ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انجمن واردکنندگان موبایل: مشکل بازار تلفن همراه در چرخه توزیع است نه واردات

اعضای ارشد انجمن واردکنندگان موبایل با برگزاری یک نشست خبری اعلام کردند اگرچه در سه ماه نخست امسال، ۷۰ وارد کننده رسمی موبایل در کشور وجود داشته اما امروز ۱۸۹ شرکت وارد کننده، دارای مجوز ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

اعضای ارشد انجمن واردکنندگان موبایل با برگزاری یک نشست خبری اعلام کردند اگرچه در سه ماه نخست امسال، ۷۰ وارد کننده رسمی موبایل در کشور وجود داشته اما امروز ۱۸۹ شرکت وارد کننده، دارای مجوز هستند و فرآیند واردات موبایل را شروع کرده‌اند. همچنین اعلام شد که مصرف ماهانه موبایل در کشور اکنون به ۱.۳ الی ۱.۴ میلیون گوشی رسیده است و برای حفظ آرامش به وجود آمده، ماهانه به تامین ارز ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون دلاری نیاز است. رئیس هیات مدیره این انجمن نیز اعلام کرد که در بخش واردات موبایل با توجه به شفافیت ایجاد شده توسط طرح رجیستری، مشکلی وجود ندارد اما چرخه توزیع کالا با چالش مواجه است.

«حسین غروی رام»، رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد مشکلی که امروز در حوزه موبایل وجود دارد، مربوط به چرخه توزیع کالا در بازار است:‌ «واردات کاملاً شفاف است. طرح رجیستری همه‌چیز را شفاف کرده، اما تا جایی قابل استفاده است که کالا وارد می‌شود و به دست اول فروخته می‌شود. باور داریم این مسئله باید حل شود؛ راهکارش هم «سامانه افق» است.»

غروی رام اعلام کرد اگر قرار است ثبات به همین شکل فعلی در بازار وجود داشته باشد، ماهانه معادل ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار ارز باید برای موبایل که یک کالای ضروری در جامعه است، تامین شود: «ما این مسئله را به مسئولان دولتی منتقل کرده‌ایم. موبایل، نیازمندی ضروری جامعه است و حتما باید ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار به موبایل تخصیص داده شود. چرخه واردات نباید متوقف شود چون بازار حالا به آرامش رسیده و برای حفظ این آرامش به تامین این مقدار ارز نیاز است.»

به گفته رئیس هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان موبایل، یکی از اهداف این انجمن این است که با توجه به عدم حضور بسیاری از برندها در ایران، خریداران بتوانند از آخرین تکنولوژی‌ها بهره‌مند شوند. او همچنین به نکته مهمی درباره قیمت موبایل اشاره کرد و گفت: «باعث افتخار ماست که امروز، قیمت برخی از گوشی‌ها در ایران، از قیمت عمده‌فروشی در دبی، با نرخ روز دلار ارزان‌تر است.» او اعلام کرد که واردکنندگان موبایل، به اندازه‌ی یک سوم از سود مصوب خود را روی قیمت موبایل محاسبه می‌کنند و همین موضوع یکی از دلایل قیمت مناسب موبایل در شرایط اقتصادی فعلی است.

از سوی دیگر «امیر اسحاقی»، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل نیز اعلام کرد که «سامانه جامع گارانتی» می‌تواند تا حد زیادی مشکلات باقی‌مانده در بازار موبایل را حل کند. او در همین رابطه اعلام کرد: «همه شرکت‌ها موظف شده‌اند در سامانه جامع گارانتی خود و خدماتشان را معرفی کنند. در قدم بعدی، جلوی فعالیت شرکت‌هایی که خودشان را معرفی نکرده‌اند گرفته خواهد شد.»

اسحاقی می‌گوید سامانه جامع گارانتی با یک پیامک باید بتواند به خریدار بگوید که واردکننده موبایل چه شرکتی بوده، خدمات دهنده چه شرکتی است و تاریخ گارانتی از چه زمان شروع می‌شود: «احتمالاً قدم بعدی این است که بتوانیم حداکثر قیمت مصرف کننده را هم پیامک کنیم تا پکیج کاملی از اطلاعات را با *7777# به دست مشتری برسانیم. این مسئله به نظام شفافیت کمک می‌کند و نظارت روی خدمات و رتبه بندی شرکت‌ها را بهبود می‌دهد.»

اسحاقی همچنین اعلام کرد که اکنون هیچ فضای انحصاری در واردات موبایل وجود ندارد: «بیش از ۹۸ تا ۹۹ درصد واردات موبایل در کشور کاملاً رسمی و شفاف است.» او همچنین توضیح داد که هدف هیات مدیره جدید که از تیر ماه امسال کار خود را آغاز کرده، ساماندهی و حفظ تعادل بازار است: «تلاش کردیم تا فرآیند رجیستری موبایل تا جای ممکن نهادینه شود و مشکلاتش رفع شود. هرچند هنوز مشکلاتی وجود دارد اما تاکنون اتفاقات خوبی رخ داده است.»

