ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

افزونه آواست
تکنولوژی

حذف افزونه آواست از مرورگر موزیلا و اپرا به دلیل جاسوسی از کاربران

مرورگرهای اپرا و فایرفاکس‌، افزونه آواست و AVG را از وب استورهای خود حذف کرده‌اند. دلیل این کار جمع‌آوری بی مورد داده از کاربران عنوان شده که با هیچ کدام از چارچوب‌های قوانین پیرامون حریم ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰

مرورگرهای اپرا و فایرفاکس‌، افزونه آواست و AVG را از وب استورهای خود حذف کرده‌اند. دلیل این کار جمع‌آوری بی مورد داده از کاربران عنوان شده که با هیچ کدام از چارچوب‌های قوانین پیرامون حریم خصوصی کاربران این مرورگرها، همسان نبوده است.

ولادمیر پالنت (Wladimir Palant) توسه‌دهنده افزونه کاربردی Adblock Plus برای اولین بار از جمع‌آوری داده‌‌های خصوص کاربران پرده برداشته بود. او متوجه شده بود که افزونه‌های امنیت آنلاین آواست و همچنین امنیت آنلاین AVG که متعلق به کمپانی آواست است، داده‌های اضافی از کاربران جمع‌آوری می‌کند و به نوعی حریم خصوصی آن‌ها را در خطر می‌اندازد. موزیلا و اپرا نیز در پی این کار، این دو افزونه را از وب استور خود حذف کردند.

پالنت به کمک ابزار توسعه‌دهندگان، تشخیص داده بود که افزونه آواست و AVG میزان قابل توجهی داده غیر ضروری از کاربران جمع‌آوری می‌کنند. بر اساس گزارش او، این دو افزونه تاریخچه مرورگر، URL‌ها، نحوه حرکت کاربر در وب سایت‌‌‌ها، نسخه مرورگر، سیستم‌عامل و دیگر داده‌‌های خصوصی را از کاربران جمع می‌کند که از نظر او بسیاری از آن‌ها غیر ضروری هستند.

افزونه آواست

با این حال زبان سیاست‌گذاری کمپانی آواست نیز پس از درز این اطلاعات به بیرون تغییر کرده و پس از مدتی به این قضیه اعتراف کرد که داده‌‌های کاربران را به منظور بهبود کارکرد افزونه آواست جمع می‌کند. با این حال به این قضیه اشاره نشده که این داده‌ها چند وقت در اختیار آواست قرار خواهد گرفت و آیا این کمپانی آن‌ها را از بین می‌برد یا خیر.

سخنگوی موزیلا در این رابطه می‌گوید:

جاسوسی از کاربران ما تخطی آشکار از قوانین مربوط به توسعه افزونه‌های گوگل و موزیلاست. زمانی که موزیلا تشخیص دهد افزونه‌ای از چارچوب قوانین مربوط به افزونه‌‌ها پیروی نمی‌کند، آن افزونه در اسرع وقت از وب استور حذف خواهد شد.

یکی از سحنگویان اپرا نیز در این رابطه گفته است:

ما ممکن است هر افزونه‌ای که تشخیص دهیم با سیاست‌ها و قوانین ما سازگار نیست را حذف کنیم.

افزونه آواست

گوگل اما در این رابطه سکوت اختیار کرده و افزونه آواست و AVG را از وب استور خود حذف نکرده است. با این حال سخنگوی آواست در این رابطه می‌گوید:

ما در حال مذاکره با موزیلا و اپرا هستیم تا افزونه‌های خود را به وب استورهای این مرورگرهای محبوب بازگردانیم. ما برای مدت طولانی‌ای است که افزونه‌های امنیتی خود را در موزیلا منتشر کرده‌ایم. اخیرا این کمپانی تصمیم گرفته تا قوانین خود در رابطه با انتشار افزونه‌ها را تغییر دهد و ما هم با همکاری با آن‌ها توانسته‌ایم چند مورد از قوانین جدید را رعایت کنیم. با این حال در تلاش هستیم تا با ارائه نسخه‌های جدیدتر بتوانیم به صورت کامل در چارجوب قوانین موزیلا فعالت کنیم.

البته سخنگوی آواست گفته بود که جمع‌آوری بعضی از داده‌ها مانند URLها برای کارکرد مورد انتظار افزونه آواست ضروری است. اما این کمپانی هیچ گاه مشخص نکرده است که چرا برای مثال، موقعیت مکانی کاربر را جمع‌آوری می‌کند.

با این حال این بدان معنی است که با وجود قوانین جلوگیری کننده از جاسوسی در وب استورهای مرورگرهای کروم و موزیلا، نمی‌توان چندان به عدم انتشار افزونه‌ها دل بست و هر کاربر خود موظف به تامین امنیت آنلاین خودش است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • King Arc s
    King Arc s | ۱۵ آذر ۱۳۹۸

    عه من از آنتی ویروس Avast استفاده میکردم

    • sata
      sata | ۱۶ آذر ۱۳۹۸

      دیگه استفاده نکن.
      از نرم افزار eset استفاده کن.

مطالب پیشنهادی