ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چهارده ساعت غذا نخوردن در روز به درمان دیابت و کاهش وزن کمک می‌کند

بر اساس جدیدترین مطالعات انجام شده توسط محققان، دریافت وعده های غذایی در بازه زمانی 10 ساعته می تواند در درمان بیماری قلبی و دیابت مفید باشد. پژوهشگران در این تحقیق 12 هفته ای دریافتند ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۹ آذر ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

بر اساس جدیدترین مطالعات انجام شده توسط محققان، دریافت وعده های غذایی در بازه زمانی 10 ساعته می تواند در درمان بیماری قلبی و دیابت مفید باشد. پژوهشگران در این تحقیق 12 هفته ای دریافتند ایجاد وقفه در غذا خوردن در کنار مصرف دارو منجر به بهبود سلامت بیماران می شود.

یکی از جالب ترین رژیم های غذایی دنیای مدرن، روزه منقطع (Intermittent Fasting) است. در این روش به جای روزه گرفتن در تمام روز در طول هفته یا ماه، میزان دریافت کالری در بازه 24 ساعته محدود می شود. در رژیم غذایی روزه منقطع و رژیم های مشابه، فقط هر 4 تا 8 ساعت باید غذا خورد که با این کار مدت زمان روزه گرفتن به 16 تا 20 ساعت می رسد.

محدود کردن میزان دریافت کالری در روزه منقطع و رژیم های شبیه به آن باعث می شود تا میزان دریافت کالری با ساعت بدن هماهنگ شود. مطالعات نشان می دهند درصد بالایی از مردم وعده های غذایی خود را در بازه 15 ساعته دریافت می کنند و تنها 10 درصد از آنها وعده ها را در بازه 12 ساعته یا کمتر به بدن می رسانند.

با اینکه غذا خوردن در هر 4 تا 8 ساعت می تواند مزیت هایی برای سلامتی داشته باشد، ولی مطالعات جدید نشان می دهند افزایش این مدت زمان به 10 ساعت نیز حاوی مزایایی برای سلامتی است.

«ساتچیداناندا پاندا» (Satchidananda Panda)، یکی از نویسندگان مقاله جدید می گوید:

«بحث های زیادی پیرامون روزه منقطع و اینکه افراد چه زمانی باید غذا بخورند تا بیشترین بهره وری را از این روش ببرند، شکل گرفته است. بر اساس آزمایشاتی که روی موش ها انجام دادیم، غذا خوردن در پنجره زمانی 10 ساعته مزیت های این رژیم را داشته و در عین حال آنقدر محدود کننده نیست که فرد نتواند به طور طولانی مدت از آن پیروی کند.»

محققان موسسه زیست شناسی سالک (Salk Institute) و دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو روی 19 فرد چاق و افرادی مطالعه کردند که به خاطر مشکلات سوخت و ساز تحت درمان بودند. همه افراد شرکت کننده در پنجره زمانی 14 ساعته وعده های غذایی را دریافت می کردند.

در این آزمایش از افراد شرکت کننده خواسته شد تا عادات غذایی و ورزشی خود را مطابق معمول دنبال کنند، با این تفاوت که میزان دریافت کالری را در پنجره زمانی 10 ساعته محدود کرده و روزانه 14 ساعت روزه بگیرند.

پس از سه ماه وزن و شاخص توده بدنی (BMI) افراد شرکت کننده به طور میانگین سه تا چهار درصد کاهش یافت. علاوه بر این سطح انرژی و کیفیت خواب افراد شرکت کننده بهبود پیدا کرد و سطح کلسترول و فشار خون در مدت زمان 12 هفته ای کاهش پیدا کرد.

«پاندا» ادامه می دهد:

«به افراد گفتیم وعده های غذایی را هر وقت دوشت داشتید می توانید میل کنید اما آنها باید فقط در پنجره زمانی 10 ساعته باشند. ما متوجه شدیم که افراد معمولاً دیروقت و دو ساعت پس از بلند شدن از خواب صبحانه خورده و شام را زود و حدوداً سه ساعت قبل از خواب میل می کنند.»

البته این تحقیق از نقاط ضعفی هم رنج می برد که بزرگ ترین آن نبود گروه شاهد (Control Group) در آزمایش است که مرتبط کردن نتیجه نهایی به همه افراد را بسیار مشکل می کند.

«Duane Mellor» از دانشگاه آستون (Aston University) می گوید:

«تحقیقات دیگر نشان داده اند که نظارت بر میزان دریافت غذا می تواند به کاهش دریافت کالری شده و کاهش وزن کمک کند. همچنین با اینکه آزمایشات زیادی روی افراد شرکت کننده صورت گرفته، مشخص نیست محققان چطور نتیجه گرفته اند که بهبود وضعیت سلامتی فارغ از تغییرات وزنی مشاهده شده اند؛ چرا که افراد بسیار کمی در آزمایش شرکت کرده بودند.»

بنابراین اثرات مفیدی که در این آزمایش مشاهده شدند مستقیماً به خاطر روزه منقطع بوده یا اینکه بهبود وضعیت سلامتی بیشتر به این دلیل است که این رژیم به طور غیر مستقیم میزان دریافت کالری را کاهش داده و سبب شده تا افراد شرکت کننده به طور آگاهانه میزان غذا خوردن خود را کنترل کنند؟

«Jenna Macciochi» متخصص ایمنی شناسی از دانشگاه ساسکس انگلستان در پاسخ به این سؤال می گوید:

«ممکن است این گونه فکر کنیم که روزه منقطع نوعی فرمول جادویی برای سلامتی است ولی شاید محدود کردن دریافت کالری منجر به کسب این نتیجه شده است. این رژیم ممکن است برای افرادی که به سرعت می خواهند وزن کم کنند مناسب باشد.»

برخلاف رژیم غذایی منقطع و رژیم های مشابه آن، غذا خوردن در پنجره زمانی 10 ساعته برای بسیاری از افراد آسان بوده و می توان برای مدت زمان طولانی و بدون مشکل از آن پیروی کرد. محققان در قدم بعدی روی تعداد بیشتری از افراد مطالعه کرده و امیدوارند این کار اثرات فیزیولوژیکی رژیم غذایی 10 به 14 را آشکار کند.

یافته های این کار پژوهشی در ژورنال Cell Metabolism منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۹ آذر ۱۳۹۸

    تو اینترنت سرچ کنید fasting cancer article
    درمان سرطان با روزه
    دقیقا میگه هیچی نخوردن
    صلح نوبل رو هم برده طرف
    شاید اشتباهی دادن جایزه نوبل رو

  • Peyman
    Peyman | ۱۹ آذر ۱۳۹۸

    اگه انصاف داشته باشین باید بگین که منظور این مقاله روزه مسلمانان نیست، غذا نخوردن منقطع نه اینکه آب هم نخوریم، و بصورت منقطع نه یکماه بدون آب و غذا که تمام کارشناسان میگن کاملا برای بدن مضره

    • molavy
      molavy | ۱۹ آذر ۱۳۹۸

      کارشناس های بی بی سی :)

مطالب پیشنهادی