ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

خوردن بیش از اندازه شیرینی در زمستان باعث افسردگی می شود

تمایل به خوردن شیرینی جات در ماه های سرد سال معمولا زیاد می شود و حالا طبق پژوهشی که توسط محققان دانشگاه کانزاس آمریکا انجام شده این کار می تواند تبعات بدی برای سلامتی بدن ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

تمایل به خوردن شیرینی جات در ماه های سرد سال معمولا زیاد می شود و حالا طبق پژوهشی که توسط محققان دانشگاه کانزاس آمریکا انجام شده این کار می تواند تبعات بدی برای سلامتی بدن داشته باشد. طبق این پژوهش خوردن شیرینی جات در طول زمستان در کنار دیگر فاکتورهای منفی این ماه از جمله کمرنگ شدن حضور خورشید و روشنایی در این فصل می تواند مشکلاتی را در سلامت روان افراد مستعد به افسردگی ایجاد کند.

براین اساس خوردن بیش از اندازه شیرینی باعث افزایش التهاب و در نهایت کاهش سلامت عمومی و کلی افراد می شود و اثری منفی روی حالات روحی می گذارد. این مساله خصوصا در زمستان خود را نشان می دهد؛ یعنی دوره ای که درصد کوچکی از جمعیت به خاطر تغییرات در نور خورشید دچار افسردگی می شوند یا ریسک ابتلای آنها به افسردگی بالا می رود

شیرینی در زمستان.

با کاهش نور خورشید، ساعت زیستی بدن نیز تغییر می کند که این مساله به بروز مشکلاتی در میزان خواب روزانه افراد منجر می شود. کیفیت پایین خواب نیز به خودی خود می تواند احتمال ورود فرد به وضعیت افسردگی را بالا ببرد و همین مساله میل و اشتها به خوردن شیرینی و قند را بالا می برد. خوردن این قبیل خوراکی ها هم اثر مثبت کوتاهی روی حالت روحی فرد دارد و همین مساله افراد را ترغیب می کند که بیشتر و بیشتر شیرینی بخورند.

اما همین قند اضافی و اثرات منفی آن روی التهاب و حالات روحی در کنار اختلالاتی که در فصل زمستان در میزان خواب افراد ایجاد می شود نهایتا برخی افراد را به سمت افسردگی پیش می برد.

جالب است بدانید که طبق گفته یکی از پژوهشگران اثرات منفی خوردن شیرینی زیاد روی سلامت فیزیکی و روانی افراد به اندازه خوردن الکل مخرب است.

در حدود نیمی از افراد مبتلا به افسردگی دچار سطح بالایی از التهاب سیستمی در بدنشان هستند. هورمون هایی که در نتیجه ایجاد این وضعیت در بدن تولید می شوند می توانند به نحوی روی مغز اثر بگذارند که فرد را به سمت افسردگی بکشانند. در این پژوهش همچنین آمده است که بسیاری باکتری های بد روده از قندهای فرآوری شده تغذیه میکنند و این باکتری ها علاوه بر التهاب، مواد شیمیایی مختلفی تولید می کنند که باعث بروز افسردگی و دلهره می شوند.

اما اجتناب از این اثرات منفی نیز کاری ساده است: از خوردن غذاهای حاوی قندهای افزودنی جلوگیری کنید و مواد غذایی مملو از اسیدهای چرب امگا ۳ و سبزیجاتی را به وعده های خود اضافه کنید که اندکی فراوری شده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی