ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف یخ در عمق 2.5 سانتی متری سطح مریخ

محققان ناسا منطقه ای را در سطح مریخ شناسایی کرده اند که حاوی یخ در عمق 2.5 سانتی متری است و فضانوردان با ابزارهای ساده می توانند آنها را استخراج کنند. ناسا روز سه شنبه ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

محققان ناسا منطقه ای را در سطح مریخ شناسایی کرده اند که حاوی یخ در عمق 2.5 سانتی متری است و فضانوردان با ابزارهای ساده می توانند آنها را استخراج کنند.

ناسا روز سه شنبه به کمک داده های مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) و فضاپیمای مارس ادیسی (Mars Odyssey)، نقشه ای از یخ های مریخ منتشر نمود و در آن به منطقه ای به نام «آرکادیا پلانیتیا» (Arcadia Planitia) اشاره کرد که حاوی یخ در عمق های کم است.

نقشه یخ های مریخ

به گفته ناسا فضانوردان می توانند به راحتی به یخ های این منطقه دسترسی داشته و از آن ها به عنوان آب شرب و یا برای تولید سوخت راکت استفاده کنند. «Sylvain Piqueux» از محققان ناسا که هفته جاری مقاله ای در مورد یخ های مریخ منتشر کرد، می گوید فضانوردان برای رسیدن به یخ ها نیازی به ابزار آلات پیشرفته و سنگین نداشته و می توانند با بیل آنها را بیرون آورند.

ناسا با پروژه آرتمیس اهداف بزرگی برای بازگرداندن فضانوردان به ماه در سر دارد. موفقیت در این ماموریت مسیر را برای ارسال فضانوردان به مریخ هموار می کند. یکی از مهم ترین چالش هایی که ناسا با آن روبروست، مشخص کردن محل فرود مناسب روی سیاره سرخ است.

آب، سنگین بوده و حمل آن در سفرهای فضایی طولانی مدت مشکل است. اگر فضانوردان بتوانند به فاصله کوتاهی پس از رسیدن به مریخ، آب مورد نیاز خود را مستقیماً از این سیاره تامین کنند در هزینه ها صرفه جویی بسیار زیادی خواهد شد.

علاوه بر ناسا، اسپیس ایکس نیز منطقه آرکادیا در مریخ را تحت نظر گرفته و از آن به عنوان یکی از گزینه های احتمالی محل فرود فضاپیمای استارشیپ در ماموریت های آتی یاد می کند.

ناسا اواخر مهر ماه امسال از نمونه اولیه لباس فضانوردی نسل بعد خود با نام اختصاری xEMU رونمایی کرد. فضانوردان می توانند به کمک این لباس که از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است، با زحمت و صرف انرژی کمتر یخ های سطح مریخ را استخراج کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی