ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سی‌وهفت سال بعد؛ آیا فیلم بلید رانر آینده را به درستی پیش‌بینی کرد؟

علی‌رغم اکرانی نه‌چندان موفقیت‌آمیز در سال ۱۹۸۲ میلادی، فیلم بلید رانر امروز به عنوان یکی از شاهکارهای سینمای علمی-تخیلی شناخته می‌شود. اما این فیلم تا چه حد در پیش‌بینی آینده موفق بوده است؟ در حالی ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

علی‌رغم اکرانی نه‌چندان موفقیت‌آمیز در سال ۱۹۸۲ میلادی، فیلم بلید رانر امروز به عنوان یکی از شاهکارهای سینمای علمی-تخیلی شناخته می‌شود. اما این فیلم تا چه حد در پیش‌بینی آینده موفق بوده است؟

در حالی که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی به سر می‌بریم، یعنی دقیقاً بازه‌ای زمانی که بلید رانر در آن جریان داشت، احتمالاً وقتش رسیده که مروری کنیم بر تکنولوژی‌هایی که این فیلم پیش‌بینی‌شان کرده بود. پیش از اینکه به صورت مفصل به این موضوع بپردازیم باید گفت که بلید رانر در پیش‌بینی برخی موارد شدیداً دقیق عمل کرده و در پیش‌بینی برخی موارد کاملاً به سبک مد نظر خود پایبند بوده است.

موجودات مصنوعی

در فیلم: بلید رانر جهانی را به تصویر می‌کشد که در آن انسان‌ها و موجودات مصنوعی انسان‌نما به همزیستی مسالمت‌آمیز رسیده‌اند. این موجودات زیست‌مهندسی شده از نظر ظاهری به انسان‌ها شباهت دارند، اما قدرت، سرعت، چابکی و هوشی برتر نسبت به نوع بشر از خود به نمایش می‌گذارند. ناگفته نماند که صرفاً با واکنش‌های عاطفی آن‌هاست که می‌توان از انسان‌ها تمیزشان داد.

در واقعیت: دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم هنوز چنین شکل و شمایلی به خود نگرفته است، اما از سال ۱۹۸۲ میلادی تا به امروز تکنولوژی پیشرفت شگرفی به خود دیده. ربات‌ها در حال تبدیل شدن به عضوی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما هستند. البته ربات‌ها هنوز پیشرفته‌تر از انسان‌ها نشده‌اند، اما نمی‌توان این را هم انکار کرد که روز به روز دستاوردهای بیشتری به کمک آنان حاصل می‌شود. حتی یک ربات به نام سوفیا هم‌اکنون شهروند عربستان شده است.

به لطف پیشرفت‌های حاصل شده در طراحی ربات‌ها و همینطور ساختارهای دیگر مانند عضلات و پوست‌های مصنوعی، با گذشت هر روز ربات‌ها شباهت بیشتری به ما پیدا می‌کنند.

سطح دقت: یک‌جورهایی دقیق

اتومبیل‌های پرنده

در فیلم:‌ اتومبیل‌های پرنده به استانداردی تمام عیار تبدیل شده‌اند. اتومبیل‌هایی که قابلیت صعود و فرود به صورت عمودی دارند به شکل گسترده از سوی نیروهای پلیس و شهروندان ثروتمند استفاده می‌شوند و به جایگزینی دم دستی برای جت‌های سبک و بالگردها تبدیل شده‌اند. این مفهوم بعداً به شکلی اندک متفاوت در فیلم‌هایی مانند «عنصر پنجم» نیز به کار گرفته شد.

در واقعیت: درست مانند مورد قبلی، وقوع چنین اتفاقی در سال ۲۰۱۹ را نه می‌توان تایید و نه تکذیب کرد. اتومبیل‌های پرنده مشخصا هنوز آنطور که بلید رانر نشان می‌دهد به فراگیری نرسیده‌اند اما نمی‌توان گفت که اصلا وجود خارجی ندارند.

برخی از کمپانی‌ها برای مدت‌های طولانی در تلاش بوده‌اند که وسائل نقلیه عمودپرواز را به بازار بیاورند و استون مارتین یکی از آن‌هاست. اما برای اینکه پیش‌بینی بلید رانر به صورت تمام و کمال تحقق بیابد احتمالاً باید تا سال ۲۰۲۹ میلادی منتظر بمانیم.

سطح دقت: یک‌جورهایی دقیق

صحبت با کامپیوترها

در فیلم: هریسون فورد در بلید رانر از یک دستگاه ESPER در آپارتمان خود استفاده می‌کند که به او اجازه می‌دهد با فرمان‌های صوتی به تحلیل تصاویر بپردازد. سیستم «تشخیص صدای خانگی» او هم احراز هویت را امکان‌پذیر کرده است.

در واقعیت: توانایی زوم و بهبود تصاویر HD و بیرون کشیدن جزییات بیشتر از آن‌ها، موضوعی است که هنوز آنطور که باید و شاید به تکامل نرسیده و هنوز افرادی که با کار گرافیکی سر و کله می‌زنند را به جنون می‎رساند. (البته اگر منصف باشیم، بلید رانر ظهور دوربین‌هایی با رزولوشن بالاتر و نرم‌افزارهای ادیت تصویر و متادیتای تصاویر را به درستی پیش‌بینی کرده است).

وقتی هم که نوبت به بخش مربوط به صحبت با کامپیوترها می‌رسد،‌ بلید رانر نمی‌توانسته بهتر از این دست به پیش‌بینی بزند. در سال ۲۰۱۹ میلادی، استفاده از فرمان‌های صوتی برای کار با دیوایس‌های هوشمند موضوع چندان عجیبی نیست. بسیاری از ما هر روز از دستیارهای صوتی نظیر سیری و گوگل اسیستنت برای تعامل با ماشین‌ها استفاده می‌کنیم و اسیستنت گوگل حتی قادر به تشخیص هویت افراد و ارائه اطلاعاتی مطابق با سلایق آنهاست.

جالب اینجاست که ظاهرا بسیاری از ما فراموش کرده‌ایم مکالمه با کامپیوترها تا کمتر از سه دهه پیش متعلق به فیلم‌های علمی-تخیلی بود و حالا به اتفاقی کاملا عادی تبدیل شده است.

سطح دقت: کاملا دقیق

تماس تصویری

در فیلم: کاراکتر هریسون فون تماسی ویدیویی با کاراکتری به نام ریچل برقرار و او را به نوشیدنی دعوت می‌کند.

در واقعیت: درست مانند دستیارهای صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی،‌ تماس‌های ویدیویی هم حالا به اتفاقی رایج تبدیل شده‌اند. چه موضوع اسکایپ باشد و چه فیس‌تایم، این ایده که می‌توان شخصی که به صورت از راه دور با او مکالمه می‌کنید را ببینید باعث تعجب هیچکس نمی‌شود. اپل حتی با استفاده از تکنولوژی ARKit خود مشکل خط دید را برطرف کرده تا احساس کنید واقعاً در حال تماشای کسی هستید که با او صحبت می‌کنید.

در این میان شاهد اتفاقی جالب هم بوده‌ایم: اینکه برقراری تماس ویدیویی حالا آنقدر منسوخ به نظر می‌رسد که کمتر کسی از آن استفاده می‌کند. اگر دکارد از یک اپلیکیشن پیام‌رسان برای ارسال یک گیف خنده‌دار و شاید یک اموجی استفاده می‌کرد، پیش‌بینی بلید رانر دقیق‌تر بود.

سطح دقت: کاملاً دقیق

سفر به فضا

در فیلم: بلید رانر جهانی را تصویر می‌کند که در آن کلونی‌های متعددی روی سیارات مختلف برپا شده است.

در واقعیت: دستیابی به سفرهای فضایی مداوم و تاسیس کلونی‌های مختلف روی دیگر سیارات، احتمالاً دوردست‌ترین پیش‌بینی بلید رانر از جهان در سال ۲۰۱۹ باشد. البته که بشر این رویای علمی-تخیلی را فراموش نکرده و افرادی مانند ایلان ماسک به سختی در تلاشند که در گام نخست بشر را به مریخ برده و این سیاره را به محیطی زیست‌پذیر برای ما تبدیل کنند.

سطح دقت: هنوز هم برایمان رویایی بیش نیست

تصاویر پولاروید

در فیلم: بلید رانر از هر نظر ورژنی آینده‌نگرانه از جهان را ارائه می‌کند که از زندگی روزمره ما در سال ۲۰۱۹ به مراتب پیشرفته‌تر است. به جز اینکه در فیلم مردم هنوز به تصاویر پرینت شده پولارویدی خیره می‌شوند.

در واقعیت: حتی نیازی به اشاره نیست که تصاویر پولاروید برای مدت‌های طولانیست که منسوخ شده‌اند. امروز دیگر همه‌چیز درباره فیسبوک،‌ اینستاگرام و امثال‌شان است.

سطح دقت: کاملا اشتباه

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • امین قیاسی
    امین قیاسی | ۱۸ آذر ۱۳۹۸

    شایان شایان چه کردی آفرین برتو! خیلی خوب بود!

مطالب پیشنهادی