ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چرا نمی‌توان حین پرواز درب خروج اضطراری هواپیما را باز کرد؟

یکی از بزرگ ترین کابوس های مسافرین هواپیما باز شدن درب خروج اضطراری حین پرواز است. هفته جاری در یکی از پروازهای خطوط هوایی «بریتیش ایرویز» یکی از مسافرین که دچار وحشت زدگی شده بود، ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰

یکی از بزرگ ترین کابوس های مسافرین هواپیما باز شدن درب خروج اضطراری حین پرواز است. هفته جاری در یکی از پروازهای خطوط هوایی «بریتیش ایرویز» یکی از مسافرین که دچار وحشت زدگی شده بود، سعی کرد درب خروج اضطراری هواپیما را باز کند. خوشبختانه جلوی این فرد گرفته شد و درب های هواپیما بسته باقی ماندند.

تاکنون مسافران چندین مرتبه در پروازهای مختلف سعی کرده اند درب خروج اضطراری هواپیما را باز کنند که اغلب به دلیل مصرف بیش از حد مشروبات الکلی بوده است. جالب اینکه احتمال باز شدن درب خروج اضطراری هواپیما چیزی نزدیک به صفر است. اما علت چیست؟

درب های خروج اضطراری هواپیما به شکل مکانیکی قفل می شوند و فقط خلبان می تواند قفل آنها را باز کند. زمانی که هواپیما روی زمین می نشیند و به سمت گیت حرکت می کند، خلبان قفل درب ها را در حالت دستی قرار می دهد. فقط در این حالت می توان آنها را به شکل دستی باز کرد. همچنین در زمان های اضطراری که هواپیما باید به سرعت تخلیه شود، خلبان باید قفل ها را در حالت دستی قرار دهد.

به طور خلاصه زمانی که هواپیما روی زمین قرار دارد، می توان درب های آن را باز کرد. ولی اوضاع حین پرواز فرق می کند و همه چیز به فشار هوا بستگی دارد. با افزایش ارتفاع، فشار کمتری به مولکول های اکسیژن وارد شده و نفس کشیدن مشکل می شود.

در ارتفاعات بالای 18 هزار پا، اکسیژن کافی به مغز نمی رسد و پس از نیم ساعت بیهوش خواهیم شد. هواپیماهای مسافربری بین 30 تا 45 هزارپا پرواز می کنند و برای اینکه مسافران بیهوش نشوند، سیستم های هواپیما به طور مداوم به کابین اکسیژن تزریق می کنند. فشاری که داخل کابین هواپیما برقرار می شود، درب های هواپیما را که به سمت داخل باز می شوند در جای خود محکم نگاه داشته و مانع از باز شدن آنها حین پرواز می شود.

علت باز نشدن درب ها این است که فشار درون هواپیما از فشار هوای بیرون بیشتر بوده و چیزی در حدود 5500 کیلوگرم بر متر مربع است. به عبارت ساده، درب هواپیما حین پرواز به بدنه آن جوش می خورد و قدرتمندترین افراد نیز نمی توانند آن را باز کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • min
    min | ۱۸ آذر ۱۳۹۸

    واقعا مفید وجالب بود?

  • kni700
    kni700 | ۱۷ آذر ۱۳۹۸

    تو بعضی فیلم های هالیودی ولی باز میکنن خیلی هم ریلکس?

مطالب پیشنهادی