ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تغییرات اقلیمی منابع آبی 2 میلیارد نفر را تهدید می کند

میلیاردها نفر در سراسر دنیا به آبی که از برف و یخچال های طبیعی به دست می آید، وابسته هستند. افزایش دما و کشمکش های سیاسی سبب کاهش منابع آبی این مناطق، خصوصاً ارتفاعات آسیا ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

میلیاردها نفر در سراسر دنیا به آبی که از برف و یخچال های طبیعی به دست می آید، وابسته هستند. افزایش دما و کشمکش های سیاسی سبب کاهش منابع آبی این مناطق، خصوصاً ارتفاعات آسیا شده است. در جدیدترین تحقیقی که در ژورنال Nature منتشر شده، به کوه های آسیب پذیر منطقه ارتفاعات آسیا لقب «برج های آبی جهان» داده شده و به عوامل تهدید کننده آنها پرداخته شده است.

در این تحقیق با بررسی 76 منطقه کوهستانی، تاثیرات اقلیمی و اجتماعی روی منابع آب مورد مطالعه قرار گرفته است. بررسی آب و هوا از تاثیرات دما و بارندگی خبر می دهد و رشد جمعیت، توسعه اقتصادی و شهرسازی از عوامل تاثیرگذار اجتماعی قلمداد شده اند.

از 76 منطقه ای که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند، منطقه ای به نام Indus Basin به عنوان مهمترین و آسیب پذیرترین برج آبی جهان قلمداد شده است. این منطقه بین هند و پاکستان قرار گرفته و بیش از 200 میلیون نفر به آب های ذخیره شده در ارتفاعات آن وابسته هستند.

محققان تخمین زده اند تا سال 2050 دمای این منطقه 1.9 درجه سانتی گراد افزایش پیدا خواهد کرد. هند و پاکستان اگر می خواهند این منبع آبی ثبات خود را حفظ کند، باید در همکاری با یکدیگر به دنبال یافتن راه حلی برای مدیریت این منبع آبی باشند. این دو قدرت هسته ای سابقه ای طولانی در جدال با یکدیگر دارند.

مناطق کوهستانی جنوب آمریکا و آسیا به دلیل فشارهای اجتماعی و اقتصادی، نسبت به مناطق کوهستانی آمریکای شمالی، آسیب‌پذیری بیشتری دارند. البته این به معنی مصونیت برج های آبی آمریکای شمالی از تهدیدات نیست و افزایش جمعیت و دما، تاثیرات به مراتب بیشتری را روی منابع آبی رود فریزر (Fraser) و حوضه های رود کلمبیا در منطقه شمال غربی پسیفیک می گذارند.

این تحقیق برای اولین بار ابعاد گسترده عوامل تاثیرگذار روی برج های آبی دنیا را مطالعه می کند. البته یافته های این تحقیق آنقدرها هم غافلگیر کننده نیستند؛ چون با گرم شدن زمین، یخچال های طبیعی ذوب شده و الگوهای بارندگی را مختل می کنند.

نویسندگان این مقاله برای رده بندی حوضه های آبریز فاکتورهایی همچون میزان بارندگی، برف، مخازن آب یخچال های طبیعی و سطح آب حوضه ها را برای آگاهی از حجم ذخایر آب تحلیل کردند. محققان سپس این فاکتورها را با میزان تقاضا در کشاورزی، صنعت و مصارف خانگی مقایسه کردند.

با انفجار جمعیت، خصوصاً در کشورهای جهان سوم، رهبران کشورها باید استراتژی های خود را تغییر داده و از وجود آب برای همه اطمینان حاصل کنند. این کوهستان ها در کنار فراهم کردن آب، با انرژی آبی یا انرژی هیدرولیک (Hydropower) می توانند به بحران انرژی کمک کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • همان
    همان | ۲۱ آذر ۱۳۹۸

    بعد اگر یه فردی پیدا شه و این تهدیدات رو گوشزد کنه و دنبال راه چاره باشه یه جمعیت وسیعی میان وسط که اره شو آف
    حماقت تا کجا واقعا

  • Javad Fathi
    Javad Fathi | ۲۰ آذر ۱۳۹۸

    مشکل از ابر قدرت هاس که برای منافع خودشون بقیه رو نابود میکنند.

مطالب پیشنهادی