سلبریتی هایی که ثروت خود را به جای تجملات صرف نجات دنیا می کنند

سلبریتی هایی که ثروت خود را به جای تجملات صرف نجات دنیا می کنند

طبق آمارها، در سال ۲۰۱۷، تنها در آمریکا، ۴۱۰ میلیارد دلار به سازمان های خیریه اهدا شد. در سطح جهانی، ۴۱ درصد خیرین به صندوق های پولی مرتبط با بلایای طبیعی و ۳۱ درصد از آن ها به نهادهای غیر دولتی و خیریه های خارج از کشورشان پول اهدا می کنند. باقی پول های اهدایی به مسائلی مثل آموزش، حیوانات و خدمات انسانی و غیره تعلق می گیرد.

سلبریتی ها نقش پر رنگی در این خصوص دارند، چون آن ها بخش زیادی از پولی که به دست می آورند را اهدا می کنند. آن ها توجه عمومی را به مسائل مهمی جلب می کنند و باعث می شوند طرفداران شان هم ترغیب به اهدای پول شوند.

در ادامه به سلبریتی هایی می پردازیم که برای ایجاد یک دنیای بهتر فعالیت می کنند.

کیانو ریوز

سلبریتی های خیر

ریوز در سال ۲۰۰۳ اظهار کرده بود پولی که تا آن زمان به دست آورده بود برای گذران زندگی اش تا چند قرن بعدی کافی است. ستاره ی مجموعه فیلم «ماتریکس» (The Matrix) به بخشندگی زیادش مشهور است. او میلیون ها دلار از درآمدش از سه گانه ی «ماتریکس» را به تیم های طراحی لباس و جلوه های ویژه ی این مجموعه فیلم به خاطر کارشان بخشیده بود.

کیانو ریوز، در کنار فعالیت در سینما، به اداره ی یک بنیاد خصوصی مشغول است که کمک های میلیونی به تحقیقات حوزه ی سرطان و بیمارستان های کودکان می کند. مقوله ی سرطان برای کیانو ریوز یک مسأله ی بسیار شخصی است چرا که در حدود سال ۱۹۹۱ معلوم شده بود خواهر خود او به سرطان خون مبتلا شده. علاوه بر این، ریوز به گروهی به نام  Spinal Cord Opportunities for Rehabilitation Endowment پول اهدا کرده که به افراد دارای مشکلات نخاعی کمک می کند.

لئوناردو دیکاپریو

«بنیاد لئوناردو دیکاپریو» (Leonardo DiCaprio Foundation) در سال ۱۹۹۸ تأسیس شد و تا به امروز نزدیک به ۸۰ میلیون دلار به بیش از ۲۰ پروژه ی زیست محیطی اهدا کرده است.

دیکاپریو معمولاً به صورت شراکتی با پروژه های داخلی کشورهای مختلف دنیا و همینطور سازمان های بین المللی مثل Oceana، Wild Foundation و World Wildfire Fund همکاری دارد.

این بازیگر، تهیه کننده و کنش گر بارها درباره موضوعات مرتبط با تغییرات آب و هوایی صحبت کرده. علاوه بر این ها، او سرمایه گذاری هایی هم در برخی شرکت های تولید کننده ی محصولات گیاهی داشته.

جورج و امل کلونی

این زوج مشهور «بنیاد کلونی برای عدالت» (Clooney Foundation for Justice) را به همراه یکدیگر تأسیس کردند. برنامه ی این بنیاد افشای فسادهای مرتبط با نقض حقوق بشر است. هدف آن ها در این بنیاد دفاع از حقوق بشر در سرتاسر دنیا است.

این بنیاد به پناهندگان و اقشار آسیب پذیر و طرد شده ای که از سمت جامعه مورد نفرت قرار گرفته اند کمک مالی می کند تا بتوانند زندگی خود را از نو بسازند. این بنیاد همچنین کمک می کند کودکانی که در مرز آمریکا و مکزیک از پدر و مادرشان جدا شده بودند دوباره به پیش خانواده شان برگردند.

جی . کی رولینگ

رولینگ در سال ۲۰۰۱ کتاب «جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آن ها» (Fantastic Beasts and Where to Find Them) را نوشت تا برای خیریه ی Comic Relief پول جمع آوری کند. او برای چندین خیریه ی دیگر هم پول جمع آوری کرده.

رولینگ سازمانی به نام Lumos تأسیس کرده. مأموریت این سازمان غیر انتفاعی کمک به کودکان پرورشگاه های سرتاسر دنیا است تا به پیش خانواده ی خود بازگردند یا صاحب خانواده ی مناسبی شوند. آن ها در این بنیاد می خواهند دیگر کودکی در پرورشگاه زندگی نکند و در عوض از حمایت بیشتری در محیط خانوادگی برخوردار باشد.

این نویسنده ی مشهور و پرطرفدار، خیریه ی  The Volant Charitable Trust را هم تأسیس کرده که از زنان، کودکان و جوانانی که در معرض خطر هستند حمایت می کند. این خیریه سعی دارد محرومیت اجتماعی را کاهش دهد.

اما واتسون

واتسون در زمینه ی امور بشردوستانه و فمینیستی فعالیت دارد. او با نهادهایی مثل سازمان ملل، یونیسف و بسیاری سازمان های دیگر همکاری داشته.

به علاوه، واتسون به زنان قربانی آزار جنسی کمک می کند. او یک میلیون دلار به «صندوق عدالت و برابری بریتانیا» اهدا کرده و یکی از اولین اهدا کنندگان این صندوق بوده. اما واتسون و نزدیک به ۲۰۰ سلبریتی بریتانیایی و ایرلندی دیگر با امضای یک نامه ی سرگشوده خواستار پایان دادن به آزار جنسی در محیط های کاری شدند.

جکی چان

چان از حامیان سازمان های خیریه ای مثل یونسف است که به کودکان سرتاسر دنیا کمک می کند. علاوه بر این، چان در سال ۱۹۸۸ «بنیاد خیریه ی جکی چان» (Jackie Chan Charitable Foundation) و در سال ۲۰۰۴ «بنیاد قلب اژدها» (Dragon’s Heart Foundation) را تأسیس کرد.

هدف «بنیاد خیریه ی جکی چان» تأمین کمک هزینه ی تحصیلی و کمک به جوانان هنگ کنگی است. این بنیاد برای قربانیان بلایای طبیعی هم کمک و خدمات پزشکی فراهم می کند.

«بنیاد قلب اژدها» به کودکان و افراد سالخورده در مناطق دور افتاده ی چین کمک می کند. این بنیاد چندین مدرسه ساخته و همه ی وسایل مورد نیاز برای فعالیت درست آن ها را تأمین کرده و میلیون ها دلار برای ایجاد فرصت های تحصیلی برای افراد فقیر جمع آوری کرده. اهدای لباس، ویلچر و دیگر وسایل به افراد سالخورده، از دیگر فعالیت های این بنیاد است.

مت دمون

دمون در سال ۲۰۰۶ بنیاد H2O Africa را تأسیس کرد. هدف این بنیاد بالا بردن آگاهی درباره ی آب سالم در آفریقا است. در سال ۲۰۰۹، بنیاد H2O Africa با نهاد دیگری به نام WaterPartners ادغام شد و از این ادغام بنیاد خیریه ی Water.org به وجود آمد.

هدف این بنیاد خیریه تلاش برای برخورداری تمامی مردم دنیا از آب سالم و خدمات بهداشتی به قیمت های مقرون به صرفه است. در سال ۲۰۱۳، مت دمون در اعتراض به عدم دسترس ۲/۵ میلیون انسان به آب سالم و خدمات بهداشتی، با یک توالت فرنگی عکس گرفت.

او از حامیان جنبش ONE هم هست که برای پایان دادن به فقر و بیماری های قابل پیشگیری در کشورهای در حال توسعه فعالیت می کند.

آنتونیو باندراس

باندراس یک کنشگر است که در زمینه ی حقوق افراد محروم فعالیت می کند. در سال ۲۰۱۰، او بنیادی به نام Tears and Favors Foundation تأسیس کرد که به آن دسته از دانشجویان دانشگاه مالاگای اسپانیا که استطاعت مالی پرداخت شهریه ی خود را ندارند، کمک هزینه ی تحصیلی اعطا می کند.

