ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چیپست ۳ نانومتری
تکنولوژی

چیپست ۳ نانومتری TSMC زودتر از موعد به بازار می‌آید

TSMC که روی بهینه سازی لیتوگرافی تراشه های موبایل تمرکز کرده، احتمالا قبل از آنچه که انتظار می رفت تولید چیپست ۳ نانومتری را کلید خواهد زد. صنایع نیمه هادی تایوان یا TSMC یکی از ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۰

TSMC که روی بهینه سازی لیتوگرافی تراشه های موبایل تمرکز کرده، احتمالا قبل از آنچه که انتظار می رفت تولید چیپست ۳ نانومتری را کلید خواهد زد.

صنایع نیمه هادی تایوان یا TSMC یکی از بازیگران بزرگ در بازار چیپست های پردازشی است و سرمایه گذاری هنگفتی را روی ایجاد زیرساخت های جدید صورت داده. در حالی که انتظار می رفت TSMC از سال ۲۰۲۳ تولید تراشه مبتنی بر لیتوگرافی ۳ نانومتری را کلید بزند،  JK Wang، از مدیران ارشد این کمپانی وعده داده که تولید انبوه این چیپ ها از ۲۰۲۲ آغاز شود. وی همچنین تاکید کرده که کمپانی متبوعش از اوایل تابستان سال آینده دست به تولید تجاری چیپست های ۵ نانومتری می زند.

چیپست ۳ نانومتری

کاهش لیتوگرافی چیپست ها نه تنها سرعت و توان پردازشی آنها را به خاطر نزدیک شدن قطعات به همدیگر افزایش می دهد، بلکه در کاهش مصرف انرژی نیز نقش دارد. از اینرو کمپانی های تولید کننده موبایل TSMC را برای تولید چیپست های ۵ نانومتری تحت فشار زیادی قرار داده اند. دلیل این فشار نیاز آنها به چیپ های کوچکتری است که امکان استفاده از مودم 5G در آنها وجود داشته باشد. مودم های 5G نه تنها بخشی از فضا را اشغال می کنند، بلکه برای دستیابی به سرعت دانلود بالا، انرژی زیادی را هم مصرف می کنند، در نتیجه با استفاده از چیپست های با لیتوگرافی ۵ یا ۳ نانومتری استفاده از مودم 5G آسانتر می شود.

یکی از مشتریان اصلی TSMC اپل است که بر اساس گمانه زنی ها قصد عرضه چهار آیفون مجهز به چیپست ۵ نانومتری و سازگار با 5G را در نیمه دوم ۲۰۲۰ دارد. تردیدی نیست که تولید میلیون ها آیفون با استفاده از چیپست های ساخت TSMC سود هنگفتی را به جیب آنها سرازیر می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Reza12022
    Reza12022 | ۱۷ آذر ۱۳۹۸

    اون ۳نانومتر ما ۳۰۰۰۰ نانومتر

مطالب پیشنهادی