ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استقرار تلسکوپ رادیویی NCLE در نیمه پنهان ماه

چین و هلند در همکاری با یکدیگر تلسکوپ رادیویی NCLE را در سمت پنهان ماه مستقر کردند. این تلسکوپ قرار است سیگنال های به جای مانده پس از انفجار بزرگ را جمع آوری کند. آرزوی تعداد ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

چین و هلند در همکاری با یکدیگر تلسکوپ رادیویی NCLE را در سمت پنهان ماه مستقر کردند. این تلسکوپ قرار است سیگنال های به جای مانده پس از انفجار بزرگ را جمع آوری کند.

آرزوی تعداد بیشماری از منجمان قرارگیری تلسکوپ در نیمه پنهان ماه بود تا بتوان فارغ از امواج رادیویی، اتمسفر و دیگر فاکتورهای مزاحم زمینی، اعماق فضا را مطالعه کرد. آرزوی این دسته از منجمان هفته گذشته و زمانی که تلسکوپ رادیویی هلند-چین آنتن های خود را برافراشت، رنگ واقعیت گرفت.

تلسکوپ رادیویی NCLE
لحظه باز شدن یکی از سه آنتن تلسکوپ رادیویی NCLE

تلسکوپ رادیویی مورد بحث، «کاوشگر فرکانس پایین هلند و چین» (NCLE) نام داشته و بخشی از ماموریت Chang’e 4 چینی هاست که ماهواره QueQiao را در کنار ماه نشین و ماه نورد به سمت پنهان ماه ارسال کرده بودند.

این تلسکوپ دارای سه آنتن 5 متری است که روی ماهواره QueQiao سوار شده اند و به فرکانس های رادیویی 80 کیلوهرتز تا 80 مگاهرتز حساس هستند. وظیفه آنتن ها دریافت سیگنال های رادیویی ضعیف به جای مانده پس از انفجار بزرگ یا مهبانگ است. جو زمین این سیگنال ها را دفع می کند؛ به همین دلیل تلسکوپ NCLE در سمت پنهان ماه مستقر شده است.

تیم تلسکوپ NCLE بیش از یک سال منتظر باز شدن آنتن های این تلسکوپ بوده اند که بیشتر از مدت زمان برنامه ریزی شده بوده است. قرارگیری طولانی مدت در نیمکره پنهان ماه سبب شد تا این تلسکوپ نتواند همه آنتن های خود را کاملاً باز کند.

سمت پنهان ماه

محققان هلندی تصمیم گرفتند با استفاده از آنتن نیمه باز به جمع آوری سیگنال های رادیویی از 800 میلیون سال پس از انفجار بزرگ بپردازند. در صورتی که آنها موفق شوند آنتن های این تلسکوپ را به طور کامل باز کنند، می توانند به جمع آوری داده از سرآغاز جهان هستی بپردازند.

تلسکوپ رادیویی NCLE ابتدا سیگنال های فرکانس پایین خورشید و مشتری را دریافت کرده و در ادامه سیگنال هایی که از اعماق فضا و زمان می رسند را جمع آوری خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی