ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تغییرات اقلیمی
علمی

کاهش اکسیژن اقیانوس‌ها در پی تغییرات اقلیمی

زمانی که از تاثیرات منفی تغییرات اقلیمی صحبت می‌کنیم، همواره گرمایش زمین و آب شدن یخ‌های قطبی به ذهن می‌رسد. اما در این بین اقیانوس‌ها هم هستند که از این تغییرات صدمه می‌بینند. بر اساس ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

زمانی که از تاثیرات منفی تغییرات اقلیمی صحبت می‌کنیم، همواره گرمایش زمین و آب شدن یخ‌های قطبی به ذهن می‌رسد. اما در این بین اقیانوس‌ها هم هستند که از این تغییرات صدمه می‌بینند. بر اساس نتایجی که منتشر شده است، می‌توان دید که میزان اکسیژن محلول در آب اقیانوس‌ها ۲ درصد کاهش یافته است.

در نگاه اول شاید ۲ درصد نسبت به کل آب کره زمین مقدار کمی باشد، اما در بعضی از نواحی گرمسیر، این عدد تا ۴۰ درصد هم رسیده است. یعنی انسان توانسته کاری کند تا از ۱۹۶۰ تاکنون، میزان اکسیژن محلول در آب دریاها و اقیانوس‌ها تا ۴۰ درصد افت کند. اما سوال این جاست که این موضوع چه تغییراتی را به همراه دارد؟

میزان افت اکسیژن بیشتر از همه ماهی‌های بزرگ مانند مارلین، کوسه و تن را آزار می‌دهد. این کار باعث می‌شود تا این ماهی‌ها برای دریافت اکسیژن به نواحی کم عمق‌تر بیایند و در پی آن توسط صیادان صید شوند. از آن جایی که تعداد صید این ماهی‌ها بسیار بیشتر از حالت معمول می‌شود، جمعیت آن‌ها کاهش خواهد یافت.

تغییرات اقلیمی

محققین همچنان هشدار می‌دهند که مقدار کم اکسیژن، بالانس ظریف زیست محیطی را نیز تغییر می‌دهد و این شرایط بیشتر به نفع میکروب‌ها و عروس‌های دریایی خواهد شد. حتی چرخه نیتروژن و فسفر نیز در این حالت دستخوش تغییراتی می‌شود که چندان برای کره زمین مفید نیست.

بر اساس گفته‌های ‌جامعه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، آلایندگی‌های نیتراتی در اثر کشاورزی در نزدیکی سواحل نیز یکی دیگر از این مشکلات است. اما اگر شرایط را تغییر ندهیم، اوضاع از این هم بدتر خواهد شد. محققین تخمین می‌زنند که بر اساس روند فعلی تا سال ۲۱۰۰ میزان اکسیژن محلول ۳ الی ۴ درصد دیگر نیز کاهش خواهد یافت.

IUCN می‌گوید حتی اگر سران کشورها همین الان هم اقدام به جلوگیری از تغییرات اقلیمی کنند، نباید انتظار تغییرات آنی را داشته باشیم و تنها روند آن به این وخامت نخواهد بود. این تنها بخشی از آینده تاریک خواهد بود که اگر راه‌کاری ارائه نشود، تغییرات اقلیمی بیش از زمان فعلی به محیط زیست آسیب می‌زنند. البته تجربه نشان داده است که اگر جامعه بخواهد، می‌تواند محیط زیست را نجات دهد ولی سوال اصلی در این رابطه این خواهد بود که آیا واقعا جامعه نگران محیط زیست است؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Erfan
    Erfan | ۱۸ آذر ۱۳۹۸

    نخیر نیست!...☹

    • کورش چایچی
      کورش چایچی | ۱۸ آذر ۱۳۹۸

      چی نیست دوست عزیز؟

      • mobin34
        mobin34 | ۱۸ آذر ۱۳۹۸

        ی ضرب المثل جالبی هست که میگه:
        کسی رو که خودشو به خواب زده نمیشه بیدار کرد

        احتمالا ایشون معتقدن این آمار رو هم جمهوری اسلامی از خودش در آورده!!!!!!
        واقعا تا کی باید خودمونو به خواب بزنیم؟

مطالب پیشنهادی