ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کایمرا
علمی

برای اولین بار در تاریخ: تولد نخستین مخلوط خوک-میمون در چین

دانشمندان اعلام کردند که برای نخستین بار در تاریخ گونه جانوری جدیدی که حاصل لقاح خوک و میمون بوده را در چین به دنیا آورده اند. آنها در مرحله نخست سلول های بنیادی میمون را ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

دانشمندان اعلام کردند که برای نخستین بار در تاریخ گونه جانوری جدیدی که حاصل لقاح خوک و میمون بوده را در چین به دنیا آورده اند. آنها در مرحله نخست سلول های بنیادی میمون را به یاخته بارور شده خوک تزریق کردند و سپس آنها را درون رحم خوک های ماده بالغ قرار دادند و اجازه دادند که دوره بارداری به صورت کامل طی شود. در ادامه دو نوزاد مخلوط متولد شدند که یک هفته پس از تولد نیز از دنیا رفتند.

این موجودات مخلوط که آمیژه یا کایمرا خوانده می شوند ارگانیسم هایی متشکل از سلول های دریافتی از دو جانور متمایز به لحاظ ژنتیکی هستند (معمولا دو جانور مختلف). لغت کایمرا نیز از یونان باستان آمده و به معنای جانوری است که از دهانش آتش بیرون می آید و مخلوطی از شیر، بز و مار است.

دانشمندان برای این کار سلول های بنیادی میمون را به ۴ هزار یاخته خوک پیوند زدند

در علم ژنتیک امید می رود که بالاخره روزی بتوان با ایجاد این جانوران اندام های مورد نیاز انسان را در بدن آنها کشت داد و سپس به افراد نیازمند پیوند زد. کمبود اندام های پیوندی یکی از مشکلات جوامع مختلف در سراسر دنیاست. براساس اعلام شبکه اشتراک گذاری اندام در آمریکا (به اختصار UNOS) هم اکنون بالغ بر ۱۱۳ هزار نفر تنها در این کشور در صف انتظار برای دریافت عضو پیوندی هستند.

اوایل امسال نیز روزنامه اسپانیایی ال پاس اعلام کرد که محققان چینی با تزریق سلول های بنیادی انسان به یاخته میمون موفق به ساخت یک کایمرای انسان- میمون شده اند. این یاخته ها البته امکان رشد و تولد را پیدا نکردند اما استرلا نونز زیست شناس دانشگاه Murcia Catholic در اسپانیا به ال پاس گفته بود که نتایج اولیه «بسیار امیدوار کننده» بوده اند.

کایمرا

حالا در پژوهش دیگری که نتایج آن در نشریه پروتئین و سلول منتشر شد محققان آکادمی علوم چین از تولد زنده دو کایمرا خوک-میمون خبر دادند. آنها می گویند که این پژوهش امیدوارکننده ترین نتیجه را برای تولید اندام داشته اما به خاطر مسائل اخلاقی امکان مطالعه کایمراهای انسانی در آخرین مراحل رشدشان وجود ندارد. با این حال دانشمندان اعلام کردند که با بررسی و مطالعه سلول های بنیادی یاخته ای میمون ها می توانند به درک روشن تری در رابطه با کایمراهای انسانی دست پیدا کنند.

براساس اعلام نشریه نیو ساینتیست که نخستین بار خبر تولد این کایمراها را منتشر کرد تیم محققان چینی با دستکاری سلول های میمون آنها را در محیط آزمایشگاهی کشت داده است. به این ترتیب سلول های میمون نوعی پروتئین نورتاب را ایجاد کردند تا امکان دنبال کردنشان بعد از کاشت آنها درون یاخته خوک برای دانشمندان فراهم شود. در ادامه تیم محققان سلول های بنیادی را از این سلول ها استخراج کردند و آنها را درون ۴ هزار یاخته خوک تزریق کردند و بعد این یاخته ها را درون رحم خوک های ماده کاشتند. از تمامی این یاخته ها ۱۰ خوکچه متولد شدند که دوتای آنها کایمرای خوک-میمون بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی