ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فرصتی برای منجمین آماتور: دنباله دار بوریسف در نزدیک ترین فاصله به زمین

دنباله دار میان ستاره ای «بوریسف» (Borisov) روز یکشنبه در نزدیکترین فاصله از خورشید و زمین قرار خواهد گرفت. این دنباله دار، دومین جسم میان ستاره ای کشف شده در منظومه شمسی است. دنباله دار ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

دنباله دار میان ستاره ای «بوریسف» (Borisov) روز یکشنبه در نزدیکترین فاصله از خورشید و زمین قرار خواهد گرفت. این دنباله دار، دومین جسم میان ستاره ای کشف شده در منظومه شمسی است.

دنباله دار بوریسف که خصوصیاتی مشابه با اکثر دنباله دارهای منظومه شمسی دارد، شهریور ماه امسال کشف شد. این جرم میان ستاره ای تا چندین هفته قابل مشاهده خواهد بود و اگر حین عبور از مقابل خورشید از بین نرود، به سفر خود در فضا ادامه خواهد داد.

متاسفانه دنباله دار بوریسف درخشندگی زیادی نداشته و با هر تلسکوپی قابل مشاهده نیست، ولی برخی از منجمان توانسته اند تصاویر زیبایی از آن بگیرند که در ادامه مشاهده می کنید:

دنباله دار بوریسف
فیلمبرداری از دنباله دار 2I/Borisov در بازه زمانی هفت ساعته. این دنباله دار با سرعت 177 هزار کیلومتر بر ساعت حرکت می کند.

دنباله دار بوریسف در چند شب آینده در جهت صور فلکی کلاغ و پیاله و به کمک تلسکوپ هایی با دیافراگم حداقل 30 سانتی متر، قابل مشاهده است.

محققان در چند ماه آینده داده های بیشتری از دنباله دار بوریسف جمع آوری خواهند کرد. آنها امیدوارند سرانجام منشأ این دنباله دار را پیدا کنند. البته چنین کاری مشکل است چون احتمال دارد این گلوله برفی فضایی، یک جرم سرگردان نیمه دائمی باشد و از یک منظومه خورشیدی به منظومه خورشیدی دیگری پرتاب شود.

دنباله دار بوریسف 8 دسامبر (17 آذر) اولین عبور خود را از مقابل زمین انجام داده و 28 دسامبر (7 دی) در نزدیکترین فاصله از زمین قرار می گیرد.

دنباله دار بوریسف دومین جسم میان ستاره ای کشف شده در منظومه شمسی است و به همین خاطر نام 2I/Borisov بر روی آن گذاشته شده. این دنباله دار توسط منجم آماتور اهل اکراین به نام «گنادی بوریسف» (Gennady Borisov) کشف شده است.

اولین دنباله دار با منشأ بین ستاره ای با کد «C/2017 U1» شناخته شده و «Oumuamua» نام گرفته است. این جسم که ظاهری عجیب و استوانه ای شکل دارد، 400 متر طول داشته و با سرعت 64 هزار کیلومتر بر ساعت حرکت می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی