ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

تفاوت قدرت گاز و بنزین در موتور سمند EF7 چقدر است؟

با گران تر شدن بنزین، خودروهای دوگانه سوز این روزها دوباره در کانون توجه قرار گرفته و مدام بر مشتریان آنها افزوده می شود. افزایش تقاضا برای چنین مدل هایی سبب شده تا قیمت آنها ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

با گران تر شدن بنزین، خودروهای دوگانه سوز این روزها دوباره در کانون توجه قرار گرفته و مدام بر مشتریان آنها افزوده می شود. افزایش تقاضا برای چنین مدل هایی سبب شده تا قیمت آنها نیز بیشتر از بقیه رشد کند. برای نمونه می توان به پژو 405 تک و دوگانه سوز اشاره کرد که اختلاف قیمتی بیش از 10 میلیون تومان با هم دارند؛ سمند EF7 نیز به عنوان تنها مدل پایه گازسوز، تا نزدیکی های صد میلیون تومان پیش رفته است.

https://static.digiato.com/digiato/2016/12/DENA-ELX-16.jpg

اما با وجود امکان استفاده از سوخت ارزان تر گاز، خودروهای دوگانه سوز دارای مشکلات دیگری هستند. یکی از اصلی ترین مشکلات مربوط به این خودروها، کاهش قدرت و گشتاور و در نتیجه افت شتابگیری و کشش خودرو هنگام استفاده از گاز است. هر چند این افت تقریبا در تمامی مدل ها به وضوح احساس می شود، اما میزان آن تاکنون به صورت دقیق اندازه گیری نشده است. البته طبق کاتالوگ شرکت ایران خودرو تفاوت قدرت خروجی موتور EF7 در دو حالت بنزین و گاز برابر با 13 اسب بخار و تفاوت گشتاور برابر با 19 نیوتن متر است.

اخیرا مهندس پورنیا از گروه topcarclub با بررسی یک دستگاه سمند EF7 سعی کرده اند در شرایط واقعی میزان تفاوت را بسنجند. همانطور که در ویدیوی ضمیمه شده نیز می توانید مشاهده فرمایید، موتور این خودرو هنگام استفاده از بنزین قادر است حداکثر 95.6 اسب بخار در دور 5500 تولید کند، حال آنکه در صورت کار کردن با گاز قدرت آن به 85.5 اسب بخار در همین دور کاهش می یابد.

https://static.digiato.com/digiato/2019/03/C0A4E5F5-E793-46CB-8C21-A70534F57BAF.jpeg

وضعیت برای گشتاور نیز مشابه است، چرا که بررسی نمودارهای موتور EF7 نشان می دهد در حالت گازسوز میزان گشتاور تولیدی بین 15 الی 20 واحد کمتر از وقتی است که از بنزین استفاده می شود. نکته حائز اهمیت اینکه EF7 سازگاری بیشتری با گاز داشته و مهندسی آن در سطحی بالاتر قرار دارد؛ با توجه به این مساله می توان حدس زد موتورهای مدل های پرفروشی چون پراید و پژو که تکنولوژی قدیمی تری داشته و صرفا برای کار کردن با بنزین طراحی شده اند، به احتمال زیاد میزان اختلاف در خروجی بیشتر از اینها خواهد بود.

به گفته مهندس پورنیا، کارشناس و موسس مجموعه topcarclub امکان کمتر کردن فاصله قدرت و گشتاور در دو حالت گازسوز و بنزین سوز وجود دارد، اما در این صورت میزان بصرفه بودن گاز کاهش می یابد.

گفتنی است اگر چه گاز از قیمت بسیار ارزان تری برخوردار بوده و در کوتاه مدت هزینه کمتری به مالک تحمیل می کند، ولی از آنجایی که جز موتور EF7 بقیه موتورهای موجود روی خودروهای داخلی برای سوخت بنزین طراحی شده اند، گازسوز کردن استهلاک آنها را بالا برده و این کار ممکن است در بلندمدت صرفه اقتصادی نداشته باشد.

در همین رابطه می توانید مطلب: نگاهی به مشکلات فنی خریداران سورن توربو را مطالعه فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • پوریا ماندگار
    پوریا ماندگار | ۱۸ آذر ۱۳۹۸

    خیلی وقته دیجیاتو نمیام چون هم نوع نگارش مقاله ها و اخبارش مسخرس هم جانب گرایانه هست برخی مطالبش ، الانم کارش شده پست های اینستاگرامو میذاره اینجا ، دلیلی نداره برای دیدن پست های اینستاگرام آدم بیاد دیجیاتو !!!! جمع کنی لبو فروشی بزنید

  • pars
    pars | ۱۸ آذر ۱۳۹۸

    مگه قدرت ef7 روی سایت ikco نزده 113 اسب بنزین و 100 گازی در 6000 دور؟! اینجا شده 95 و85 اسب ؟! چقدر اختلاف زیاده !

    • آریا
      آریا | ۱۹ آذر ۱۳۹۸

      دور موتور 5500 تست کردن

  • یاس کبود
    یاس کبود | ۱۷ آذر ۱۳۹۸

    ملت چقد بدبختن!!نمیدونن بعد اینکه تمام کپسول ها و تجهیزاتشون رو به قیمت چندین برابر به ملت فروختن،گاز رو هم گرون میکنن

  • Milady
    Milady | ۱۷ آذر ۱۳۹۸

    گاز LPG از بنزین هم با کیفیت تر هست ولی CNG پدر موتور رو در میاره

مطالب پیشنهادی