ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پلاستیک
علمی

ساخت پلاستیک متحرک توسط دانشمندان فنلاندی

محققین دانشگاه تمپر در فنلاند توانسته‌اند به یک قطعه پلاستیک یاد بدهند تا حرکت کند. این محققین، به کمک تکنیک جدید نوری توانسته‌اند برای اولین بار، جسمی غیر متحرک و ساکن را بدون کمک نرام‌افزار ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

محققین دانشگاه تمپر در فنلاند توانسته‌اند به یک قطعه پلاستیک یاد بدهند تا حرکت کند. این محققین، به کمک تکنیک جدید نوری توانسته‌اند برای اولین بار، جسمی غیر متحرک و ساکن را بدون کمک نرام‌افزار به حرکت در بیاورند.

دانشمندان می‌گویند این پلاستیک به کمک پلیمر‌های پیشرفته می‌تواند با سرعت یک میلی‌متر بر ثانیه که برابر با سرعت حرکت حلزون است، حرک کنند. این مهم به کمک یک پوشش رنگی واکنش‌دهنده به دما میسر شده که انرژی جذب شده را به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند. آری پریمگی (Arri Priimägi) یکی از محققین در این رابطه می‌گوید:

تحقیقات ما در اصل پرسش این سوال است که آیا یک جسم ساکن و غیر متحرک می‌تواند به روش‌‌های ساده، آموزش ببیند؟ همکار من در این تحقیقات، پروفسور اولی ایکالا (Olli Ikkala) از دانشگاه آلتو این سوال را مطرح کرد که آیا مواد می‌توانند یاد بیگیرند و اگر می‌توانند، چه معنایی خواهد داشت؟ پس از مطرح شدن این سوال بود که ما با همکاری هم، ربات‌هایی ساختیم که می‌توانستند یاد بگیرند.

پلاستیک

این تحقیقات که از سگ پاولوو (سگی که با شندین صدای زنگ، منتظر غذا می‌نشیند) الهام گرفته شده، در مجله Matter چاپ شده است. با این حال، برای این که محققین بتوانند یک تکه پلاستیک را به حرکت در بیاورند، به جای استفاده از غذا، از نور استفاده کرده‌اند.

پریمگی می‌گوید:

بسیاری تصور می‌کنند که ما بیش از حد این دو پدیده را با هم مقایسه می‌کنیم. تا حدود هم حق دارند، زیرا در قیاس با سیستم‌های بیولوژیکی، موادی که ما استفاده می‌کنیم بسیار محدود و ساده هستند. اما تحت شرایط خاص، می‌توان این دو را با هم مقایسه کرد.

علاوه بر این که این تکه پلاستیک می‌تواند طول موج‌های مختلف را شناسایی کند و به آن‌ها پاسخ‌های مختلف بدهد، باعث می‌شود تا درهای جدیدی به منظور استفاده از این‌ها در ربوتبک نرم نیز با شود.

پریمگی در آخر می‌گوید:

من جنبه خارق‌العاده آن را می‌بینم. این شبکه کریستالی مایع که از راه دور کنترل می‌شود، مانند ماهیچه‌های مصنوعی عمل می‌کند. باور دارم که این علم، بسیاری از بزرگان علم فوتونیکس را به فکر وا خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی