ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Pirelli Cyber Tire (1)
خودرو

تایر هوشمند پیرلی با قابلیت اتصال به اینترنت 5G رونمایی شد

استفاده از ارتباطات بی سیم و فناوری 5G در صنعت خودرو روز به روز در حال گسترش بوده و شرکت های مختلف در تلاش هستند کاربردهای نوینی را بر اساس این قابلیت ها ترسیم کنند. ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

استفاده از ارتباطات بی سیم و فناوری 5G در صنعت خودرو روز به روز در حال گسترش بوده و شرکت های مختلف در تلاش هستند کاربردهای نوینی را بر اساس این قابلیت ها ترسیم کنند. کمپانی ایتالیایی پیرلی یکی از این شرکت ها به شمار می رود که اخیرا با رونمایی از تایر هوشمند با امکان اتصال بی سیم، برداشت خود از لاستیک های آینده را به نمایش گذاشته است.

حتما می پرسید تایر بی سیم چه کاربردی می تواند داشته باشد؛ در پاسخ باید گفت این تایر قادر است داده های ارزشمندی را از سطح مسیر گردآوری نموده و به کامپیوتر خودرو یا سایر وسایل نقلیه ای که در اطراف وجود دارند، ارسال کند.

گردآوری داده ها از طریق سنسور، پردازنده و چیپ های الکترونیکی ارتباطی که درون دیسکی به اندازه یک سکه تجمیع شده اند، صورت می گیرد. این دیسک داخل تایر قرار داشته و همواره ضمن بررسی فاکتورهای مهم، با ECU خودرو یا سایر دستگاه های مجاور در ارتباط است.

Pirelli Cyber Tire (3)

فرض کنید با خودروی مجهز به تایر پیشرفته پیرلی روی سطحی انباشته از آب قرار گرفته یا داخل چاله بیفتید. در چنین شرایطی این تایر می تواند با ارسال داده های مرتبط به ECU، از آن بخواهد موتور، سیستم کنترل چسبندگی و حتی سیستم تعلیق را به گونه ای تنظیم کند که احتمال از دست رفتن پایداری و خارج شدن از مسیر به حداقل برسد. همچنین به خودروهای حاضر در پشت سر شما نیز اطلاع داده می شود که یک خطر محتمل پیش روی آنها قرار دارد.

Pirelli Cyber Tire (4)

به غیر از موارد فوق، باید این را هم اضافه کنیم که تایر ابداعی پیرلی توانایی پایش فاکتورهای مهم دیگری چون عمق آج، فشار باد، دما و شتاب در محورهای مختلف را نیز دارد.

اگر چه پیرلی در نظر دارد تایر هوشمند خود را برای مصارف عمومی تولید کند، اما فعلا چند حلقه از سری P-Zero Trofeo را به مجموعه سنسورهای لازم مجهز کرده و عملکرد آنها را با یک دستگاه آئودی A8 در پیستی اختصاصی تست و ارزیابی می کند.

cyber-tire-graphic

آنطور که اعلام شده این تایرها توانسته اند با موفقیت سطح خیس را تشخیص داده و اطلاعات مربوطه را به یک دستگاه آئودی Q8 که با فاصله کمی از A8 در حرکت بوده، منتقل کنند. این دو خودرو از طریق فناوری 5G با هم در ارتباط بوده اند و Q8 قبل از رسیدن به سطح خیس، پیام را از A8 دریافت کرده است. ناگفته پیداست فراگیر شدن تایر پیرلی یا سایر تایرهای مشابه می تواند نقشی بسزا در افزایش ایمنی عبور و مرور وسایل نقلیه داشته باشد.

Pirelli Cyber Tire (2)

گفتنی است تکنولوژی تایرهای هوشمند در حال حاضر با پیچیدگی کمتر و کاربرد ساده تر در خودروهای سنگین کاربرد دارد. تایر این خودروها و البته برخی از مدل های سواری دارای قابلیت کنترل فشار باد هستند و از این طریق مکانیک ها می توانند براحتی بفهمند کدام لاستیک ها به تنظیم مجدد نیاز دارند. در این حالت با رفع شدن لزوم کنترل دستی تمام چرخ ها، در وقت به طور قابل ملاحظه ای صرفه جویی می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Erfan
    Erfan | ۱۷ آذر ۱۳۹۸

    سایپا مطمئن

مطالب پیشنهادی