ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

هزینه تعویض واشر سرسیلندر پراید چقدر است؟

پراید یکی از ارزانترین خودروهای رایج در کشور است که هزینه‌های تعمیرات آن، بویژه سوختن و تعویض واشر سرسیلندر این خودرو موجب دغدغه خاطر بسیاری از مالکان شده است. از این رو، در ادامه شما ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

پراید یکی از ارزانترین خودروهای رایج در کشور است که هزینه‌های تعمیرات آن، بویژه سوختن و تعویض واشر سرسیلندر این خودرو موجب دغدغه خاطر بسیاری از مالکان شده است. از این رو، در ادامه شما مخاطبان گرامی و مالکان محترم را نسبت به هزینه‌های تعمیر واشر سرسیلندر پراید آگاه خواهیم ساخت.

واشر سرسیلندر یکی از مهمترین اجزای پیشرانه است که در صورت بروز کوچکترین خللی در سلامت آن، عیوب به مراتب بزرگتری در عملکرد پیشرانه به وجود خواهد آمد. واشر سرسیلندر نوعی آب‌بند پلاستیکی-فلزی است که هنگام جفت شدن سرسیلندر بر روی بلوک موتور، در فضای خالی بین این دو بخش قرار گرفته و احتمال بروز نشتی آب، روغن، هوا و غیره را از این فضا به صفر می‌رساند.

هزینه سوختن واشر سرسیلندر پراید

مجاری آب و روغن موجود در بلوک سیلندر بایستی کاملا نسبت به یکدیگر ایزوله شوند تا بدین ترتیب از هر گونه اختلاط میان این دو مایع حیاتی جلوگیری به عمل آید؛ نفوذ هر کدام از این مایع‌ها به قلمرو دیگری، به ویژه نشتی آب موتور به سوی مجراهای روغن، می‌تواند عملکرد سامانه‌های خنک کننده و روانکار موتور را با مشکل مواجه ساخته و در نهایت، باعث رسیدن آسیب جدی و پرهزینه به پیشرانه گردد.

هزینه سوختن واشر سرسیلندر پراید

اینجاست که اهمیت سلامت کامل واشر سرسیلندر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ این قطعه با  جای‌ گیری در میان خلل و فرج بلوک سیلندر و سرسیلندر، تمام درزهای این بخش‌ها را پوشش داده و عملیات عایق سازی حفرات آب و روغن نسبت به یکدیگر و یا نسبت به محفظه سیلندر را با دقت تمام به انجام می‌رساند؛

بدین ترتیب هرکدام از این مایع‌ها در مسیرهای مختص خودشان رفت و آمد کرده و به محدوده تحت سیطره دیگری تعدی نخواهند کرد. در این صورت پیشرانه می‌تواند به عملکرد خود در شرایط بهینه ادامه دهد.

هزینه سوختن واشر سرسیلندر پراید

نکته ای که اینجا بسیار حائز اهمیت خواهد بود، فراتر نرفتن دمای کارکرد پیشرانه از حد مجاز است؛ هرگونه عیب در سیستم خنک کننده موتور قطعا موجب افزایش بیش از حد دمای پیشرانه شده و اگر این افزایش حرارت  فورا برطرف نگردد، اولین عضوی از پیشرانه که از این مسئله آسیب جدی می‌بیند، واشر سرسیلندر خواهد بود.

هزینه سوختن واشر سرسیلندر پراید

در این حالت گفته می‌شود که واشر سر سیلندر سوخته است؛ تحت چنین شرایطی اختلاط آب با روغن، نفوذ مایع خنک کننده به محفظه سیلندر، نشتی آب و روغن از شکاف میانی سیلندر و سرسیلندر و نیز انتشار دود سفید رنگ از لوله اگزوز بسیار محتمل خواهد بود. سوختن واشر سرسیلندر، در صورت عدم تعویض به موقع و تعمیر آن، در نهایت موجب از کار افتادن پیشرانه خواهد شد.

هزینه سوختن واشر سرسیلندر پرایداز شایع ترین علائم خرابی و سوختن واشر سرسیلندر می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- خروج دود سفید (بخار آب) از اگزوز در زمان گرم بودن پیشرانه

2- کف کردن و شکلاتی شدن رنگ روغن موتور و وجود قطرات ریز آب در روغن موتور

3- قهوه ای شدن رنگ آب رادیاتور (قاطی شدن روغن با آب)

4- سخت روشن شدن پیشرانه (به علت نفوذ آب به محفظه احتراق)

نکته مهم آنکه وجود هر کدام از این علائم به تنهایی نیز می تواند نشان دهنده سوختگی واشر سرسیلندر باشد و نباید حتما منتظر روی دادن هر 4 مورد به شکل همزمان و توامان بود. ضمن اینکه در صورت عدم توجه به این مشکل، احتمال از بین رفتن کیفیت روغن و بروز مشکلات بعدی برای پیشرانه (نظیر یاتاقان زدن) نیز وجود دارد.

همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد، در این مقاله قصد داریم هزینه‌های تعویض واشر سرسیلندر پراید که به جرات می‌توان آن را پر شمارترین وسیله نقلیه حال حاضر کشور دانست، به اطلاع شما سروران گرامی برسانیم. لطفا با دیجیاتو همراه باشید.

توجه: با توجه به گستردگی برندها و مراکز عرضه کننده لوازم یدکی و نیز تفاوت اجرت تعمیرات در شهرهای بزرگ و کوچک، تمامی مقادیر به صورت میانگین یا بازه قیمت بیان شده است.

نام قطعه (خدمت) قیمت (هزارتومان)
واشر سرسیلندر پراید 60 تا 120
ترموستات پراید 25 - 40
واشر درب سوپاپ پراید 15
چسب آببندی + واشر منیفولد دود و هوا 35

 

کاسه نمد میل سوپاپ پراید 15
لاستیک ساق سوپاپ پراید (درصورت نیاز) 50
هزینه تراشکاری 80-120
اجرت استاد مکانیک 150

با توجه به مقادیر جدول فوق، تعویض واشر سرسیلندر پراید به طور متوسط در حدود 450 هزار تومان هزینه در پی خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ea.ali
    ea.ali | ۲۱ آذر ۱۳۹۸

    اونجوری دیدی یهو یه موتور اومدی پایین

  • Bandar village
    Bandar village | ۲۰ آذر ۱۳۹۸

    من تا وقتی ماشینم راه بره ازش کار میکشم دیگه کاری ندارم رنگ روغنش شکلاتی و فلان پراید رو نباید زیاد خرج کنی

مطالب پیشنهادی