او خبر داد که در بازار موبایل، عرضه از تقاضا پیشی گرفته و حالا به اندازه‌ی یک ماه در بازار ذخیره‌ی موبایل وجود دارد. به گفته اسحاقی، مصرف موبایل در کشور به شکل ماهانه به ۱.۳ الی ۱.۴ میلیون رسیده است و این پیش‌بینی وجود دارد که تا پایان سال جاری، ۱۴ میلیون موبایل وارد کشور شود.

دبیر انجمن با انتشار آمارهایی جدید، اشاره کرد که از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه، ۸.۳ میلیون موبایل به شکل رسمی و مسافری وارد کشور شده که ۶.۳ میلیون موبایل، تاکنون روشن شده است. در این میان ۸۰ درصد این موبایل‌ها هوشمند و ۲۰ درصد نیز موبایل‌های ساده بوده‌اند.

مهم‌ترین آماری که دبیر انجمن آن را منتشر کرد، مربوط به واردات انواع موبایل و مصرف آن‌ها در بازار کشور در ۷ ماه ابتدایی سال ۹۸ بود. بر اساس همین آمار، سامسونگ با ۴ میلیون ۲۵۰ هزار موبایل وارد شده، ۵۱ درصد واردات ۷ ماه نخست امسال را به خود اختصاص داده. رتبه بعدی به نوکیا با سهم ۲۳ درصدی و واردات ۱ میلیون و ۹۱۵ هزار دستگاه می‌رسد. رتبه سوم هم در اختیار هوآوی با واردات ۶۹۵ هزار موبایل و سهمی ۸ درصدی است. اما نهایتاً اپل هم در جایگاه چهارم قرار گرفته. بر اساس این گزارش، در ۷ ماه اول سال ۹۸، تعداد ۳۴۳ هزار آیفون وارد کشور شده است و اپل سهمی ۴ درصدی از این آمار را به خود اختصاص داده است.

برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید.

نمودار سمت راست اما گزارش می‌دهد که چه موبایل‌هایی در ۷ ماه اول سال گذشته روشن (مصرف) شده‌اند. ترکیب چهار رتبه اول اینجا نیز تفاوتی ندارد، هرچند سهم درصدها مقدار کمی جابه‌جا شده است. نکته مهم اینجاست که حالا با همین آمار، واردکنندگان موبایل می‌توانند بر اساس علاقه خریداران، برنامه‌ریزی بهتری برای واردات موبایل داشته باشند. اسحاقی در گفتگو با دیجیاتو تاکید می‌کند که بر اساس همین آمارها که به تازگی در اختیار اعضای انجمن قرار گرفته‌اند، تا یک ماه آینده می‌توان رنج گسترده‌تری از کالاها را در بازار مشاهده کرد.

نمایندگان انجمن واردکنندگان موبایل همچنین اعلام کردند که طرح رجیستری هم به نفع واردکنندگان رسمی بوده است و هم مردم. «رضا قربانی»، عضو هیات مدیره و رییس کمیسیون تنظیم بازار در انجمن واردکنندگان موبایل، در پاسخ به این سوال دیجیاتو که آیا واقعا طرح رجیستری به نفع مردم بوده است، می‌گوید:

«قبل از اجرای طرح رجیستری، باز هم موبایل با همان قیمت به دست مصرف‌کننده می‌رسید. مابه‌التفاوت پولی که امروز بابت هزینه گمرکی و مسائل دیگر پرداخت می‌شود، وارد جیب قاچاقچی و سوءاستفاده‌گران می‌شد. پس یکی از مزایای این طرح این است که امروز خریدار گارانتی واقعی دارد. از طرفی وقتی کالا از مسیر قانونی وارد می‌شود، چندین ارگان هم نظارت فیزیکی می‌کنند و هم مجوز می‌دهند. این یعنی موبایل باید استاندارد باشد. نمونه برداری انجام می‌شود و کالای اصل با IMEI اکتیو نشده می‌تواند وارد کشور شود. این در حالیست که کالای مسافری رویت نمی‌شود. در گذشته کالا هنوز در دبی بود اما رجیستر آن انجام شده بود.»

او تاکید می‌کند که قیمت برای مصرف‌کننده تفاوتی نکرده و حتی ارزان‌تر شده است: «امروز قیمت چهار ماه پیش را با الان مقایسه کنید.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Alireza Zare
    Alireza Zare | ۱۶ آذر ۱۳۹۸

    خدا بخیر کنه. از این به بعد موقع خرید گوشی فکر کنم یه مشت پول هم باید بریزیم تو سامانه افق علاوه بر رجیستری!

مطالب پیشنهادی