بنیاد باندراس از شرکای بنیاد اسپانیایی Cudeca هم هست. این دو بنیاد در زمینه ی فراهم سازی مراقبت های تسکینی برای افراد مبتلا به سرطان های درمان ناپذیر با یکدیگر همکاری دارند.

آنجلینا جولی

در جریان فیلمبرداری فیلم «مهاجم مقبره» (Tomb Raider) در کامبوج بود که جولی به لزوم فعالیت های بشردوستانه پی برد. او وقتی به کشورش بازگشت، با کمیساریای عالی سازمان ملل متحد تماس گرفت و به این سازمان پیوست. از سال ۲۰۰۱، جولی مأموریت هایی در سرتاسر دنیا داشته که در جریان آن ها با پناهندگان بیش از ۲۰ کشور دنیا ملاقات و به آن ها کمک کرده.

در سال ۲۰۰۳، او بنیادی را تأسیس کرد که حالا «بنیاد مادوکس جولی – پیت» (‎Maddox Jolie-Pitt Foundation) نام دارد. مأموریت اصلی این بنیاد حمایت از دهکده های محلی و حفظ حیات وحش و جنگل های در معرض خطر است. از سال ۲۰۰۶، این بنیاد فعالیت هایی در زمینه ی کشاورزی، آموزش، برابری جنسیتی و مسائل مرتبط به مراقبت های درمانی در کامبوج داشته.

در سال ۲۰۱۲، جولی به نماینده ی ویژه ی سازمان ملل تبدیل شد. از آن زمان او نماینده ی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل و کمیساریای عالی سازمان ملل در سطح دیپلماتیک محسوب می شود.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • محسن آذر ۹, ۱۳۹۸

    چه نوشته های احمقانه ای من که تاحالا ندیدم این چند یهودی صهیونیست زاده ناپاک بفکر نجات دنیا باشند!
    کارهای خبیثانه ای که انجام میدهند هیچ وقت در خبرها منتشر نمیشود!
    چه احمقیست او که حرفهای اینهارا باور میکند!

    • صنم آذر ۱۵, ۱۳۹۸

      شستشوی مغزیت دادن داداش همرو صهیونیست و صهیونیست رو وحشی ببینی
      اصلا مگه ادم بودن مگه به دین و مذهب و کشوره ؟
      خیلی از بی دینا از امثال منو شما بهترن و علارقم نداشتن ادعاهای الکی، بیشتر به درد دنیا و ادماش میخورن.

    • Hamed آذر ۱۵, ۱۳۹۸

      پاک زاده های ما هم از این کارا انجام میدن نگران نباش.

    • آترین آذر ۱۵, ۱۳۹۸

      چقدر قلب و روح شما رو از نقرت و دروغ پر کردن که همه چیز غیر از خودتون رو کثیف و پلید میدونید. همه آدمها خوبی ها و بدی هایی دارن. حالا گیریم بعضی از این افراد هم کارهای اشتباهی هم کرده باشن که البته من اطلاعی ندارم ولی این دلیل نمیشه همه خوبی های اونها رو زیر سوال برد.
      امثال رائفی پور با دروغ ها و نفرت پراکنی هاشون مغز خیلی از جوون ها رو خالی از عقلانیت کردن

    • آترین آذر ۱۵, ۱۳۹۸

      چقدر امثال رائفی پور و آخوووندها قلب و روح شما رو از نفرت و دروغ پر کردن که همه چیز خارج از این افراد رو خبیث و پلید میدونید. اینها بدترین چیز ممکن یعنی عینک بدبینی رو به شما زدن

  • اریا آذر ۱۵, ۱۳۹۸

    دم همه شون گرم
    درد و بلاشون بخوره تو سر سلبریتی های دوزاری و نون به نرخ روز خور انگشت جوهری ما

  • مهدی آذر ۱۵, ۱۳۹۸

    برادر خب معلومه اگه فقط صدا و سیما رو نگاه کنی و روزنامه کیهان بخونی چیزی گیرت نمیاد. باید اطلاعات رو از منابع مختلف به دست بیاری تا از تله رسانه هایی که نمی خوان از محدوده موردنظرشون خارج بشی دربیای. برادر در ضمن چقدر نفرت میچکه از حرفات؟! تو که مسلمونی مگه پیغمبر این طوری حرف میزده؟