ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

این دستگاه به کمک هوش مصنوعی قطعات لگو را دسته بندی می کند [تماشا کنید]

یکی از کاربران یوتیوب به کمک لگو یک سیستم مرتب کننده ساخته که به طور اتوماتیک قطعه های لگو را دسته بندی می کند. «دنیل وست» با استفاده از حدوداً 10 هزار قطعه لگو، شش ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

یکی از کاربران یوتیوب به کمک لگو یک سیستم مرتب کننده ساخته که به طور اتوماتیک قطعه های لگو را دسته بندی می کند.

«دنیل وست» با استفاده از حدوداً 10 هزار قطعه لگو، شش موتور و قطعات دیگری مثل سرو و رزبری پای، مرتب کننده ای ساخت که می تواند لگوها را دسته بندی کند. او برای ساخت این دستگاه 6 ماه و برای تکمیل شبکه عصبی پیچشی (Convolutional Neural Network) و نرم افزار آن نیز تقریباً دو سال و نیم زمان صرف کرده است.

این وسیله به لپ تاپ متصل شده و به کمک شبکه عصبی پیچشی، تقریباً 3 هزار قطعه لگو را تشخیص می دهد. وست برای اینکه شبکه عصبی بتواند تصویر هر لگو را به درستی تشخیص بدهد، به بانک تصاویر تمام لگوهایی که تاکنون ساخته شده اند نیاز داشت.

از آنجایی که شرکت لگو چنین کاری نمی کند و عکس برداری از تمام لگوها هم کاری غیرممکن بود، وست به جمع آوری تصاویر سه بعدی لگوها از سایت هایی مثل LDraw.org و Rebrickable پرداخت.

تطابق دادن تصاویر لگوهایی که در شرایط نوری نامناسب گرفته شده اند با رندرهای سه بعدی آنها توسط نرم افزار تشخیص تصویر، کاری تقریباً غیرممکن است. اینجاست که شبکه عصبی پیچشی وارد عمل شده و با تطبیق رندرهای سه بعدی قطعات با تصاویر واقعی آنها، ماشین مرتب کننده را قادر می سازد تا هر دو ثانیه یک قطعه را دسته بندی کند.

وست به طور مفصل نحوه ساخت ماشین مرتب کننده لگو را در این لینک توضیح داده و قصد دارد برای آن مقاله هم بنویسد. ظاهراً او قصد دارد نرم افزار این دستگاه را به طور رایگان منتشر کند ولی سر هم بندی و ساخت آن را بر دوش عاشقان سینه چاک لگو گذاشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی