ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

با شیائوپنگ P7 آشنا شوید؛ جدیدترین آنتی تسلای چینی با فناوری خودران [تماشا کنید]

هفدهمین دوره از نمایشگاه خودروی گوانگژو که چند روز پیش به کار خود پایان داد، میزبان یک خودرو الکتریکی جذاب و پیشرفته از استارتاپ شیائوپنگ موتورز (Xpeng Motors) بود. این سدان زیبا P7 نامگذاری شده ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

هفدهمین دوره از نمایشگاه خودروی گوانگژو که چند روز پیش به کار خود پایان داد، میزبان یک خودرو الکتریکی جذاب و پیشرفته از استارتاپ شیائوپنگ موتورز (Xpeng Motors) بود. این سدان زیبا P7 نامگذاری شده و پس از کراس اوور G3 دومین محصول شرکت تازه تاسیس چینی به شمار می رود.

شیائوپنگ P7

تا همین چند سال پیش خودروهای چینی دارای طراحی ناهماهنگ و عمدتا کپی شده از مدل های روز جهان بودند. اما با استخدام طراحان مطرح از کمپانی های بزرگ، روند طراحی خودروهای چینی تا حد زیادی متحول شده و برندها در حال هویت بخشی به محصولات هستند.

شیائوپنگ موتورز در سال 2019 موفق به فروش 12 هزار دستگاه G3 شده است

سدان P7 را می توان گواهی بر این ادعا دانست. اگر چه اولین محصول شیائوپنگ موتورز یعنی G3 از تسلا مدل X کپی شده، ولی در P7 طراحان سعی کرده اند استقلال بیشتری به خرج داده و از شباهت با سایر مدل ها پرهیز کنند. نتیجه تلاش های تیم طراحی شیائوپنگ P7 ستودنی است، زیرا با خودرویی روبرو هستیم که بدنه زیبا و البته بسیار ایرودینامیکی دارد. به گفته سازنده ضریب درگ این اتومبیل برقی Cd 0.236 است که در بین مدل های چینی بهترین رکورد محسوب می شود.

xpeng p7 (23)

کابین شیائوپنگ P7 نیز حس و حالی مدرن و پیشرفته دارد. داشبورد این خودرو ساده طراحی شده و نمایشگر عریض موجود در قسمت میانی آن را می توان شاخص ترین المان دانست. طبق روالی که این روزها در بین خودروسازان مختلف مرسوم شده، در P7 هم از یک نمایشگر دیجیتال در پشت فرمان استفاده شده است. فرمان دو شاخه و البته D شکل، دیگر ویژگی کابین است که جلب توجه می کند.

xpeng p7 (8)

چینی ها کابین اتومبیل پیشرفته خود را به 47 سنسور حرکتی تجهیز کرده اند. این سنسورها به سرنشینان اجازه می دهند با استفاده از ژست های حرکتی امکانات گوناگون را کنترل کنند.

علاوه بر مواردی که برشمرده شد، باید به سیستم صوتی پیشرفته و بسیار با کیفیت Dynaudio Confidence اشاره کرد. این سیستم مشتمل بر 18 اسپیکر است که در بخش های مختلف کابین از جمله پشت سری های صندلی کار گذاشته شده اند تا بهترین تجربه صوتی را برای سرنشینان رقم بزنند.

xpeng p7 (6)

تاکنون بیش از 15 هزار نفر نسبت به سفارش P7 اقدام کرده اند

P7 از پلتفرم الکتریکی و هوشمند کمپانی شیائوپنگ سود می برد. این خودرو در پنج نسخه متفاوت و با سیستم انتقال قدرت به محور عقب یا هر دو محور، به فروش خواهد رسید. پیشرانه کامل ترین نسخه موجود از دو موتور برقی تشکیل یافته و در مجموع 424 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

xpeng p7 (13)

با تکیه بر چنین پیشرانه قدرتمندی شیائوپنگ P7 قادر است در عرض 4.3 ثانیه سرعت خود را به 100 کیلومتر در ساعت برساند که مشابه با رکورد تسلا مدل 3 نسخه Long Range است. نسخه پایه P7 نیز که به یک موتور برقی با 263 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور مجهز شده، در عرض 6.7 ثانیه شتاب صفر تا صد را محقق می کند.

xpeng p7 (26)

درباره ظرفیت باتری شیائوپنگ P7 حرفی به میان نیامده، اما استارتاپ چینی مدعی است طبق استاندارد NEDC امکان پیمایش مسافت تقریبی 650 کیلومتر با یک بار شارژ وجود دارد. البته پیش بینی می شود بر اساس استاندارد واقع گرایانه تر WLTP این خودرو توانایی پیمایش 400 کیلومتر مسافت را داشته باشد.

xpeng p7 (16)

اما نکته بسیار جالب توجه اینکه شیائوپنگ موتورز در توسعه شاسی P7 با پورشه همکاری نموده و از تجارب مهندسین این کمپانی آلمانی بهره برده است. به همین جهت جای تعجبی ندارد که اگر P7 به لحاظ هندلینگ و توانایی های حرکتی در سطحی بالا قرار داشته باشد.

شیائوپنگ موتورز جدیدترین محصولش را با عبارت "سدان اسپرت هوشمند" تبلیغ می کند. یکی از دلایل این امر به بهره گیری از تراشه انویدیا DRIVE Xavier مربوط می شود. این تراشه پیشرفته ترین تراشه اختصاصی برای اتومبیل های خودران به شمار رفته و در P7 با پردازنده ساخت شرکت کوالکام همکاری می کند.

xpeng p7 (1)

اتومبیل پیشرفته استارتاپ چینی به 12 سنسور اولتراسونیک، 5 رادار فوق دقیق ساخت کمپانی بوش، 13 دوربین مربوط به سیستم خودران، یک دوربین نقشه برداری و سیستم کمک راننده XPILOT 3.0 مجهز شده است. به لطف مجموعه سخت افزار و نرم افزار پیشرفته، P7 سطح سوم از فناوری خودران را ارایه می کند.

xpeng p7 (11)

P7 سیستم عاملی اختصاصی به نام Xmart دارد که امکان نصب برخی اپلیکیشن ها را میسر می سازد. این خودرو اولین اتومبیلی است که برنامه In-Car Mini Program شرکت علی بابا روی آن نصب شده و از کلید دیجیتال بلوتوثی که در محصولات شیائومی وجود دارند، پشتیبانی می کند.

xpeng p7 (21)

چینی ها مانور ویژه ای روی ایمنی بالای شیائوپنگ P7 داده و ادعا می کنند این خودرو دارای 28 قابلیت مربوط به پیشگیری از وقوع تصادف (ایمنی فعال) و ترمزهای ساخت شرکت معروف برمبو است. به گفته شیائوپنگ موتور، P7 موفق به اخذ 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده است.

xpeng p7 (12)

شیائومی یکی از سرمایه گذاران و شرکای استراتژک شیائوپنگ است

شیائوپنگ می گوید تاکنون 86 نمایندگی فروش و 49 مرکز ارایه کننده خدمات را راه اندازی کرده و تا پایان سال قصد دارد تعداد هر دو را به 100 واحد برساند. این شرکت همچنین 200 ایستگاه شارژ را در 30 شهر مختلف چین تاسیس کرده و می خواهد در عرض سه سال، تعداد ایستگاه های خود را به 1000 واحد افزایش دهد. البته باید اشاره کنیم که بیش از 100 هزار ایستگاه شارژ برای خودروهای برقی در چین وجود دارند که مالکین محصولات شیائوپنگ می توانند از آنها نیز استفاده کنند.

xpeng p7 (7)

و اما قیمت؛ شیائوپنگ موتورز برای P7 قیمتی بین 270 الی 370 هزار یوان (معادل تقریبا 38.5 الی 52.5 هزار دلار) تعیین کرده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، روند تحویل این سدان هیجان انگیز از سه ماهه دوم سال 2020 آغاز خواهد شد. نیسان لیف، هیوندای کونا، کیا نیرو و تسلا مدل 3 برخی از اصلی ترین رقبای هم قیمت P7 در بازارهای بین المللی هستند؛ البته هنوز مشخص نیست که آیا این خودرو راهی سایر کشورها خواهد شد یا خیر.

xpeng p7 (4)

گفتنی است در سال های اخیر استارتاپ های متعددی برای تولید خودروهای الکتریکی از چین ظهور کرده اند، اما در جذب سرمایه یا توسعه بیشتر محصولات خود شکست خورده و نتوانسته اند به حیات خود ادامه دهند. حال باید منتظر ماند و دید که شیائوپنگ به چه سرنوشتی دچار می شود.

xpeng p7 (17)

ذکر این نکته ضروری است با توجه به جذب سرمایه 400 میلیون دلاری و اینکه اخیرا کمپانی شیائومی به یکی از سرمایه گذاران و شرکای تجاری استراتژیک شیائوپنگ تبدیل شده، احتمالا آینده روشنی (حداقل در داخل چین) در انتظار این استارتاپ خواهد بود.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۹ آذر ۱۳۹۸

    راستی دیجیاتو چرا خبر های مربوط به fisker رو یه یک suv جدید تولید کرده رو پوشش نمیدی؟

  • آریا
    آریا | ۱۹ آذر ۱۳۹۸

    کپی ضایع و وقیحانه از lucid

  • ایتاچی
    ایتاچی | ۱۸ آذر ۱۳۹۸

    چین داره خوب پیشرفت میکنه

مطالب پیشنهادی