشی مو طی ۱۲ ماه قبل توضیح دهند. آنها با کمک این دیتا وضعیت سلامتی بالغ بر ۴۵۰۰۰ زن آمریکایی را در بازه سنی ۳۵ تا ۷۴ ساله برای مدت ۸ سال تحت نظر گرفتند.

رنگ مو

در ادامه مشخص گردید شانس ابتلا به سرطان سینه در زنانی که به صورت مرتب و پیش از شروع این پژوهش ها از رنگ مو استفاده می کردند نسبت به سایرین ۹ درصد بیشتر بود. و آنهایی که به صورت مستمر از صاف کننده های مو استفاده می کردند نیز تا ۱۸ درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به این سرطان قرار داشتند. جالب آنکه این خطر در زنانی که هر پنج تا ۸ هفته اقدام به صاف کردن موهای خود می کردند تا ۳۰ درصد بالا می رفت.

نتایج این پژوهش سه شنبه این هفته در نشریه بین المللی سرطان منتشر شد.

اما به لحاظ بیولوژیکی هم امکان آنکه محصولات رنگ مو باعث ایجاد سرطان در بدن زنان شوند کاملا محتمل است. این محصولات حاوی ۵ هزار ماده شیمیایی مختلف هستند که برخی از آنها به خودی خود سرطان زا هستند. البته اشاره کنیم که خطر ابتلای یک فرد به سرطان تحت تاثیر فاکتورهای مختلف دیگری از جمله وراثت است.

برای مثال در پژوهش تازه دیگری مشخص شد زنان سیاه پوستی که هر پنج تا ۸ هفته یکبار موهای سر خود را رنگ می کنند تا ۶۰ درصد نسبت به سایر هم رنگ های خود بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Arman100
    Arman100 | ۱۴ آذر ۱۳۹۸

    با سلام
    بنظرم بهتره در عنوان متن از واژه "احتمال" به جای واژه "شانس" استفاده کنید. با تشکر از شما و سایت خوبتون.

مطالب پیشنهادی